Nauka języka niemieckiego 4100-1SNJNO
W trakcie zajęć wszystkie sprawności są ćwiczone w sposób zintegrowany. Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku specjalności. Podstawowe cele zajęć to: pogłębienie i rozwijanie słownictwa, stosowanie poprawnej wymowy, rozwijanie kompetencji gramatycznej jako środka do zrealizowania określonych celów komunikacyjnych oraz rozwijanie sprawności językowych. Ponadto zajęcia kładą nacisk na rozwijanie autonomii studenta. Zajęcia wzbogacone są komponentem self access, składającym się z zajęć na platformie Come UW oraz zajęć wspomagających w sali.
Cele zajęć z podzialem na sprawności językowe.
Sprawności receptywne:
czytanie ze zrozumieniem
1.rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, z wykorzystniem różnych typów tekstów zawartych w podręczniku oraz innych materiałach autentycznych.
2.poznanie przez studentów strategii czytania, które są niezbędne w rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstów oryginalnych.
3 ćwiczenie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem, a mianowicie kompetencji: gramatycznej, leksykalnej i pragmatycznej ; ćwiczenie umiejętności wyszukiwania najważniejszych informacji z tekstu i organizowania ich w formie planu.
4.rozwijanie u studentów umiejętności globalnego oraz selektywnego rozumienia tekstów czytanych.
słuchanie ze zrozumieniem
1.rozwijanie zdolności percepcji słuchowej studentów w odniesieniu do różnych typów materiałów audio zawartych w podręczniku oraz o charakterze autentycznym;
2.ćwiczenie umiejętności słuchania globalnego i selektywnego krótkich materiałów, ukierunkowane na wybór najważniejszych informacji (robienie notatek, wiązanie ze sobą istotnych informacji w celu ich przedstawienia w formie uporządkowanej wypowiedzi ustnej)
3.ćwiczenie umiejętności prezentowania treści zawartych w nagraniu
4.ćwiczenie zdolności rozpoznawania form języka potocznego i dialektów oraz odróżnianie form używanych w języku mówionym i pisanym.
5.rozwijanie u studentów umiejętności globalnego oraz selektywnego rozumienia tekstów słuchanych.
Sprawności produktywne:
mówienie
1.rozwijanie umiejętności studentów w zakresie:
-prowadzenie rozmowy (dialogów) na tematy dnia codziennego
- formułowania pytań i precyzyjnych odpowiedzi
- formułowanie prezentowanie własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania z podręcznika oraz inne materiały autentyczne
- przedstawiania krótkiej i dłuższej wypowiedzi na podstawie tematyki poruszanej w tekście lub w nagraniu
- zabierania głosu w dyskusji (obrona własnego zdania, precyzowanie myśli, przeciwstawienie się opinii przeciwnej);
2. ćwiczenie zdolności spójnej wypowiedzi ustnej na wybrany temat w języku niemieckim przy jednoczesnej kontroli poprawności językowej oraz fonetycznej na poziomie odpowiednio do poziomu znajomości języka.
pisanie
1.zapoznanie studentów ze środkami językowymi oraz stylistycznymi, których analiza struktury pozwoli im opanować pisanie krótkich listów, krótkich opisów, opowiadań, tekstu prezentującego własny punkt widzenia na podany temat i o określonej strukturze
2.uwrażliwienie studentów na typy błędów językowych, stylistycznych w tekstach przez nich przygotowanych.
3. wdrażanie studentów do ćwiczeń polegających na poprawianiu błędów językowych, rozwijanie i pogłębianie wiedzy studentów w zakresie poprawności gramatycznej i stylistycznej poprzez ćwiczenia transformacyjne.
Na zajęciach będą stosowane różne metody dydaktyczne, które mają na celu
zapoznaniu studentów z nowym materiałem;
zapewnia utrwalenie zdobytej wiedzy;
umożliwieniu kontroli i oceny stopnia opanowania wiedzy.
Przykładowe metody dydaktyczne:
burza mózgów
inscenizacja
odgrywanie dialogów z podziałem na role
gry i zabawy językowe
opis
dyskusja
prezentacja
referat
Zakres tematyczny
Semestr zimowy:
1.Herzlich willkommen!
2. Studium und Freizeit
3.Ein leerer Bauch studiert nicht gern
4 Mensa, Sprechstunde oder Kochen?
5.Familie und Freunde
Semestr letni
1.Wohnen am Studienort
2.Unterwegs in der Stadt
3 Gute Besserung!
4.Shopping
5. Schönes Fest
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Prowadzący ustala limit nieobecności podczas semestru. Wynosi on: 1 dopuszczalna nieobecność w semestrze przy 30 godz., 2 nieobecności w semestrze przy 60 godz. Osoby, które opuściły 60% zajęć (bez usprawiedliwienia) nie są dopuszczone do zaliczenia semestru, sesji egzaminacyjnej i muszą powtarzać semestr.
Self acces
W ramach przedmiotu NJN organizowane są obowiązkowe dla wszystkich
studentów zajęcia self-access. Zajęcia obejmują 30 godzin w semestrze, w tym: 20
godzin zajęć w ramach pracy samodzielnej na platformie uniwersyteckiej Moodle CKC
oraz 10 godzin zajęć synchronicznych (5 spotkań) w formie zdalnej realizowanych
poprzez Zoom lub Google Meet z udziałem wykładowcy.
W celu otrzymania zaliczenia z zajęć self-access student musi uzyskać 60% punktów
z zadań udostępnionych na platformie CKC oraz uczestniczyć w zajęciach
zdalnych. Zajęcia z self-access są rozliczane wraz z pozostałymi komponentami
wymaganymi do zaliczenia przedmiotu NJN.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
S_W16 - procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim
Umiejętności: student potrafi:
S_U01- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i zasobów w języku niemieckim na poziomie biegłości A1 wg ESOKJ;
S_U09- dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu;
S_U11-argumentować merytorycznie w języku niemieckim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski na poziomie biegłości A1 wg ESOKJ;
S_U12-porozumiewać się w języku polskim i niemieckim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i niemieckim;
S_U13- przygotowywać prace pisemne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł na poziomie biegłości A1 wg ESOKJ;
S_U14-przygotowywać wystąpienia ustne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł na poziomie biegłości A1 wg ESOKJ;
S_U17-absolwent potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie A1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
S_K01-uczenia się przez całe życie
S_K02-refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia;
S_04-prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym.
S_K05-współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role;
Kryteria oceniania
I. Informacje ogólne
Elementy obowiązkowe w systemie oceniania:
• pisemne zadania domowe (większe teksty pisane na zajęciach),
• wypowiedzi ustne – ustna aktywność na zajęciach,
• prace sprawdzające, pisane na zajęciach,
• aktywność, przygotowanie do zajęć – w tym przygotowanie tekstów, mniejszych zadań pisemnych itp.,
• przygotowywana, dłuższa wypowiedź studenta (może być przygotowana i przedstawiona w parach), np. prezentacja, krótki referat, dialog ( műndliche Űberprűfung)
• rozwiązane zadań z książki ćwiczeń, praca systematyczna
• praca na platformie COME
• test semestralny (pisany na przedostatnich zajęciach w semestrze) i . zaliczenie ustne po semestrze letnim
II. Kryteria oceny dłuższych wypowiedzi ustnych
Prezentacja, krótki referat, dłuższa wypowiedź ustna, „mündliche Űberprüfung” , a także wypowiedź na zaliczeniu ustnym oceniane są według następujących kryteriów:
Gramatyka: 2,5 - 3 pkt.
Słownictwo: 2 - 2, 5 pkt.
Treść: 1 - 2 pkt.
Płynność wypowiedzi : 0,5 - 1 pkt.
Wymowa: 1, 5 - 2 pkt
ŁĄCZNIE 10 punktów
Dokładne kryteria oceny są także podane studentom przed każdym ocenianym wystąpieniem ustnym.
III. Kryteria oceny prac pisemnych
Ocena prac pisemnych obejmuje następujące elementy:
Poprawność językowa + Słownictwo + Komunikatywność oraz zgodność z tematem + Budowa tekstu – kompozycja i spójność tekstu.
Każde z wymienionych kryteriów oceniane jest w punktach.
IV. Uwagi końcowe i sposób wyliczenia oceny za semestr
Ocenę wyliczamy na podstawie ilości punktów uzyskanych u poszczególnych wykładowców oraz punktów z testu i zaliczenia ustnego.
Na koniec semestru punkty uzyskane u wszystkich prowadzących oraz punkty z testu (Abschlusstest i zaliczenia ustnego) są sumowane.
Aby zaliczyć semestr student musi:
- uzyskać minimum 60% punktów u każdego wykładowcy oraz
- uzyskać minimum 60% punktów z każdego elementu testu końcowego, czyli 60% za HV, 60% za LV, 60 % słownictwo, 60% za część pisemną.
Na zakończenie semestru zimowego i letniego, odbędzie się końcowy test zaliczeniowy i zaliczenie ustne.
Test trwa maksymalnie 1,5 godziny i w tym czasie nie odbywają się inne zajęcia. Test składa się z następujących części:
- HV, LV, Schreiben oraz z testu leksykalno- gramatycznego ( gramatyka – tylko z materiału przerabianego na zajęciach NJN)
Na zakończenie semestru letniego odbędzie się zaliczenie ustne.
Zaliczenie będzie składało się z nastepujących elementów:
1. Opowiadanie o sobie.
2. Prowadzenie dialogu z partnerem (ustalanie terminu)
3. Formułowanie pytań
W semestrze zimowym i letnim studenci 1. roku mogą uzyskać maksymalnie 200 punktów (100 od wykładowców + 50 pkt. za test końcowy+ 50 pkt. zaliczenie ustne)
Kryteria oceny pisemnej i ustnej:
– słownictwo
– treść: związek wypowiedzi z tematem, samodzielność, kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość)
– poprawność gramatyczna
– poprawność fonetyczna
– płynność wypowiedzi
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podręcznik: Kurs DaF A1, Kathrin Schweiger, Martina Nied Curcio, Simone Weidinger, Helga Würtz, Dr. Friederike Jin, Stuttgart, 2013, Klett Verlag.
Kurs DaF A2, Kathrin Schweiger, Martina Nied Curcio, Simone Weidinger, Helga Würtz, Dr. Friederike Jin, Stuttgart, 2013, Klett Verlag
Materiały uzupełniające:
Spektrum Deutsch A1+/A2+,Anne Buscha und Szilvia Szita, Schubert Verlag
Braun B., DaF Kompakt Neu A1: Intensivtrainer Wortschatz und Grammatik.
Stuttgart, 2017. Dr. 2.
Braun B., DaF Kompakt Neu A2: Kurs-und Übungsbuch.
Stuttgart, 2018. Dr. 4.
Braun B., DaF Kompakt Neu A2: Intensivtrainer Wortschatz und Grammatik.
Stuttgart, 2017. Dr. 2.Buscha A., Spektrum Deutsch A1+: Intergriertes Kurs-und Arbeitsbuch .
Leipzig, cop. 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: