Pedagogika ogólna z elementami pedagogiki specjalnej 4100-1POZEPSW
1. Pedagogika, pedeia, pedagogika techne. Ustalenia terminologiczne. Klasyfikacja nauk pedagogicznych. Powiązanie pedagogiki z innymi dziedzinami wiedzy
2. Kultura pedagogiczna Europy przełomu VIII/XIX wieku.
czołowi przedstawiciele.
3. "Unaukowienie pedagogiki" Jan Fryderyk Herbart. Krytyka tradycyjnej szkoły herbartowskiej.
4.Pedagogika nowego wychowania. Podstawowe założenia i czołowi przedstawiciele nurtu reformatorskiego.
5.Maria Grzegorzewska - twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce
6. Pedagogika specjalna, jej cele, zadania. klasyfikacja subdyscyplin pedagogiki specjalnej.
7. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wskazówki do pracy z uczniem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: absolwent zna i rozumie
terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych na poziomie rozszerzonym
w stopniu pogłębionym i rozszerzonym miejsce pedagogiki ogólnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi
wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do
podejmowania działań pedagogicznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji
odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych
Literatura
Literatura podstawowa:
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2003.
Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika. (tom. 4): Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, GWP, Gdańsk 2010.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Turos L. (red.), Pedagogika ogólna i subdyscypliny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca:
Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.
Tchorzewski A.M. de, Współczesne konteksty wychowania: w kręgu pytań i dyskusji, Wers, Bydgoszcz 2002.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: