Psychologia ogólna 4100-1SPSYCHOGOLO
Obszary tematyczne realizowane na kursie: podstawowe funkcje psychologii, główne koncepcje człowieka (psychodynamiczna, behawiorystyczna i poznawcza), struktura i funkcje układu nerwowego człowieka, koncepcje temperamentu i jego funkcja regulacyjna, psychologia różnic indywidualnych, agresja - procesy i mechanizmy, psychologia społeczna: grupy, postawy i wpływ społeczny, proces komunikacji interpersonalnej, zasady i bariery w komunikowaniu się ludzi; asertywność, inteligencja: koncepcje i funkcjonalność, koncepcje emocji, inteligencja emocjonalna. Zagadnienia te pozwalają na realizację szczegółowych efektów uczenia się (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) ze standardu kształcenia nauczycieli - numery efektów ze standardu podane są w nawiasach kwadratowych.
W zakresie wiedzy – absolwent zna i rozumie:
- podstawowe koncepcje psychologiczne wyjaśniające funkcjonowanie, działanie i zachowania człowieka (zajęcia: koncepcje człowieka w psychologii), a także metodologiczne zasady zbierania danych i analizy obserwowanych zachowań w grupie [B.1.W1.]
- biologiczne mechanizmy będące podstawą regulacji emocjonalnej, poznawczej i zachowań człowieka (zajęcia: układ nerwowy - struktura i funkcjonalność) [B.1.W1.]
- mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za proces myślenia, uczenia się (warunkowanie), procesy emocjonalne i motywacyjne (zajęcia: inteligencja i pamięć) [B.1.W1.]
- pojęcia i procesy wyjaśniające różnice indywidualne, w szczególności w zakresie koncepcji wyjaśniających strukturę i przejawy temperamentu (zajęcia: psychologia różnic indywidualnych i temperament) [B.1.W1.]
- pojęcia i koncepcje wyjaśniające zjawisko agresji; mechanizmy psychologiczne, funkcje ewolucyjne, źródła agresji (zajęcia: agresja) [B.1.W3.]
- psychologiczne i biologiczne mechanizmy wyjaśniające źródła, rozwój, funkcje i strukturę emocji (zajęcia: inteligencja emocjonalna) [B.1.W3.]
- przebieg i znaczenie procesu komunikacji interpersonalnej na przykładzie umiejętności, jaką jest asertywność (zajęcia: asertywność) [B.1.W3.]
- proces uczenia w kontekście zróżnicowanych stylów i preferencji nabywania wiedzy przez uczniów [B.1.W1.]
W zakresie umiejętności – absolwent potrafi:
- obserwować zachowania jednostkowe i społeczne wraz z rozumieniem ich dynamiki i konsekwencji [B.1.U2.]
- komunikować się w konstruktywny i wspierający dla ucznia sposób z umiejętnością unikania agresji i zachowań konfliktowych [B.1.U3., B.1.U4.]
- rozpoznawać bariery w procesie uczenia się i sprawności intelektualnej uczniów, a także zróżnicowane style i preferencje stylu uczenia się uczniów [B.1.U5.]
W zakresie kompetencji społecznych – absolwent jest gotów do:
- rozumienia i wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń w procesie pedagogicznym, a w szczególności do sprawnej komunikacji indywidualnej i grupowej ze zróżnicowanymi grupami uczestników tego procesu, a także szerzej w funkcjonowaniu społecznym [B.1.K2.]
- autorefleksji odnoszącej się do rozumienia własnych emocji, motywów i zachowań w kontekście indywidualnym i społecznym [B.1.K1.]
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W01; w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02; niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia
K_W04; w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu
K_W17; najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
Umiejętności - absolwent potrafi:
K_U02; samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym
K_U06; wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U07; posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
K_U20; pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
K_U24; zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K02; refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K06; odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K09; podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
K_K08; uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Wykład – obecność na wykładzie (dopuszczalne są 2 nieobecności)
Egzamin pisemny – ocenie podlega:
- wiedza w zakresie poruszanych zagadnień (odtworzenie)
- zrozumienie dynamiki omawianych mechanizmów i procesów (refleksja)
- możliwe zastosowania do opisu i wyjaśnienia zachowania lub sytuacji (refleksja)
Literatura
Goleman, D. (2023). Inteligencja Emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
Grollman, S. (4th ed. 1978). The human body: its structure & physiology. New York: Macmillan.
Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2015). Psychologia akademicka tom 1, podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zimbardo, Ph.G., Gerrig, R.J. (2022). Psychology & Life. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zimbardo, Ph.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje, tomy 1 -5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: