Psychologia ogólna z elementami psychologii klinicznej 4100-1POZEPKW
Pełny kurs obejmuje następujące obszary tematyczne:
- Podstawowe funkcje psychologii
- Psychodynamiczna koncepcja człowieka
- Behawiorystyczna koncepcja człowieka
- Poznawcza koncepcja człowieka
- Struktura i funkcje układu nerwowego człowieka
- Koncepcje temperamentu; jego funkcja regulacyjna, psychologia różnic indywidualnych
- Psychologia społeczna; grupy, postawy i wpływ społeczny
- Proces komunikacji interpersonalnej, zasady i bariery w komunikowaniu się ludzi; asertywność
- Inteligencja
- Inteligencja emocjonalna
- Metodologiczne wymogi pozyskiwania danych i ich porównywania
- Metody pozyskiwania danych
- Metody wnioskowania
Psychologia kliniczna – przegląd teorii, zróżnicowanie teoretyczne w zakresie podejścia terapeutycznego i obszarowego terapii
Zaburzenia (dysfunkcje przystosowania) funkcjonowania człowieka – przegląd, klasyfikacja oraz kierunki i rodzaje wsparcia terapeutycznego
Cele przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami psychologicznymi człowieka; uzyskanie wiedzy psychologicznej w kontekście teoretycznym, przedstawienie podstawowych metod stosowania wiedzy psychologicznej zgodnie z wskazanymi koncepcjami człowieka;
Uwrażliwienie na metodologiczne wymogi stosowania wiedzy z psychologii ogólnej, podstawowych procesów psychologicznych oraz przedstawienie elementów psychologii osobowości i psychologii klinicznej;
Zapoznanie ze specyfiką przystosowawczego i dysfunkcyjnego przebiegu procesów psychicznych i mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz przyczyn i przejawów możliwych dysfunkcji, a także rodzajów i metod wsparcia w takich sytuacjach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza: student zna elementarną terminologię z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej używaną do zrozumienia i opisu aktywności człowieka; student rozumie koncepcje psychodynamiczne, behawioralne, poznawcze i humanistyczne stanowiące teoretyczne podstawy stosowania tej wiedzy. Poznaje także podstawy psychologii klinicznej i jej zróżnicowanych zastosowań
Umiejętności:
student analizuje i dokonuje interpretacji motywów i schematów zachowań człowieka z wykorzystaniem wiedzy o osobowości, różnicach indywidualnych, biologicznych podstawach zachowania oraz rozpoznaje podstawowe symptomy zaburzeń i dysfunkcji przystosowawczych
Kompetencje społeczne:
student uzyskuje świadomość zakresu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę rozwoju osobistego, dokonuje samooceny kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę oraz ocena aktywności studentów.
Literatura
Ph.Zimbardo, Psychology & Life,
Ph.Zimbardo & M.Leippe, The psychology of attitude change & social influence
R.Myers, Social Psychology
S.Grollman, The human body
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM 5),
American Psychological Association 2013
International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) WHO 2018
L.Cierpiakowska, H.Sęk, Psychologia kliniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN
J.Sweeton, Trauma Treatment Toolbox: 165 Brain-Changing Tips, Tools & Handouts to Move Therapy Forward
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: