Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 4100-1SPPIWCZESO
Kurs Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględnia wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Zajęcia mają na celu przekazanie studentom pogłębionej wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych.
Poniżej wymienione są obszary tematyczne realizowane na kursie. Zagadnienia te pozwalają na realizację szczegółowych efektów uczenia się (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) ze standardu kształcenia nauczycieli - numery efektów ze standardu podane są w nawiasach kwadratowych.
Jak uczy się małe dziecko? Wybrane koncepcje rozwoju poznawczego człowieka. [B.1.U1., B.2.W3, B.2.U3].
Cechy rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. [B.1.U1., B.2.W3, B.2.U3].
Gotowość (dojrzałość szkolna). Wskaźniki dojrzałości szkolnej.[B.1.U1., B.2.U4., B.2.U6., B.2.K4]
Niepowodzenia w nauce. Rodzaje trudności w uczeniu się. Przyczyny niepowodzeń szkolnych. [B.2.W6., B.2.U6.]
Zabawa w życiu dziecka. Funkcje i rodzaje zabaw. Pojęcie pedagogika zabawy. [B.2.W4.]
Czytanie i pisanie w edukacji małego dziecka. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Objawy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w sferze wzrokowej, słuchowej, ruchowej i lateralizacji. [B.2.W6., B.2.U6.]
Ocenianie w procesie kształcenia małego ucznia. Ocena opisowa, jej funkcje, formy i treści. Ocenianie kształtujące - czyli ocenianie, które pomaga w uczeniu się. Elementy OK. [B.1.W5., B.1.U8., B.1.K1., B.2.K1.]
Pedagogika Marii Montessori na lekcjach języka obcego. Pomoce i otoczenie montessoriańskie. [B.2.W1.]
Plan daltoński na lekcjach języka angielskiego. Pedagogika planu daltońskiego, podstawowe filary i pomoce daltońskie. [B.2.W1.]
Zasady współpracy z rodzicami w edukacji wczesnoszkolnej. [B.1.U7., B.2.W3.]
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W01; w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia, pedagogika, filozofia, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02; niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia, pedagogika i filozofia
K_W03; metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie
K_W06; w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W07; w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W08; różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W14; w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W17; najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne oraz pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
K_W18; w uporządkowany sposób zasady i normy etyczne
Umiejętności - absolwent potrafi:
K_U01; wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
K_U02; samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym
K_U03; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U06; wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U08; posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U20; pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
K_U23; animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K06; odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K09; podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Zajęcia odbywają się w trybie mieszanym: w sposób synchroniczny (wykład stacjonarny) oraz asynchroniczny (samodzielna praca studenta oraz wykonywanie zadań zleconych przez prowadzącego na platformie Kampus).
Warunki zaliczenia przedmiotu
1. Obecność na wykładach stacjonarnych - dopuszczalne dwie nieobecności.
W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego.
2. Wykonanie prac wyszczególnionych na platformie Kampus podczas zajęć zdalnych.
3. Zaliczenie kursu na platformie Kampus oraz wykładów stacjonarnych jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu i przystąpienia do egzaminu.
4. Egzamin końcowy pisemny.
Sposób obliczania oceny z egzaminu
90-100% - 5
85-89,99% - 4,5
75-84,99% - 4
70-74,99% - 3,5
50-69,99% - 3
Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.
Literatura
Literatura podstawowa:
W. Leżańska, E. Płóciennik, Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021.
R. Schaffer, Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2012.
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, PWN, Warszawa 2014.
M. Chrost, A. Królikowska (red. nauk.), Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.
L. A. Reddy, Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014.
I. Sosin, Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Raabe, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
B. Surma, J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
K. M. Bogdanowicz, Dysleksja a języki obce – jak uczyć efektywnie. W: M. Choroszczyńska (red.), Poradnik Nauczyciela „Uzupełnienie 40 – Wrzesień 2010”, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2010.
E. Pisula, Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012.
G. Krasowicz-Kupis, Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: