Gramatyka niemiecka dla nauczycieli 4100-2SGNDNO
Semestr I: (morfologia) Kategorie gramatyczne; podziały części mowy. Czasownik: klasyfikacje czasowników; Klasyfikacja według kryteriów morfologicznych (czasowniki regularne i nieregularne); klasyfikacja według kryteriów syntaktycznych (rekcja, czasowniki zwrotne itd.); koniugacja i jej typy. Formy nominalne (bezokoliczniki z „zu” i bez „zu” i imiesłowy - ich zastosowanie). Czasowniki posiłkowe i modalne - (ich znaczenie i funkcje w zdaniu). Kategoria czasu, strony i trybu. Rzeczownik: podziały rzeczowników, problem rodzaju gramatycznego, użycie rodzajnika. Zaimek: definicje zaimka i podział zaimków, poszczególne rodzaje zaimków, ich znaczenie i użycie. Przymiotnik: deklinacja, stopniowanie i rekcja. Liczebnik: deklinacja liczebników. Przysłówek: stopniowanie a przysłówek. Przyimek. Definicje, funkcje w zdaniu. Spójnik.
Semestr II (składnia) Zdanie proste a złożone. Rodzaje zdań prostych (orzekające, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe itd.). Zdanie proste. Pojęcie zdania prostego, zdanie a równoważnik zdania. Części zdania, odróżniania - orzeczenie, podmiot, orzecznik, dopełnienia; przydawki, jej funkcje oraz forma. Zdanie współrzędnie złożone. Sposoby łącznia współrzędnego zdań prostych, zdania podrzędnie złożone; podziały ze względu na sposób łączenia, miejsce w zdania, formę. Zdanie wielokrotnie złożone, zdania wtrącone, zdania eliptyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
absolwent zna i rozumie
S_W01- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
S_W02- niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W03- metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W09 - metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W16- w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia
S_W19- podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
S_U02- samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
S_U03 - diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U05- obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U11 - argumentować merytorycznie w języku polskim i obcym z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S_U12 - porozumiewać się w języku polskim i obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i obcym
S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie
Kryteria oceniania
praca w grupach, w parach, metoda projektowa, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach,
ustalenie oceny zaliczeniowej na koniec semestru odbywa się na podstawie ocen cząstkowych z testów pisemnych, aktywności na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
- Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Deutsche Grammatik, Lipsk, 2014, Langenscheit
- Hadumod Bußmann: Lexikon der Sprachwissenschaft, Stuttgart, 1996
- Bęza Stanisław: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, PWN, 2019
- Hilke Dreyer, Richard Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Hueber, 2000
- Jin Friederike Voß Ute, Grammatik aktiv, A1/B1, Fraus 2016
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
- DUDEN Bd. 4. Die Grammatik, Mannheim, 2005
- Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Leitfaden der deutschen Grammatik, Lipsk, 1996
B. Literatura uzupełniająca:
- Lutz Götze/ErnstW.B. Hess-Lüttich: Knaurs Grammatik der deutschen Sprache, Monachium, 1989
W cyklu 2023L:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): |
W cyklu 2024L:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): |
Uwagi
W cyklu 2023L:
grupa 1 |
W cyklu 2024L:
grupa 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: