Gramatyka języka angielskiego 4100-2SGJA
Celem kursu jest usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy studentów dotyczącej gramatyki angielskiej.
Cele szczegółowe:
- zaznajomienie studentów z terminologią gramatyczną używaną przy opisie gramatyki angielskiej
- podniesienie poprawności gramatycznej studentów
- nauczenie studentów wydawania poprawnych osądów gramatyczności i rozpoznawania błędów
- nauczenie studentów odkrywania i formalnego formułowania reguł gramatyki angielskiej
- rozbudzenie zainteresowań poznawczych i wsparcie rozwoju intelektualnego, poprzez wzbogacenie wiedzy dotyczącej rozwoju regionalnych dialektów współczesnego języka angielskiego, genezy zjawisk mających status wyjątków we współczesnej angielszczyźnie, wpływ interferencji polskiego na struktury i słownictwo występujące w angielszczyźnie
- wykorzystanie wiedzy akademickiej do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych w zawodzie nauczyciela języka obcego na pierwszym i drugim etapie edukacji, w tym uczenia gramatyki i leksyki języka angielskiego.
Zakres tematów:
Semestr I
1. System czasów gramatycznych w języku angielskim:
- pojęcia „czas” i „aspekt”
- podział czasowników w zależności od ich właściwości gramatycznych i semantycznych
- funkcje Present Simple, Present Progressive, Past Simple i Past Progressive
- znaczenie aspektu ciągłego
- znaczenie aspektu perfektywnego
- Present Perfect a Simple Past
- Present Perfect Progressive a Present Perfect Simple
- Past Perfect Simple a Past Prefect Continuous
- sposoby mówienia o przyszłości
2. Strona bierna w języku angielskim.
Semestr 2
1. Czasowniki modalne w języku angielskim:
- cechy formalne czasowników posiłkowych i modalnych
- modalność deontyczna i epistemiczna
różnice i podobieństwa w użyciu czasowników modalnych
2. Okresy warunkowe w języku angielskim.
3. Komplementacja czasownika - bezokolicznik i gerundiwum
|
W cyklu 2025L:
Omawiane są następujące zagadnienia: 1. Czasowniki modalne w angielskim: - cechy formalne czasowników posiłkowych i modalnych - modalność deontyczna i epistemiczna - różnice i podobieństwa w użyciu czasowników modalnych - czasowniki 'can', 'could' i 'to be able to' - czasowniki 'may' i 'might ' -. czasowniki 'must, 'have to', 'need', 'mustn't', 'needn't' i 'don't have to' - czasowniki 'will', 'would', 'shall' i 'should' - czasowniki 'used to', 'ought to', 'had better' i 'dare'. - czasowniki modalne wyrażające przeszłość 2. Okresy warunkowe w języku angielskim. - Okresy warunkowe typ 0 - Okresy warunkowe typ 1 - Okresy warunkowe typ 2 - Okresy warunkowe typ 3 - Okresy warunkowe mieszane - Spójniki wprwadzające zdania warunkowe 3. Komplementacja czasownika - bezokolicznik i gerundivum - czasowniki łączące się z bezokolicznikiem - czasowniki łączące się z gerundivum - czasowniki łączące się z bezokolicznikiem i gerundivum ze zmianą znaczenia. - czasowniki łączące się z bezokolicznikiem bez 'to'. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_U01 student analizuje złożone zjawiska gramatyczne w języku angielskim takie jak: formy i funkcje czasowników modalnych, zastosowanie okresów warunkowych oraz stosowanie bezokoliczników i gerundivum z określonymi czasowniami w języku angielskim
K_U07 student rozpoznaje i klasyfikauje różnego typu błędy gramatyczne dotyczące użycia czasowników modalnych, zdań warunkowych oraz komplementacji czasownika w języku angielskim w celu doskonalenia wlasnych kompetencji językowych
K_K01 student krytycznie ocenia posiadaną przez siebie wiedzę dotyczącą czasowników modalnych, okresów warunkowych oraz komplementacji czasownika w języku angielskim oraz odbierane przez siebie treści realizowane w ramach przedmiotu 'gramatyka języka agielskiego'
K_K02 student uznaje znaczenie wiedzy z dziedziny gramatyki języka angielskiego w rozwiązywaniu problemów dotyczących użycia czasowników modalnych, okresów warunkowych oraz kompelementancji czasownika oraz korzysta z pomocy ekspertów w przypadku problemów z użyciem struktur tego typu w sytuacjach komunikacyjnych
Kryteria oceniania
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze); nieusprawieliwione nieobecności powyżej limitu skutkują oceną NK i koniecznością powtarzania przedmiotu
- terminowe wykonanie wszystkich obowiązkowych zdań pisemnych i/lub ustnych realizowanych zarówno podczas zajęć stacjonarnych jak i na platformie e-learningowej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie metod i kryteriów oceniania opisanych w części 2. zogdnie z przypisanymi wagami.
Korzystanie z narzędzi SI i technologii wspierających przetwarzanie języka jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą prowadzącego i po uzgodnieniu zakresu ich zastosowania.Wyrzystanie narzędzi SI bez zgody prowadzącego jest traktowane jako naruszenie zasad samodzielności i skutkuje oceną niedostateczną.
2. Metody oceniania
(i) Test gramatyczny (60%) - test sprawdzający znajomość i umiejętność analizy struktur gramatycznych (K_U01)
(ii) Ćwiczenia na platformie e-learningowej (40%) - ćwiczenia utrwalające wiedzę teoretyczną ( K_U07, K_K01, K_K02).
3. Kryteria oceniania
Test gramatyczny (60pkt)
- poprawność gramatyczna odpowiedzi i zakres wiedzy
Ćwiczenia na platformie e-learningowej (40pkt):
- poprawność gramatyczna odpowiedzi, oraz ilość podejść
4. Skala ocen:
Próg zaliczenia 60%
Przedziały ocen:
90%-100% - bardzo dobry (5,0)
85%-89% - dobry plus (4,5)
75%-84% - dobry (4,0)
70-74% - dostateczny plus (3,5)
60%-69% - dostateczny (3,0)
0-%- 59% - niedostateczny (2,0)
Literatura
Aitken, R. (1992) Teaching Tenses: Ideas for Presenting and Practising Tenses in English, Nelson.
Biber D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman
Carter, R., R. Hughes, M. McCarthy (2000) Exploring English Grammar in Context, CUP.
Chalker, S. (1993, wyd. 8.) Current English Grammar, Macmillan.
Foley,M. and D. Hall (2003) Advanced Learners’ Grammar. Longman
Foley, M. and D. Hall (2012) MYGrammarLab. Advanced. Harlow: Pearson.
Freeborne, Dennis (1992) From Old English to Standard English. Macmillan.
Gethin, Hugh (1990, wyd. 2.) Grammar in Context, Collins ELT.
Gołębiowska, L. (2000) A book czy the book?: o przedimkach w języku angielskim. Warszawa, Prószyński i S-ka.
Graver, B. D. (1986, wyd. 3.) Advanced English Practice, OUP.
Haines, S. and M. Nettle (2007) Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises, CUP.
Hall, N. and J. Shepheard (1991) The Anti-grammar Grammar Book, Longman.
Hewings, M. (1999) Advanced Grammar in Use, CUP.
Leech, G. (1987) Meaning and the English Verb, Longman.
Leech, G. and J. Svartvik (1990, wyd. 17.) A Communicative Grammar of English, Longman.
Lewis M. (1986) The English Verb, LTP.
Palmer, F. R. (1988, wyd. 2.) Modality and the English Modals, Longman.
Parrot, M. (2015) Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
Quirk, Randolph and Sidney Greenbaum (1991, wyd. 26.) A University Grammar of English, Longman.
Scrivener, J. (2010) Teaching English Grammar. Macmillan.
Swan, Michael (1997) Practical English Usage, OUP.
Swan, M. and D. Baker (2008) Grammar Scan, OUP.
Swan, Michael and Catherine Walter (1997) How English Works, OUP.
Wilim, E. and E. Mańczak-Wohlfeld (1997) A contrastive approach to problems with English. Warszawa, PWN.
Yule, G. (2006) Oxford Practice Grammar, OUP.
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Zajęcia prowadzone w trybie mieszanym, 14 godzin stacjonarnie i 16 zdalnie na platformie Kampus. Dozwolona liczba nieobecności na zjęciach - 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: