Nauka języka angielskiego 4100-2SNJAO
Komponent PISANIE
W czasie kursu „Pisanie na poziomie akademickim” student zyskuje wiedzę na temat poprawnego konstruowania akapitu (1 semestr) i eseju (2 semestr) w języku angielskim. W pierwszym semestrze student poznaje poprawną strukturę akapitu oraz uczy się formułować poprawne zdania kluczowe. Omawiane są akapity faktograficzne: narracja, porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, opis/analiza procesu, a także wzory przedstawiania: chronologia, uwydatnianie, ilustracja. Zdobywa wiedzę o sposobach pracy nad tekstem oraz uczy się poprawnego zastosowania znaków interpunkcyjnych i tworzenia zdań złożonych z użyciem markerów dyskursu. Jednocześnie w czasie całego semestru student pracuje nad
poprawnością struktur zdaniowych i gramatyki. W drugim semestrze nacisk położony jest na opanowanie i ćwiczenie struktury eseju z wykorzystaniem wiedzy o akapicie pozyskanej przez studentów w pierwszym semestrze. Student dowiaduje się, w jaki sposób należy pisać wstępy i konkluzje esejów a także poznają różne rodzaje esejów opisowych oraz argumentacyjnych. W trakcie całego semestrustudent uczy się poprawnego zastosowania znaków interpunkcyjnych, markerów dyskursu oraz pracuje nad poprawnością struktur zdaniowych i gramatyki.
Semestr 2
- Główne części struktury eseju, wstęp i konkluzja
- Esej opisowy: porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, argumenty za i przeciw
- Przedstawienie opisowe a precyzyjne użycie przymiotników i przysłówków
- Użycie spójników (markerów dyskursu) i interpunkcji
- Praca nad poprawnością struktur zdaniowych i gramatyki
Komponent CZYTANIE:
Główne cele kursu to: dzielić się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijać umiejętności krytycznej analizy, przyczynić się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcić studentów do czytania tekstów na różne tematy zarówno dla przyjemności jak i celów akademickich. Od studentów wymaga się prowadzenia teczki zawierającej notatki, dziennika doświadczeń nabytych w trakcie czytania oraz pracy ze słownikiem w teczce. Do teczki powinna być dołączona lingwistyczna/krytyczna analiza tekstów reklam i artykułów z poważnych gazet brytyjskich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu ( zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego ( teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe).
Osiągnięcie przez studenta zamierzonych efektów kształcenia wymaga nakładu pracy własnej w wysokości około 45 godzin. W ramach pracy własnej student będzie zobowiązany do przygotowania szerokiej gamy zadań domowych związanych rozwijaniem słownictwa na poziomie zaawansowanym oraz krytyczną analizą tekstu.
Zakres kursu obejmuje następujące obszary.
- tekst, rodzaje tekstu, charakterystyka tekstu
akademickiego
- struktura tekstu na poziomie akapitu: główna myśl, ‘topic
sentences’
- czynniki wpływające na zrozumienie tekstu: kod, przekaz
dyskurs, uwarunkowania kulturowe
- elementy krytycznej analizy tekstu: autor, cel, odbiorca,
ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy
- gazety: struktura artykułu informacyjnego
- wzorce retoryczne: ekspozycja, polemika
- artykuły wstępne, felietony
- czasopisma, raporty naukowe
- notatka, podsumowanie, parafrazowanie
- interpretacja tekstu: fakt czy opinia
- wzorce retoryczne: dyskurs naukowy
- struktura eseju
Uwaga: poszczególne zagadnienia mogą być realizowane na kilku zajęciach
Komponent KOMUNIKACJA USTNA:
Na zajęciach z Komunikacji Ustnej studenci rozwijają umiejętności słuchania i mówienia na poziomie B2 w oparciu o podręczniki i materiały dodatkowe. Studenci rozwijają także swoje słownictwo na poziomie B2.
Kurs prowadzony jest w ten sposób, że w trakcie zajęć studenci wykonują ustne mini-zadania bazując na podstawie różnego rodzaju materiałów dydaktycznych. Zadania te angażują studentów w różnego rodzaju interakcje: praca indywidualna, w parach i grupowa, pozwalając im na nabywanie wprawy w języku mówionym.
Zajęcia oparte na sytuacji problemowej zakładają:
A. przygotowanie się do zadania (input/środki dydaktyczne takie jak tekst, nagrania audio/video, etc.),
B. planowanie go,
C. wykonanie zadania (studenci pracują nad wyznaczonym tematem),
D. zrelacjonowanie rezultatów zadania oraz E. omówienie ich.
Semestr 2
- Opis wyglądu zewnętrznego, uczuć i cech charakterystycznych
- Zdrowie i medycyna
- Zmieniające się role w życiu rodzinnym i w społeczeństwie
- Powody i skutki problemów społecznych
- Oświata i uczenie się ustawiczne
- Rozmowy w sprawie zatrudnienia i spotkania biznesowe
- Opis procesów przemysłowych i naukowych
- Język wykresów i badań statystycznych
W cyklu 2023L:
Komponent PISANIE W czasie kursu „Pisanie na poziomie akademickim” student zyskuje wiedzę na temat poprawnego konstruowania akapitu (1 semestr) i eseju (2 semestr) w języku angielskim. W pierwszym semestrze student poznaje poprawną strukturę akapitu oraz uczy się formułować poprawne zdania kluczowe. Omawiane są akapity faktograficzne: narracja, porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, opis/analiza procesu, a także wzory przedstawiania: chronologia, uwydatnianie, ilustracja. Zdobywa wiedzę o sposobach pracy nad tekstem oraz uczy się poprawnego zastosowania znaków interpunkcyjnych i tworzenia zdań złożonych z użyciem markerów dyskursu. Jednocześnie w czasie całego semestru student pracuje nad Semestr 2 Komponent CZYTANIE: Główne cele kursu to: dzielić się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijać umiejętności krytycznej analizy, przyczynić się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcić studentów do czytania tekstów na różne tematy zarówno dla przyjemności jak i celów akademickich. Od studentów wymaga się prowadzenia teczki zawierającej notatki, dziennika doświadczeń nabytych w trakcie czytania oraz pracy ze słownikiem w teczce. Do teczki powinna być dołączona lingwistyczna/krytyczna analiza tekstów reklam i artykułów z poważnych gazet brytyjskich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu ( zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego ( teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe). Zakres kursu obejmuje następujące obszary. Komponent KOMUNIKACJA USTNA: Na zajęciach z Komunikacji Ustnej studenci rozwijają umiejętności słuchania i mówienia na poziomie C1 w oparciu o podręczniki i materiały dodatkowe. Studenci rozwijają także swoje słownictwo na poziomie C1. Semestr 2 - Opis wyglądu zewnętrznego, uczuć i cech charakterystycznych |
W cyklu 2024L:
Komponent PISANIE W czasie kursu „Pisanie na poziomie akademickim” student zyskuje wiedzę na temat poprawnego konstruowania akapitu (1 semestr) i eseju (2 semestr) w języku angielskim. W pierwszym semestrze student poznaje poprawną strukturę akapitu oraz uczy się formułować poprawne zdania kluczowe. Omawiane są akapity faktograficzne: narracja, porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, opis/analiza procesu, a także wzory przedstawiania: chronologia, uwydatnianie, ilustracja. Zdobywa wiedzę o sposobach pracy nad tekstem oraz uczy się poprawnego zastosowania znaków interpunkcyjnych i tworzenia zdań złożonych z użyciem markerów dyskursu. Jednocześnie w czasie całego semestru student pracuje nad Semestr 2 Komponent CZYTANIE: Główne cele kursu to: dzielić się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijać umiejętności krytycznej analizy, przyczynić się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcić studentów do czytania tekstów na różne tematy zarówno dla przyjemności jak i celów akademickich. Od studentów wymaga się prowadzenia teczki zawierającej notatki, dziennika doświadczeń nabytych w trakcie czytania oraz pracy ze słownikiem w teczce. Do teczki powinna być dołączona lingwistyczna/krytyczna analiza tekstów reklam i artykułów z poważnych gazet brytyjskich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu ( zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego ( teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe). Zakres kursu obejmuje następujące obszary. Komponent KOMUNIKACJA USTNA: Na zajęciach z Komunikacji Ustnej studenci rozwijają umiejętności słuchania i mówienia na poziomie C1 w oparciu o podręczniki i materiały dodatkowe. Studenci rozwijają także swoje słownictwo na poziomie C1. Semestr 2 - Opis wyglądu zewnętrznego, uczuć i cech charakterystycznych |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Komponent PISANIE
K_W01: ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki, interpunkcji, składni, morfologii i ortografii języka angielskiego
K_W02: ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu z zakresu gramatyki, interpunkcji, składni, morfologii i ortografii języka angielskiego oraz struktury akapitu i eseju charakterystycznych dla anglosaskiego piśmiennictwa naukowego
K_W03: zna podstawową terminologię z zakresu konstrukcji logiczno-stylistycznej tekstu oraz gramatyki, ortografii, interpunkcji i słowotwórstwa
K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym w szczególności przy wykorzystaniu słowników i korpusów języka angielskiego
K_U09: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem tekstów i materiałów źródłowych, danych liczbowych oraz poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U11: posiada umiejętność przygotowywania typowych prac pisemnych w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U19: posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii oraz popierania ich argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
K_U25: potrafi dokonać analizy własnych działań iw skazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
K_U27: ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczani języka angielskiego, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_K07: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności
Komponent CZYTANIE
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat sposobów rozwijania i aktywizowania zasobów leksykalnych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego
K_W 02 ma podstawową wiedzę na temat różnorodnych aspektów krytycznej analizy tekstu pisanego (sposobów, celów, narzędzi)
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U09 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U27 Ma umiejętności językowe w zakresie czytania ze zrozumieniem, w tym krytycznej analizy tekstu, na poziomie określonym przez program studiów
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości
K_K06 Uczestnicy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
K_K07 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Komponent KOMUNIKACJA USTNA:
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat sposobów rozwijania i aktywizowania zasobów leksykalnych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie metod i możliwości wyszukiwania, adaptowania i zastosowania materiałów autentycznych , zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu struktury, strategii i integracji wypowiedzi, oraz sposobów prowadzenia dyskursu, właściwą dla nauczania języka angielskiego
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U09 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym
K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych żrodeł
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych żrodeł
K_U18 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U19 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości
K_K06 Uczestnicy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
K_K07 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K13 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
Komponent PISANIE
Studenci mają obowiązek regularnie uczęszczać na zajęciach, brać czynny udział we wszystkich przeprowadzanych ćwiczeniach, przygotowywać na zajęcia odpowiednie materiały i prace oraz prowadzić portfolio zawierające wszystkie prace, ich poprawy oraz materiały.
Ocena będzie oparta na pracach domowych - do 50% wartości oceny ogólnej (minimum pięć ocenianych akapitów do oceny w sem. 1., minimum trzy oceniane eseje w sem. 2.), test na zajęciach pod koniec semestru - do 50% wartości oceny ogólnej.
Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać w sumie 60%.
Komponent CZYTANIE
Ocena ustawiczna i formatywna: punkty za uczestnictwo w zajęciach, pracę w parach i grupach, prezentacje, prowadzenie teczki, udokumentowaną lekturę własną, zadania testowe
Egzamin z PNJA po drugim semestrze weryfikujący stopień zrozumienia oraz umiejętność krytycznej analizy tekstu autentycznego na poziomie zaawansowanym.
Komponent KOMUNIKACJA USTNA
Semestralna ocena końcowa jest oceną łączną z dwóch testów i jednej nagranej wypowiedzi ustnej, przy czym każda z nich stanowi 33% oceny końcowej. Do zaliczenia wymagane jest 60% punktów.
Literatura
Komponent PISANIE
Oshima, Alice and Hogue, Ann. Writing Academic English.
New York: Pearson Educational, 1999
Gould, DiYanni and Smith. The Act of Writing. Random
House, 1998
Cory, Hugh. Advanced Writing with English in Use CAE.
Oxford, 1999
Komponent CZYTANIE
Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press
Baudoin, M., E. et al. 1977. Reader's Choice. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Bobryk J. 2001. Spadkobiercy Teuta, Ludzie I Media. W-wa: Wydawnictwo UW
Grellet, F. 1981. Developing Reading Skills. CUP.
Nuttal, C. 1982/1999. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Heinemann.
Reading and Thinking in English. Exploring Functions. The British Council. OUP 1979.
Selected essays./The Norton Reader, Dolphin Anthology
Wybrane artykuły prasowe
Komponent KOMUNIKACJA
Jones, L., New Cambridge Advanced English, CUP, Cambridge, 1998.
Rignall, M & Furneaux, C., Speaking, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York, 1997.
Soars, J. & Soars, L., Headway Advanced, OUP, Oxford, 1989.
Ur, P., Discussions that work, CUP, Cambridge, 1996.
Vince, M., Advanced Language Practice, Macmillan Heinemann, Oxford, 1994.
Wellman, G., The Heinemann English Wordbuilder, Macmillan Heinemann, Oxford, 1998.
Stanton, Alan and Susan Morris, Fast Track to CAE, Pearson Education, Harlow, 1999.
Boyd, Elaine, CAE Gold Plus (Exam Maximiser), Pearson Education, Harlow, 2008.
McCarthy Michael and Felicity O’Dell, English Phrasal Verbs in Use (Advanced), CUP, Cambridge, 2007.
McCarthy Michael and Felicity O’Dell, English Academic Vocabulary in Use, CUP, Cambridge, 2008.
BBC Radio / PBS podcasts
Teacher’s own materials
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: