Gramatyka języka angielskiego 4100-1SGJA
Celem kursu jest usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy studentów dotyczącej gramatyki angielskiej.
Cele szczegółowe:
- zaznajomienie studentów z terminologią gramatyczną używaną przy opisie gramatyki angielskiej
- podniesienie poprawności gramatycznej studentów
- nauczenie studentów wydawania poprawnych osądów gramatyczności i rozpoznawania błędów
- nauczenie studentów odkrywania i formalnego formułowania reguł gramatyki angielskiej
- rozbudzenie zainteresowań poznawczych i wsparcie rozwoju intelektualnego, poprzez wzbogacenie wiedzy dotyczącej rozwoju regionalnych dialektów współczesnego języka angielskiego, genezy zjawisk mających status wyjątków we współczesnej angielszczyźnie, wpływ interferencji polskiego na struktury słownictwo występujące w angielszczyźnie
- wykorzystanie wiedzy akademickiej do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych w zawodzie nauczyciela języka obcego na pierwszym i drugim etapie edukacji, w tym uczenia gramatyki i leksyki języka angielskiego.
Zakres tematów:
Semestr I
1. System czasów gramatycznych w języku angielskim:
- pojęcia „czas” i „aspekt”
- podział czasowników w zależności od ich właściwości gramatycznych i semantycznych
- funkcje Present Simple, Present Progressive, Past Simple i Past Progressive
- znaczenie aspektu ciągłego
- znaczenie aspektu perfektywnego
- Present Perfect a Simple Past
- Present Perfect Progressive a Present Perfect Simple
- Past Perfect Simple a Past Prefect Continuous
- sposoby mówienia o przyszłości
2. Strona bierna w języku angielskim.
Semestr 2
1. Czasowniki modalne w angielskim:
- cechy formalne czasowników posiłkowych i modalnych
- modalność deontyczna i epistemiczna
różnice i podobieństwa w użyciu czasowników modalnych
2. Okresy warunkowe w języku angielskim.
3. Komplementacja czasownika - bezokolicznik i gerundiwum
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
W cyklu 2025Z:
Semestr I 1. System czasów gramatycznych w języku angielskim: - pojęcia „czas” i „aspekt” - podział czasowników w zależności od ich właściwości gramatycznych i semantycznych - funkcje Present Simple, Present Progressive, Past Simple i Past Progressive - znaczenie aspektu ciągłego - znaczenie aspektu perfektywnego - Present Perfect a Simple Past - Present Perfect Progressive a Present Perfect Simple - Past Perfect Simple a Past Prefect Continuous - sposoby mówienia o przyszłości 2. Strona bierna w języku angielskim - forma i struktura (forma strony biernej dla poszczególnych form czasów, strona bierna dla czasowników modalnych i bezokoliczników) - funkcja i użycie (centralna rola czynności, pomijanie sprawcy, rejestr formalny, pisanie akademickie). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: języki obce | Ogólnie: obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W03 - student zna i rozumie formy gramatyczne i struktury składniowe języka angielskiego o różnym stopniu skomplikowania istotne dla poziomu B2/B2+
K_W03, K_U01 - student wyjaśnia zasady użycia form gramatycznych o różnym stopnia skomplikowania - poczynając od prostych form po bardziej zlożone
K_U07 - student rozpoznaje i klasyfikuje typowe błędy gramatyczne w celu doskonalenia własnych kompetencji językowych
K_U28 - student poprawnie posługuje się terminologią dotyczącą gramatyki języka angielskiego, niezbędną do nauczania przedmiotu 'język angielski'
K_U32 - student samodzielnie rozwija swoją wiedzę z gramatyki języka angielskiego z wykorzystaniem różnych źródel, w tym obcojęzycznych oraz technologii
K_ K01 - student wykazuje refleksyjność i krytycyzm w stosunku do posiadanej przez siebie wiedzy z gramatyki języka angielskiego
K_K02 - student zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności w analizowaniu struktur gramatycznych
K_K05 - student posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka i wymagając tego od innych
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze) oraz terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych przewidzianych do realizacji zarówno podczas zajęć stacjonarnych jak i na platformie e-learningowej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami.
Korzystanie z narzędzi AI i technologii wspierających przetwarzanie języka jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą prowadzącego i po wcześniejszym zatwierdzeniu zakresu ich zastosowania.
Stosowanie takich narzędzi bez zgody prowadzącego i wcześniejszego uzgodnienia będzie traktowane jako naruszenie zasad samodzielności - skutkujące uznaniem pracy za niesamodzielną i oceną niedostateczną.
Metody oceniania
1. Test gramatyczny (60%) - test sprawdzający znajomość i umiejętność analizy struktur składniowych (efekty K_W03, K_U01)
2. Ćwiczenia na platformie e-learningowej (40%) - ćwiczenia utrwalające wiedzę teoretyczną ( K_U07, K_U28, K_U32, K_K01, K_K02, K_K05).
Kryteria oceniania i ich waga:
Test gramatyczny (60pkt)
- poprawność gramatyczna odpowiedzi i zakres wiedzy
Ćwiczenia na platformie e-learningowej (40pkt):
- poprawność gramatyczna odpowiedzi, oraz ilość podejść
Skala ocen:
91-100 - bardzo dobry (5,0)
81-90 - dobry plus (4,5)
71-80 - dobry (4,0)
61-70 - dostateczny plus (3,5)
51-60 - dostateczny (3,0)
0- 50 niedostateczny (2,0)
Literatura
Aitken, R. (1992) Teaching Tenses: Ideas for Presenting and Practising Tenses in English, Nelson.
Biber D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman
Carter, R., R. Hughes, M. McCarthy (2000) Exploring English Grammar in Context, CUP.
Chalker, S. (1993, wyd. 8.) Current English Grammar, Macmillan.
Foley,M. and D. Hall (2003) Advanced Learners’ Grammar. Longman
Foley, M. and D. Hall (2012) MYGrammarLab. Advanced. Harlow: Pearson.
Freeborne, Dennis (1992) From Old English to Standard English. Macmillan.
Gethin, Hugh (1990, wyd. 2.) Grammar in Context, Collins ELT.
Gołębiowska, L. (2000) A book czy the book?: o przedimkach w języku angielskim. Warszawa, Prószyński i S-ka.
Graver, B. D. (1986, wyd. 3.) Advanced English Practice, OUP.
Haines, S. and M. Nettle (2007) Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises, CUP.
Hall, N. and J. Shepheard (1991) The Anti-grammar Grammar Book, Longman.
Hewings, M. (1999) Advanced Grammar in Use, CUP.
Leech, G. (1987) Meaning and the English Verb, Longman.
Leech, G. and J. Svartvik (1990, wyd. 17.) A Communicative Grammar of English, Longman.
Lewis M. (1986) The English Verb, LTP.
Palmer, F. R. (1988, wyd. 2.) Modality and the English Modals, Longman.
Parrot, M. (2015) Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
Quirk, Randolph and Sidney Greenbaum (1991, wyd. 26.) A University Grammar of English, Longman.
Scrivener, J. (2010) Teaching English Grammar. Macmillan.
Swan, Michael (1997) Practical English Usage, OUP.
Swan, M. and D. Baker (2008) Grammar Scan, OUP.
Swan, Michael and Catherine Walter (1997) How English Works, OUP.
Wilim, E. and E. Mańczak-Wohlfeld (1997) A contrastive approach to problems with English. Warszawa, PWN.
Yule, G. (2006) Oxford Practice Grammar, OUP.
W cyklu 2025Z:
Aitken, R. (1992) Teaching Tenses: Ideas for Presenting and Practising Tenses in English, Nelson. Biber D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman Carter, R., R. Hughes, M. McCarthy (2000) Exploring English Grammar in Context, CUP. Chalker, S. (1993, wyd. 8.) Current English Grammar, Macmillan. Foley,M. and D. Hall (2003) Advanced Learners’ Grammar. Longman Foley, M. and D. Hall (2012) MYGrammarLab. Advanced. Harlow: Pearson. Freeborne, Dennis (1992) From Old English to Standard English. Macmillan. Gethin, Hugh (1990, wyd. 2.) Grammar in Context, Collins ELT. Graver, B. D. (1986, wyd. 3.) Advanced English Practice, OUP. Haines, S. and M. Nettle (2007) Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises, CUP. Hall, N. and J. Shepheard (1991) The Anti-grammar Grammar Book, Longman. Hewings, M. (1999) Advanced Grammar in Use, CUP. Leech, G. (1987) Meaning and the English Verb, Longman. Leech, G. and J. Svartvik (1990, wyd. 17.) A Communicative Grammar of English, Longman. Leech, G. and J. Svartvik (1990, wyd. 17.) A Communicative Grammar of English, Longman. Lewis M. (1986) The English Verb, LTP. Parrot, M. (2015) Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP. Quirk, Randolph and Sidney Greenbaum (1991, wyd. 26.) A University Grammar of English, Longman. Scrivener, J. (2010) Teaching English Grammar. Macmillan. Swan, Michael (1997) Practical English Usage, OUP. Swan, M. and D. Baker (2008) Grammar Scan, OUP. Swan, Michael and Catherine Walter (1997) How English Works, OUP. Wilim, E. and E. Mańczak-Wohlfeld (1997) A contrastive approach to problems with English. Warszawa, PWN. Yule, G. (2006) Oxford Practice Grammar, OUP. |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Zajęcia prowadzone w trybie mieszanym, 14 godzin stacjonarnie i 16 zdalnie na platformie Kampus. Dozwolona liczba nieobecności na zjęciach - 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: