Gramatyka języka niemieckiego 4100-1SGJN
Zajęcia realizowane są w trakcie dwóch semestrów na I roku studiów. Obejmują szczegółowe omówienie i zastosowanie:
Rekcji przymiotnika – użycie przymiotników w różnych przypadkach.
Czasownika i rzeczownika – formy, funkcje i zastosowanie w zdaniu.
Rodzajników – zasady użycia określonych, nieokreślonych i zerowych.
Liczby mnogiej rzeczowników – zasady tworzenia i wyjątki.
Deklinacji przymiotników – w liczbie pojedynczej i mnogiej, w różnych rodzajach i przypadkach.
Budowy zdania – struktura zdania prostego i złożonego, szyk wyrazów, analiza składniowa.
Integralną częścią kursu są ćwiczenia interaktywne na platformie CKC, służące utrwaleniu i automatyzacji omawianych zagadnień.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
S1_U01 – student stosuje odpowiednie formy językowe w określonej funkcji dyskursywnej w zakresie zdania prostego i złożonego.
S1_U02 – student tworzy wypowiedź z wykorzystaniem poprawnych konstrukcji gramatycznych, adekwatną do sytuacji komunikacyjnej.
Kompetencje społeczne:
S1_K01 – student bierze udział w realizacji zadań językowych w grupie, współpracuje w parach i zespołach.
S1_K02 – student wykorzystuje w praktyce wskazówki ekspertów w dziedzinie gramatyki i stosuje je w komunikacji.
Kryteria oceniania
Kryteria i warunki zaliczenia
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze).
Regularne prace pisemne i ćwiczenia kontrolne.
Aktywność na zajęciach i praca systematyczna.
Praca samodzielna na platformie CKC (min. 60%).
Test semestralny (min. 60%).
Test końcowy (min. 60%).
Ocena końcowa: suma punktów uzyskanych z prac bieżących, aktywności, zadań na platformie i testów.
Skala ocen:
60%–68% – dostateczny
69%–76% – dostateczny plus
77%–84% – dobry
85%–89% – dobry plus
90%–100% – bardzo dobry
Punkty ECTS: 2,5
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Tryb prowadzenia: w sali
Chcesz, żebym od razu przygotowała Ci to w pliku Word/PDF w formacie USOS, jak poprzednie sylabusy?
Metody dydaktyczne
odkrywanie reguł gramatycznych metodą dedukcji,
rozwiązywanie zadań interaktywnych,
burza mózgów i analiza przykładów,
praca indywidualna, w parach i w grupach.
Literatura
Jin, F., Voß, U. (2018): Grammatik aktiv. A1–B1. Berlin: Cornelsen.
Jin, F., Voß, U. (2018): Grammatik aktiv. B2–C1. Berlin: Cornelsen.
Buscha, A., Szita, S. (2015): Grammatik. Teil B und C. Leipzig: Schubert Verlag.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: