Fonetyka języka angielskiego 4100-1SFJA
Celem kursu jest wspomaganie studentów w korygowaniu i pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy; eliminowanie typowych błędów w wymowie angielskiej wynikających z różnic między systemami dźwiękowymi języka rodzimego i języka angielskiego na poziomie dźwięków mowy (samogłoski, spółgłoski) i prozodii (akcent wyrazowy i zdaniowy, intonacja); wspomaganie w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską w oparciu o dostępne narzędzia; wprowadzenie wybranych elementów opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych. Program zajęć obejmuje opis oraz intensywny trening artykulacji spółgłosek i samogłosek; wybranych zjawisk alofonicznych; fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
W cyklu 2025Z:
Celem kursu jest wspomaganie studentów w korygowaniu i pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy; eliminowanie typowych błędów w wymowie angielskiej wynikających z różnic między systemami dźwiękowymi języka rodzimego i języka angielskiego na poziomie dźwięków mowy (samogłoski, spółgłoski) i prozodii (akcent wyrazowy i zdaniowy, intonacja); wspomaganie w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską w oparciu o dostępne narzędzia; wprowadzenie wybranych elementów opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych. Program zajęć obejmuje opis oraz intensywny trening artykulacji spółgłosek i samogłosek; wybranych zjawisk alofonicznych; fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza – student:
- rozpoznaje i opisuje złożone zjawiska i problemy związane z wymową angielską (K_W03)
- wyjaśnia zasady poprawnej artykulacji dźwięków angielskich oraz typowe problemy w nauczaniu (K_W03, K_U01)
- identyfikuje obszary wymagające doskonalenia w zakresie własnej poprawności fonetycznej (K_W03, K_U07)
Umiejętności – student:
- identyfikuje i klasyfikuje błędy w wymowie angielskiej u siebie i u innych (K_U07)
- doskonali własne kompetencje dotyczące wymowy angielskiej poprzez analizę błędów i autorefleksję (K_U07, K_K01)
- stosuje posiadaną wiedzę fonetyczną w teorii i praktyce (K_U01)
Kompetencje społeczne – student:
- wykazuje refleksyjność i krytycyzm w odniesieniu do wymowy angielskiej (K_K01)
- zasięga opinii ekspertów w przypadku problemów z analizą błędów w wymowie (K_K02)
Kryteria oceniania
Cząstkowe prace pisemne i/lub ustne. Testy śródsemestralne w formie pisemnej i/lub ustnej
Kryteria oceny testów pisemnych i wypowiedzi ustnych:
3,0 60% – 67%
3,5 68% – 75%
4,0 76% – 83%
4,5 84% – 91%
5,0 92% – 100%
Kryteria oceny wypowiedzi ustnych:
1. Prawidłowa wymowa spółgłosek (20% oceny),
2. Prawidłowa wymowa samogłosek (20% oceny),
3. Prawidłowa wymowa słów (zjawiska fonetyczne na poziomie słowa, akcent, aspiracja, redukcja samogłosek, wzdłużenia skrócenia, asymilacje itp) (20% oceny),
4. Prawidłowe łączenie słów (zjawiska na granicy słów, np. Linking-r, płynność) (20% oceny),
5. Poprawna intonacja (20% oceny)
Wyliczanie oceny końcowej:
- ustne zaliczenia, np. dialogi (50% oceny końcowej) (K_U01, K_U_07, K_K01, KK02)
- oceny testów z transkrypcji (25% oceny końcowej) (K_W03, K_U01, K_U_07, K_K01, K_K02)
- oceny z testów teoretycznych (25% oceny końcowej) (K_W03)
Literatura
Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994.
Carley, P. & Mees, I.M. English Phonetics and Pronunciation Practice, London, Routledge, 2017.
Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 2014.
Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996.
Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992.
Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995.
Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997.
Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984.
Lindsay, G. English after RP. Standard British Pronunciation today. Palgrave Macmillan, 2019.
Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975.
O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980.
Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987.
Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981.
Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991.
Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992.
Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996.
Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994.
Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982.
Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000.
Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982.
W cyklu 2025Z:
Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: