Emisja głosu 4100-3SEMIO
Program zajęć obejmuje następujące tematy:
- Zasady działania ludzkiego głosu
- Podstawy emisji głosu: umysł, ciało, oddech, głos
- Napięcia i relaks ciała i aparatu mowy w prawidłowej emisji - ćwiczenia
- Prawidłowy oddech – ćwiczenia oddychania torem żebrowo- przeponowym
- Koordynacja prawidłowego oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego
- Wyrazistość mowy - ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne, grupowe i indywidualne.
- Jak mówić, aby inspirować uczniów - ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak mówić , aby inni słuchali nas z przyjemnością - ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak kontrolować głos w trudnych warunkach (emocji, stresu) ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu
W cyklu 2024Z:
Program zajęć obejmuje następujące tematy: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W02
Student posiada niezbędna terminologię z zakresu emisji głosu. Potrafi opisać budowę narządu głosu oraz mechanizmy tworzenia głosu.
K_W20
Student zna zasady prawidłowej emisji głosu i funkcjonowania aparatu mowy i głosu.
• Posiada umiejętność oddychania torem żebrowo- przeponowym i sprawnej koordynacji oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego
• Sprawnie wykorzystuje rezonatory i akcentowanie dla wzmocnienia dźwięku i przekazu wypowiedzi
• Sprawnie wykorzystuje dynamikę mowy
• Potrafi zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu
• Zna zagrożenia wynikające z nieprawidłowego używania głosu
K_U02
Student świadomie posługuje się głosem. Potrafi rozpoznać złe nawyki emisyjne i dykcyjne. Rozumie zależność i wpływ procesów psychicznych na jakość głosu oraz dostrzega związek prawidłowej postawy, umysłu i oddechu z poprawną emisją głosu.
Potrafi różnicować stan napięć i relaksacji narządu mowy.
K_U18
Student potrafi zaprezentować ćwiczenia rozluźniające i stabilizujące postawę ciała. Potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i dykcyjne.
Zna prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy
K_K02
Student potrafi wyznaczyć kierunki dalszej pracy nad głosem. Jest świadomy własnego potencjału i ograniczeń w tworzeniu głosu. Docenia korzyści wypływające z prawidłowej emisji i higieny głosu. Umie dbać o wyrazistość wypowiedzi i docenia jej wpływ na wizerunek mówcy.
Kryteria oceniania
Wykonywanie ćwiczeń głosowych (praktyczne – sprawdzenie umiejętności zastosowania poznanej wiedzy podczas prezentacji fragmentu tekstu) 40%
Udział w zajęciach praktycznych 30%
Prezentacje grupowe lub indywidualne 30%
Literatura
1. Settelen,Peter (1995), Just talk to me..from Private Voice to Public Speaker. Thorsons An Imprint of HarperCollinsPublishers, London
2. Linklater, Kristin (2006). Freeing the Natural Voice: Imagery and Art in the Practice of Voice and Language.Drama Publishers/Quite Specific Media; Rev Exp edition:London
3. Wilson, Joni, (2009), The voice of success : a woman’s guide to a powerful and persuasive voice, New York
4. Kenneth C. Crannell, sr. Voice and Articulation ,Fifth Edition (2012), Wadsworth Cengage Learning
5. Tarasiewicz, Bogumiła, (2014), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Wydawnictwo Universitas
6. Rodenburg, Patsy (2015), The Right to Speak: Working with the Voice, Publisher: Routledge; Reissue edition
7. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
8. Siedlecki, Andrzej (2016), Praca głosem, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE
9. Walencik-Topiłko, Anna, (2017), Głos jako narzędzie materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Wydawnictwo Harmonia
10. Płusajska-Otto, (2017) , Podręcznik pracy głosem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
11. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012
12. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016
13. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019
14. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016
15. Steele W.R., Presentation Skills 201: How to take it to the next level, as a confodnent English Presenter, Wyd. Eric Piblishing, 2016
W cyklu 2024Z:
1. Settelen,Peter (1995), Just talk to me..from Private Voice to Public Speaker. Thorsons An Imprint of HarperCollinsPublishers, London |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym, jeśli będzie to konieczne mogą być prowadzone synchronicznie za pomocą Google Meet lub/i Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: