Kultura i historia krajów francuskojęzycznych dla nauczycieli języka 4100-2SKHKFDNJO
Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturowej krajów francuskojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Zajęcia mają na celu zdobycie podstaw uporządkowanej wiedzy z zakresu historii i kultury Francji oraz, w węższym zakresie, innych krajów i regionów francuskojęzycznych. Studenci zostaną przygotowani do samodzielnego projektowania lekcji języka francuskiego z wykorzystaniem materiałów związanych z kulturą. Zostaną omówione kwestie ogólne takie jak pojęcia kultury, cywilizacji, stereotypii, jak też definicja dokumentów autentycznych, ich rola w edukacji, różnorodność materiałów zw. z kulturą, kryteria doboru tego rodzaju materiałów, rodzaj ćwiczeń jakie mogą być zaproponowane uczącym się języka francuskiego. Dokładniej zostaną omówione wybrane materiały i tematy, takie jak – regiony Francji, kraje i regiony francuskojęzyczne, piosenka, malarstwo, sztuka kulinarna jako element cywilizacji – pod kątem ich specyficznych cech, umożliwiających optymalne wykorzystanie w procesie glottodydaktycznym:
- regiony Francji: podkreślenie różnorodności tematów i materiałów umożliwiających zdobycie wiedzy dot. bogactwa i zróżnicowania Francji;
- regiony i kraje francuskojęzyczny: pojęcie frankofonii i jego ogromny potencjał historyczny i kulturowy;
- piosenka: praca z nagraniami audio i wideo, artyści klasyczni i współcześni, z Francji i innych krajów francuskojęzycznych;
- malarstwo: praca z reprodukcjami oraz inne ćwiczenia (np. wirtualne zwiedzanie muzeów) – różnorodność tematów i motywów, artyści klasyczni i współcześni, z Francji i innych krajów francuskojęzycznych;
- sztuka kulinarna – jako istotny element cywilizacji codziennej; możliwość różnego potraktowania tematu – od bardzo praktycznego (przepisy kuchenne) do kulturowego (rola posiłków w życiu rodzinnym i społecznym, specyficzne produkty i dania w różnych okresach i okazjach).
Nakład pracy studenta:
– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium (kontaktowych),
– 30 godzin pracy własnej (przygotowanie pracy zaliczeniowej, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
Punkty ECTS będą przyznawane
- za obecność na zajęciach i aktywny w nich udział
- za złożenie pracy semestralnej (fiszki pedagogicznej dot. wybranego miasta / regionu / kraju francuskojęzycznego)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student zna i rozumie
- K_W02: niezbędną terminologię z zakresu nauki o kulturze i cywilizacji, historii, właściwą dla nauczania języka francuskiego.
Umiejętności:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student potrafi
- K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, wybierać i użytkować informacje dot. kultury i cywilizacji krajów francuskiego obszaru językowego z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i francuskim;
- K_U02: planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych;
- K_U15: w spójny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i obcym na tematy dot. wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku glottodydaktyki;
- K_U20: pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów zw. z projektowaniem i podejmowaniem działań edukacyjnych.
Kompetencje społeczne:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student jest gotów do
- K_K03: odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- K_K04: prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium na podstawie:
- obecności (dopuszczalne 4 nieobecności w semestrze, niezależnie od ich statusu, przekroczenie tego limitu powoduje niezaliczenie zajęć)
- przygotowania do zajęć i systematycznego wykonywania zadań domowych
- aktywności podczas zajęć (czynne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach)
- ocena końcowa na podst. oceny pracy semestralnej
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wybrane opracowania :
1. Kowalski J., Loba A., Loba M., Dzieje kultury francuskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017
2. Ostrowski M., Francuski sen, Dialog, 2019
3. Baszkiewicz Jan, Historia Francji, Ossolineum, 2008
4. Byram M., „Language awareness and (critical) cultural awareness – relationships, comparisons and contrasts”, Language Awareness 21, 2012
5. Byram M., „Reflecting on teaching `culture` in foreign language education”, in: Newby David (ed.) Insights into the European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL), 2012
6. Hinkel E. (ed.), Culture in Second Language Teaching and Learning, Cambridge University Press, 1999
7. Kramsch C., Language and Culture, Oxford University Press,1998
8. Magnuszewska Z., Przygoda M., Wilk R., Kulturoznawstwo w nauczaniu języków obcych, Wydawnictwa WSP, 1988
9. wybrane artykuły - Języki Obce w Szkole
Podręczniki i zbiory ćwiczeń:
1. Carlo C., Causa M., Civilisation progressive du français, CLE International, 2003
2. Meyer D. C., Clés pour la France en 80 icônes culturelles, Hachette, 2010
3. Noutchié Njiké J., Civilisation progressive de la francophonie, CLE International, 2005
4. Noutchié Njiké J., Civilisation progressive de la francophonie, CLE International, 2005
5. Pécheur J., Civilisation progressive du français, CLE International, 2010
6. Steele R., Civilisation progressive du français, CLE International, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: