Fonetyka korektywna niemiecka 4100-1SFKJNO
Program szczegółowy:
- niemiecki wyrazowy akcent centralizujący
- grupy akcentowe, struktura rytmiczna
- melodia zdaniowa, emocjonalizacja wypowiedzi
- cechy dystynktywne samoglosek
- budowa sylab, jej typy
- korelacja między akcentem wyrazowym, typem sylab a wymową samogłosek
- GPK - relacje grafiemiczno-fonologiczne
- typy łącznia samogłosek z kodą sylaby
- samogłoski przednie labialne
- zwokalizowane „r” i Schwa „e”
- spółgłoski szczelinowe (Ach-Laut, Ich-Laut)
- alofony fonemu /r/
W cyklu 2024Z:
Program szczegółowy: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W01
w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
S_W02
niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W16
w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia
Absolwent portrafi
S_U05
obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U09
dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
S_U15
w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i obcym na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_U18
posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu
absolwent jest gotów do
S_K01
uczenia się przez całe życie
S_K02
refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
S_K05
współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Metody:
1. Identyfikacja i dyskryminacja głosek i prozodemów.
2. Korelacja grafemiczno-fonetyczne
3. Opozycje w parach minimalnych z zastosowaniem fonogestów
4. Wizualizacje zjawisk fonetycznych
5. karaoke fonetyczne oraz odgrywanie ról
6. Gry fonetyczne
Okresowa kontrola osiągnięć praktycznych studenta na podstawie
1. Sprawdzanie umiejętnisci identyfikacyjno-dyskryminacyjnych
2. dyktand (Pkt. 1 i 2 = 30%)
3. odpowiedzi ustnych dot. konkretnych zagadnień fonetycznych ćwiczonych w ramach zajęć praktycznych. ( 50 % =ogółem)
4. ustne kolokwium sprawdzające praktyczne umiejętności studenta. (10 %)
5. Aktywność na ćwiczeniach jest oceniana dodatkowymi punktami (10 %)
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest:
1. Obecność na zajęciach ( w semestrze dopuszcza się dwie nieobecności)
2. Otrzymanie min. 60 % z całości punktów/sem. (tj. ze 100 pkt ogółem)
Obowiązująca skala ocen:
60-70% 3.0 dostateczny
71-76% 3,5 dostateczny plus
77 -86% 4,o dobry
87-92% 4.5 dobry plus
93-98% 5.0 bardzo dobry
99-100% 5! celujący
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Reinke, Kerstin (2013) Phonetiktrainer A1- B1. Klett-Verlag
Reinke, Kerstin (2023) Phonetik. Das Aussprache-Training. Klett-Verlag
Hirschfeld, Ursula & Reinke Kerstin (2018) 44 Aussprachespiele. Stuttgart, Klett Verlag.
Dieling, Helga & Hirschfeld, Ursula (2000): Phonetik lehren und lernen. München, Langenscheidt.
Hirschfeld, Ursula & Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, ESV.
Diehl, Debora, Hirschfeld, Ursula, Hang Le Thi, Voracek, Sara (2020): Laute(r ) bitte! Hanoi, Goethe-Institut.
Niebisch, Daniela (2021): Deutsch üben. Phonetik-Übungen und Tipps für eine gute Aussprache. A1-B1., München, Hueber-Verlag.
W cyklu 2023Z:
Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Erich Schmitt Verlag |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: