Podstawy dydaktyki języka obcego 4100-1PDNJOW
Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodami nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz przedstawienie technik pracy nad językiem odpowiednich do wieku ucznia.
Pełny opis:Tematy:
1. Rozwój sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu
2. Rozwój dzieci w zakresie czytania i pisania
3. Nauczanie gramatyki i słownictwa
4. Zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe
5. Wykorzystanie bajek i dramy
6. Wykorzystanie wierszy, rymowanek i piosenek
7. Wykorzystanie technik plastycznych i rękodzieła
8. Wykorzystanie gier
9. Wykorzystanie ICT i multimediów
10. Rozwój autonomii ucznia
11. Ocenianie
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
w zakresie wiedzy:
• zna metody i techniki pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
• zna materiały przydatne do pracy nad językiem obcym odpowiednie dla tej grupy
wiekowej
• zna cyfrowe zasoby sieci przydatne do nauczania i uczenia się języka angielskiego
odpowiednie dla tej grupy wiekowej
w zakresie umiejętności:
• potrafi planować lekcję językową dla tej grupy wiekowej
• umie określić i wprowadzić w życie cele lekcji: językowe, komunikacyjne i
międzykulturowe
• potrafi praktycznie stosować strategie nauczania systemów językowych i sprawności
odpowiednio do cech i wieku uczniów
• potrafi dobrać metody i techniki nauczania odpowiednio do potrzeb uczniów w tym wieku
• stosuje różnorodne materiały dydaktyczne
• umie ocenić przydatność edukacyjną nowych materiałów i narzędzi
• umie organizować pracę na lekcji językowej odpowiednio do wieku uczniów
w zakresie postaw:
• rozpoznaje potrzeby uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
• dopasowuje metody i techniki do różnych sytuacji edukacyjnych
• przyjmuje postawę dobrego nauczyciela - przewodnika i pomocnika w uczeniu się
języków.
Kryteria oceniania
Student aktywnie uczestniczy w zajęciach oraz wykonuje pracy cząstkowe zlecone przez wykładowcę
Literatura
Literatura:Materiały kursu wraz z odnośnikami do stron edukacyjnych tj. BBC, wydawnictwa językowe oraz The British Council
Literatura podstawowa:
Szpotowicz, M & M.Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to Young Learners.
Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN
Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education
Limited.
Komorowska H., 2001. Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka
Edukacyjna
Reilly, V. & S. M Ward. 1997. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Literatura uzupełniajaca:
Celce-Murcia, M. (ed.) 2001. Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle &
Heinle.
Nunan, D. (ed.) 2001. Practical English Language Teaching. McGraw Hill.
Nunan, D. 1999. Second Language Teaching and Learning. Heinle & Heinle.
Szpotowicz, M. 2011. Proces uczenia się dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej. In: H.
Komorowska (ed.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Łośgraf. (123-
139).
Szpotowicz, M. 2011. Wyzwania związane z ocenianiem umiejętności językowych dzieci.
Języki Obce w Szkole nr 4/2011. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Tanner, R. & C. Green. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman
Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: