- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Debaty warszawskie. Narracje nieoczywiste. Fakty, ludzie, instytucje. 4031-DW-NN-FLI-OG
Cykl interdyscyplinarnych zajęć poświęconych zagadnieniom funkcjonowania współczesnego miasta, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca, roli i specyfiki Warszawy w polskim i europejskim kontekście historycznym, politycznym, społecznym i kulturowym. Formule spotkań i dyskusji dotyczących przestrzeni historycznej, społecznej, kulturowej Warszawy, bliskie będzie synchroniczne i diachroniczne ujęcie omawianych zagadnień. Ważna jest dla nas nie tylko diagnoza dotycząca dawnych i obecnych zjawisk, przeprowadzona przez wybitnych specjalistów, ale także próba odpowiedzi na pytanie, jakie elementy tradycji zachować, reaktywować, przywrócić w przestrzeni i praktykach społecznych i kulturowych Warszawy.
Zależy nam, by zajęcia, w formule debat, przynosiły określoną, pogłębioną wiedzę na temat omawianych zjawisk, ale też by stanowiły forum dyskusji, a także miejsce wykuwania się nowych pomysłów, projektów miejskich i rozmaitych inicjatyw varsavianistycznych.
Istotną rolę odegra tu uważny dobór prelegentów: ich kompetencje naukowe, z jednej strony, a także te powiązane z praktycznym zarzadzaniem przestrzenią warszawskiej (zazwyczaj) szeroko rozumianej kultury. Idea debat seminaryjnych wiązać się będzie z udziałem w nich środowiska naukowego, ekspertów-badaczy, z drugiej zaś strony, ekspertów-przedstawicieli władz różnych szczebli administracji Miasta, województwa itd., odpowiedzialnych za praktyczne zarządzanie (biur kultury, edukacji; dyrektorzy teatrów, itd., w tym ekspertów wywodzących się z grona Rady CBKW) oraz społeczników (w tym przedstawicieli organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, fundacji).
Taka formuła debat, z udałem dwóch prowadzących oraz 2-3 Gości-ekspertów (reprezentujących różne dyscypliny) oraz odpowiedni dobór zagadnień do dyskusji, da szansę uczestnikom seminariów przyjrzenia się z bliska różnorodnym, wykorzystywanym przez ekspertów, narzędziom badań do opisu określonej przestrzeni historycznej i kulturowej o istotnym znaczeniu dla historii i kultury Warszawy, a nawet Polski.
Zależy nam na synchronicznym i diachronicznym ujęciu zagadnień istotnych dla funkcjonowania Warszawy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty z zakresu wiedzy:
1. uczestnik(czka) zna i rozumie w stopniu pogłębionym zagadnienia rozwojem urbanistycznym i społeczno-kulturowym Warszawy;
2. uczestnik(czka) zna i rozumie, w zaawansowanym stopniu, podstawową terminologię z zakresu historii sztuki, architektury, konserwatorstwa, ochrony dziedzictwa;
3. uczestnik(czka) zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w tym „zieloną transformację”, w kontekście rozwoju aglomeracji warszawskiej;
4. uczestnik(czka) zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty z historii Warszawy i odnoszące się do niej zjawiska kulturowe i społeczne;
5. uczestnik(czka) zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia literack0-kulturalne odnoszące się do Warszawy.
Efekty w zakresie umiejętności:
1. uczestnik(czka) potrafi wyszukiwać, interpretować oraz analizować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł;
2. uczestnik(czka) potrafi posługiwać się i właściwie stosować specjalistyczne słownictwo z zakresu historii sztuki i ochrony dziedzictwa;
3. uczestnik(czka) potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej oraz innych prac związanych z problematyką poruszaną w czasie zajęć;
4. uczestnik(czka) potrafi prezentować i popularyzować wyniki badań naukowych w zakresie problematyki poruszanej w czasie zajęć;
5. uczestnik(czka) potrafi inicjować debaty w zakresie problematyki poruszanej w czasie zajęć;
6. uczestnik(czka) potrafi wykorzystać posiadana wiedzę w dyskusjach o problemach i zjawiskach dotyczących rozwoju Warszawy;
Efekty w zakresie kompetencji społecznych:
1. uczestnik(czka) jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy;
2. uczestnik(czka) jest gotów do inicjowania działań na rzecz rozwoju Warszawy.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności podczas zajęć, zaliczenie na ocenę.
Obecność na zajęciach i udział w dyskusji. -Esej zaliczeniowy po zakończeniu cyklu zajęć.
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu
• Brzostek B., 2021, Wstecz. Historia Warszawy do początku, Muzeum Warszawy, Warszawa.
• Drozdowski M.M., Sołtan A., Zahorski, 2017, Historia Warszawy, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Wyd. Bellona, Warszawa.
• Herbst S. (red.), 1975, Encyklopedia Warszawy, PWN, Warszawa.
• Jaroszewski T.S., 1991, Architektura Uniwersytetu Warszawskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
• Kasprzycki J., 1996–1999, Korzenie miasta. Warszawskie pożegnania, 5 tomów, 2021, Śladami pomysłów dla Warszawy, OW-P Adam, Warszawa. , Wyd. Veda, Warszawa.
• Kasprzycki J., Majewski J.S., 2004, Korzenie miasta, Wyd. Veda, Warszawa.
• Kizwalter T. (red.), 2016, Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego 1816–1915, seria „Monumenta Universitatis Varsoviensis 1816-2016”, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
• Majewski P.M., 2016, Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego 1915–1945, seria „Monumenta Universitatis Varsoviensis 1816-2016”, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
• Majewski P.M., 2016, Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego po 1945, seria „Monumenta Universitatis Varsoviensis 1816-2016”, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
• Ponikiewski A., 2010, Zabytki architektury podziemnej i obronnej w Warszawie. Inwentaryzacja krajoznawcza, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
• Sołtan A. (red.), 2012, Śladami nazw miejskich Warszawy (z prac Zespołu Nazewnictwa Miejskiego Warszawy), Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Warszawa.
• Zieliński J., 1995–2011, Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy, 15 tomów, seria „Biblioteka Towarzystwa Opieki nad Zabytkami”, Wyd. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Warszawa.
A także dodatkowe materiały wizualne, archiwalne, w tym rękopiśmienne.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: