Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego 4100-3SDYDPPIEE
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny na lekcjach. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do nauczania języka angielskiego jako obcego na pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie rozwijania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz nauczania elementów języka (słownictwa, gramatyki). Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych.
Zagadnienia tematyczne
Etapy i aspekty rozwoju dzieci.
Proces przyswajania języka obcego u dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym.
Zarządzanie klasą i utrzymanie dyscypliny na lekcjach języka obcego.
Metody, techniki i pomoce do nauczania języka obcego – piosenki, rymowanki, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry, zajęcia plastyczne.
Tworzenie własnych pomocy naukowych do nauczania języka obcego.
Nauczanie słownictwa obcojęzycznego.
Nauczanie gramatyki języka obcego.
Rozwijanie umiejętności słuchania w języku obcym.
Rozwijanie umiejętności mówienia w języku obcym.
Rozwijanie umiejętności czytania w języku obcym.
Rozwijanie umiejętności pisania w języku obcym.
Ocenianie postępów w nauce języka obcego.
Planowanie lekcji języka obcego.
Nowe technologie w nauczaniu języka obcego.
Uwaga, niektóre tematy mogą być omawiane na kilku zajęciach.
W cyklu 2023Z:
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny na lekcjach. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do nauczania języka angielskiego jako obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie rozwijania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz nauczania elementów języka (słownictwa, gramatyki). Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych. |
W cyklu 2024Z:
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny na lekcjach. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do nauczania języka angielskiego jako obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie rozwijania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz nauczania elementów języka (słownictwa, gramatyki). Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym
K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
K_W09 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
K_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia
K_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu
K_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
K_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia semestru jest:
- uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego,
- uzyskanie pozytywnej oceny z zadania 'microteaching'
- obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 2 nieobecności),
- przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych (np. znajomość zalecanych lektur i materiałów; przygotowanie i prezentacja pomocy naukowych; udział w dyskusji; prezentacje związane z tematyką zajęć),
- terminowe wykonywanie zadań na zajęcia stacjonarne i na platformie COME
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną:
- ocena z testu końcowego ma wagę 3 (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_K07, K_K09)
- ocena z projektu związanego z praktykami (microteaching) ma wagę 3 (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_U05, K_U08, K_K04, K_K07, K_K09),
- oceny za zadania online mają wagę 1 lub 2 - zależnie od typu zadania (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U05, K_U08, K_U25, K_K04, K_K07, K_K09).
Skala ocen (zadania online i test końcowy):
95-100% - 5
90-94% - 5-
85-89% - 4+
80-84% - 4
75-79% - 4-
70-74% - 3+
65-69% - 3
60-64% - 3-
0-59% - 2
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cameron, L. (2000). Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP.
Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: OUP.
Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Studenci zobowiązani są również przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy)
Literatura dodatkowa:
Brewster, J. et al. (2003). The primary English teacher's guide. London: Penguin.
Ellis, G., & Brewster, J. (2003). The storytelling handbook. London: Penguin.
Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. ((2003). Assessing young learners. Oxford: OUP.
Lewis, G., & Bedson, G. (2017). Games for children. ebook, Oxford: OUP.
Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan.
Phillips, S. (2017). Young learners. Primary Resource Books for Teachers. ebook, Oxford: OUP.
Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. A handbook of activities & classroom language. Oxford: OUP.
Szpotowicz, M. (2008). Second language learning processes in lower primary children. Warszawa: WUW.
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Studenci zobowiązani są również przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje PP, filmy video). Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Studenci zobowiązani są również przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje PP, filmy video). Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. |
W cyklu 2024Z:
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: