Nauka języka angielskiego 4100-2SNJAO
Opis poszczególnych kursów bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego:
NJA - Czytanie
Główne cele przedmiotu NJA - Czytanie: rozwijanie umiejętności krytycznej analizy, przyczynianie się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcenie studentów do czytania tekstów na różne tematy do celów akademickich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu (zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego (teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe). W ramach pracy własnej student będzie zobowiązany do przygotowania szerokiej gamy zadań domowych związanych rozwijaniem słownictwa na poziomie zaawansowanym oraz z krytyczną analizą tekstu.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
- rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem inferencji kontekstowej oraz użycia jednojęzycznych źródeł słownikowych
- rozwijanie umiejętności analizy organizacji i struktury tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i głównej myśli akapitu
- rozwijanie umiejętności identyfikacji związków wewnątrz tekstu, wprowadzenie pojęcia i terminologii związanej z kohezją
- wprowadzenie elementów interpretacji i szczegółowej analizy tekstów opinii, artykułów prasowych o różnorodnej tematyce, felietonów, tekstów popularnonaukowych
- rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
- wprowadzenie elementów interpretacji i krytycznej analizy tekstu:
- autor, intencja, odbiorca
- teza w tekście opinii
- argumenty na poparcie tezy
- ocena jakości i spójności argumentacji
- różnicowanie między faktem a opinią
- identyfikacja odniesień wewnątrz tekstu
- identyfikacja odniesień kulturowych
- ocena obiektywności tekstu
- środki stylistyczne, ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy
Zakres tematów w semestrze letnim:
- wprowadzenie elementów interpretacji i szczegółowej analizy tekstów opinii, artykułów prasowych o różnorodnej tematyce, felietonów, tekstów popularnonaukowych
- rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
- wprowadzenie elementów interpretacji i krytycznej analizy tekstu:
- autor, intencja, odbiorca
- teza w tekście opinii
- argumenty na poparcie tezy
- ocena jakości i spójności argumentacji
- różnicowanie między faktem a opinią
- identyfikacja odniesień wewnątrz tekstu
- identyfikacja odniesień kulturowych
- identyfikacja technik manipulacji i perswazji
- środki stylistyczne, ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy
- rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego, ze szczególnym
uwzględnieniem inferencji kontekstowej oraz użycia jednojęzycznych źródeł słownikowych
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA-Czytanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Pisanie
Główne cele kursu NJA - Pisanie: rozwijanie umiejętności konstruowania akapitu i eseju w języku angielskim. Studenci uczą się zastosowania struktur leksykalno-gramatycznych, tworzenia prac pisemnych o określonych formatach, wykorzystania znaczników dyskursu, nadawania stylu i rejestru akademickiego oraz refleksji dotyczącej powyższych umiejętności na poziomie B2/B2+.
W semestrze zimowym studenci poznają poprawną strukturę paragrafu oraz uczą się formułować zdania kluczowe: zdanie wstępne, zdania pomocnicze, zdanie podsumowujące.
W semestrze letnim studenci analizują i piszą eseje, wdrażając w praktyce zdobytą w semestrze zimowym umiejętność pisania paragrafu jako części składowej eseju.
W trakcie całego kursu student uczy się poprawnego stosowania znaków interpunkcyjnych, tworzenia zdań złożonych z użyciem konektorów dyskursywnych oraz pracuje nad poprawnością użycia struktur leksykalno-gramatycznych.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
- Analiza i tworzenie paragrafów:
- struktura paragrafu: zdanie wstępne, zdania pomocnicze, zdanie podsumowujące
- spójność i logiczna argumentacja w wypowiedzi pisemnej
- Zagadnienia językowe:
- struktura i rodzaje zdań (wprowadzenie)
- słownictwo akademickie
- konektory dyskursywne
- rejestr formalny
- poprawa błędów
Zakres tematów w semestrze letnim:
- Analiza i tworzenie esejów formatu cause and effect, comparison and contrast, for and against:
- struktura eseju: podział na paragrafy, rola wstępu i zakończenia
- planowanie eseju danego formatu: spójność i dobór logicznej argumentacji
- Zagadnienia językowe:
- struktura i rodzaje zdań (analiza i praktyka)
- znaczniki dyskursu w tworzeniu spójnego tekstu
- poprawne stosowanie słownictwa, struktur gramatycznych i interpunkcji
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Pisanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Komunikacja ustna
Główne cele kursu NJA - Komunikacja ustna: rozwijanie umiejętności słuchania i mówienia, a także słownictwa na poziomie B2/B2+.
W trakcie zajęć studenci tworzą wypowiedzi ustne podczas wykonywania zadań, które angażują ich do podejmowania różnego rodzaju interakcji - pracy indywidualnej, w parach i grupowej, pozwalając im na rozwijanie poprawności i płynności w języku mówionym.
Zajęcia oparte na sytuacji problemowej zakładają:
- przygotowanie się do zadania przy użyciu materiałów dydaktycznych (np. tekst, nagrania audio/video);
- planowanie realizacji zadania;
- wykonanie zadania (studenci pracują nad wyznaczonym tematem);
- zrelacjonowanie rezultatów zadania oraz ich omówienie.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
- Wygląd fizyczny i emocje
- Życie rodzinne
- Edukacja
- Turystyka i kultura
- Prawo
- Opis obrazka 1: opis i spekulacja; opis nastroju i wyglądu; sugerowanie
- Strategie zrozumienia ze słuchu 1
Uwaga: tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach
Zakres tematów w semestrze letnim:
- Dom i życie w mieście
- Pogoda i środowisko
- Lokalizacja i geografia
- Ekonomia i biznes
- Zdrowy tryb życia (medycyna, jedzenie i odżywianie)
- Opis obrazka 2: wyjaśnienie jak tematyka przedstawiona na obrazku jest związana ze wydarzeniami bieżącymi / problemami społecznymi
- Strategie zrozumienia ze słuchu 2
Uwaga: tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Komunikacja ustna są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poszczególne przedmioty wchodzące w skład bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego dążą do realizacji następujących efektów uczenia się:
NJA - Czytanie
Absolwent potrafi:
K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim
K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U12: porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku obcym
K_U14: przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Absolwent jest gotów do:
K_K01: uczenia się przez całe życie
K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
NJA - Pisanie
Absolwent potrafi:
K_U01 :wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim
K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U12: porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku obcym
K_U13: przygotować prace pisemne w języku angielskim, właściwe dla
studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z
wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych
źródeł
Absolwent jest gotów do:
K_K01: uczenia się przez całe życie
K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
NJA - Komunikacja ustna
Absolwent potrafi:
K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim
K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U14: przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U15: w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
Absolwent jest gotów do:
K_K01: uczenia się przez całe życie
K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K04: prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z
zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
W zajęciach bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego w semestrze letnim uczestniczą studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich przedmiotów NJA w semestrze zimowym.
Wszystkie przedmioty z bloku Nauka Języka Angielskiego kończą się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest:
- wymagana liczba obecności na zajęciach,
- systematyczna praca,
- dotrzymywanie terminów wykonywania zadań.
W ocenie będą uwzględnione jedynie prace wykonane samodzielnie.
Maksymalna dozwolona liczba nieusprawiedliwionych nieobecności:
- NJA – Czytanie (kurs prowadzony w trybie mieszanym): 1 nieobecność
- NJA – Pisanie (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności
- NJA – Komunikacja ustna (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności
Szczegółowe informacje dotyczące metod i kryteriów oceniania zajęć z bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Egzamin
Blok przedmiotowy Nauka Języka Angielskiego na roku pierwszym studiów pierwszego stopnia kończy się egzaminem z praktycznej nauki języka angielskiego po zakończeniu semestru letniego.
Do egzaminu NJA są dopuszczeni studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich kursów NJA w semestrze zimowym oraz letnim.
Szczegółowy opis egzaminu oraz metody i kryteria ocenia znajdują się w sylabusie Nauka Języka Angielskiego - Egzamin.
Literatura
Wybrana bibliografia dla poszczególnych kursów bloku Nauka Języka Angielskiego:
NJA – Czytanie
Alderson, C. (2000). Assessing Reading. Cambridge University Press
Baudoin, M., E. et al. (1977). Reader's Choice. The University of Michigan Press.
Grellet, F. (1981). Developing Reading Skills. CUP.
Muller, G. H, and Wiener Harvey S. (2002). The Short Prose Reader. McGraw Hill
Numrich, C. (2009) Raise the Issues. An Integrated Approach to Critical Thinking. Pearson Education ESL
Nuttal, C. (1999). Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Heinemann.
Pye, D., and Simon Greenall (2007). CAE. Developing Reading Skills. Cambridge University Press
The British Council (1979). Reading and Thinking in English. Exploring Functions. OUP.
Selected essays./The Norton Reader, Dolphin Anthology
wybrane artykuły prasowe
wybrane eseje
NJA – Pisanie
Clabeaux, D., Folse, K. S. & Vestri, E. (2020). Great writing 3. National Geographic Learning.
Cory, H. (1999). Advanced Writing with English in Use CAE. Oxford.
de Chazal, E. & McCarter, S. (2012). Oxford EAP: Upper-Intermediate. Oxford.
Gould, Di Yanni & Smith (1998). The act of writing. Random House,
Oshima, A. & Hogue, A. (1999) Writing academic English. Pearson Educational.
Zemach, D. & Rumisek, L. (2006) Academic writing - from paragraph to essay. Macmillan.
Wybrane materiały z innych źródeł
NJA – Komunikacja ustna
Hancock, M. (1996). Pronunciation games. Cambridge.
McCarthy M. & O’Dell, F. (2007). English phrasal verbs in use (Advanced), CUP.
Marks, J. (2016). English pronunciation in use. Cambridge.
Rignall, M & Furneaux, C. (1997). Speaking. Prentice Hall.
Soars, L. & Soars, J. & Hancock, P. (2019) Headway upper-intermediate (5th ed.). OUP.
Ur, P. (1996). Discussions that work. CUP.
Vince, M. (2009). Advanced language practice. Macmillan Heinemann.
Wellman, G. (1998). The Heinemann English wordbuilder. Macmillan Heinemann.
BBC Radio / PBS podcasts
Wybrane materiały z innych źródeł
Uwagi
W cyklu 2024L:
W zajęciach bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego w semestrze letnim uczestniczą studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich przedmiotów NJA w semestrze zimowym. Wszystkie przedmioty z bloku Nauka Języka Angielskiego kończą się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest:
W ocenie będą uwzględnione jedynie prace wykonane samodzielnie. Maksymalna dozwolona liczba nieusprawiedliwionych nieobecności:
Szczegółowe informacje dotyczące metod i kryteriów oceniania zajęć z bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych. NJA - Egzamin Blok przedmiotowy Nauka Języka Angielskiego na roku pierwszym studiów pierwszego stopnia kończy się egzaminem z praktycznej nauki języka angielskiego po zakończeniu semestru letniego. Do egzaminu NJA są dopuszczeni studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich kursów NJA w semestrze zimowym oraz letnim. Szczegółowy opis egzaminu oraz metody i kryteria ocenia znajdują się w sylabusie Nauka Języka Angielskiego - Egzamin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: