Fonetyka języka angielskiego dla nauczycieli I 4100-2SFDNJOI
Celem kursu jest rozwijanie i kształtowanie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; dalsze wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy, a także w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską i nieustannym jej doskonaleniem; wprowadzenie wybranych elementów opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych, niezbędnych w zakresie doskonalenia wymowy.
Program zajęć obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczny trening prawidłowej artykulacji spółgłosek i samogłosek; istotne zjawiska alofoniczne i alomorficzne, fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy i zdaniowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną)
W cyklu 2023L:
Ćwiczenia kondycyjne na poszczególne samogłoski i spółgłoski angielskie z uwzględnieniem procesów fonetycznych zależnych od kontekstu. Unikanie procesów fonetycznych i fonologicznych wynikających z wpływu języka rodzimego. Rozróżnienie spółgłosek na mocne/słabe i ich wpływ na długość poprzedniej samogłoski oraz na procesy związane ze spółgłoskami w różnych kontekstach. Elementy rytmu i intonacji. Kontekstualne zmiany dźwiękowe (alofonia) związana z kontekstem fonetycznym (bezpośrednie sąsiedztwo dźwięków) lub fonologicznym (pozycja w sylabie), oraz (alomorfia) związana z wpływem granic morfologicznych na wymowę. Akcent wyrazowy i efekt redukcji samogłosek. Akcent zdaniowy i wpływ na znaczenie. Fonetyka międzywyrazowa. Wprowadzenie form słabych wyrazów gramatycznych. Regularne warsztaty i prace domowe z transkrypcji pojedynczych słów i zdań przy użyciu wybranych słowników |
W cyklu 2024L:
Ćwiczenia kondycyjne na poszczególne samogłoski i spółgłoski angielskie z uwzględnieniem procesów fonetycznych zależnych od kontekstu. Unikanie procesów fonetycznych i fonologicznych wynikających z wpływu języka rodzimego. Rozróżnienie spółgłosek na mocne/słabe i ich wpływ na długość poprzedniej samogłoski oraz na procesy związane ze spółgłoskami w różnych kontekstach. Elementy rytmu i intonacji. Kontekstualne zmiany dźwiękowe (alofonia) związana z kontekstem fonetycznym (bezpośrednie sąsiedztwo dźwięków) lub fonologicznym (pozycja w sylabie), oraz (alomorfia) związana z wpływem granic morfologicznych na wymowę. Akcent wyrazowy i efekt redukcji samogłosek. Akcent zdaniowy i wpływ na znaczenie. Fonetyka międzywyrazowa. Wprowadzenie form słabych wyrazów gramatycznych. Regularne warsztaty i prace domowe z transkrypcji pojedynczych słów i zdań przy użyciu wybranych słowników |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo / fonetyka właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02
zna i rozumie niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo / fonetyka, właściwą dla nauczania języków obcych
K_W16
zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia spowodowane błędami w wymowie
K_U02
samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem wymowy języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków
K_U03
diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U09
dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu, poprawiając własne błędy w wymowie
K_U18
posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu
K_U22
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku angielskim
K_K01
uczenia się przez całe życie
K_K02
refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego
i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, zadania domowe z transkrypcji fonetycznej, systematyczna ocena opanowania poszczególnych dźwięków mowy (czytanie np. dialogów na ocenę), regularne testy z transkrypcji. Ocena końcowa jest średnią wypadkową wszystkich ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994.
Carley, P. & Mees, I.M. English Phonetics and Pronunciation Practice, London, Routledge, 2017.
Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 2014.
Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996.
Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992.
Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995.
Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997.
Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984.
Lindsay, G. English after RP. Standard British Pronunciation today. Palgrave Macmillan, 2019.
Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975.
O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980.
Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987.
Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981.
Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991.
Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992.
Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996.
Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994.
Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982.
Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000.
Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982.
W cyklu 2023L:
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959. |
W cyklu 2024L:
Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
możliwe 2 nieobecności podczas semestru |
W cyklu 2024L:
możliwe 2 nieobecności podczas semestru |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: