Zoologia 4030-ZOOL
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
W ramach wykładu studenci zapoznają się z etapami ewolucji zwierząt i metodami jej analizy oraz różnicami i zmianami w czasie w ich anatomii, morfologii i fizjologii w różnych warunkach środowiska. Szczegółowo omówiona zostanie współczesna klasyfikacja taksonomiczna i filogenetyczna najważniejszych grup królestwa zwierząt z uwzględnieniem wątpliwości i niejasności. Omówione będą kluczowe adaptacje anatomiczne i fizjologiczne, które pozwoliły zwierzętom na przystosowanie się do życia w różnych środowiskach. Omówione zostaną cechy różnych grup zwierząt związane z ich adaptacjami do antropopresji i wpływające na rozwój ich zdolności poznawczych. Tematyka 15 wykładów uwzględni następujące szczegółowe zagadnienia:
1. Specyfika zwierząt, filogeneza zwierząt i jej aktualność, niezbędne definicje. Pochodzenie wielokomórkowości, podstawy ewolucji zwierząt, podstawy klasyfikacji, źródła danych do analizy filogenetycznej.
2. Klasyfikacja taksonomiczna i drzewo filogenetyczne Metazoa. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna zwierząt, filogeneza, plany budowy, anatomia porównawcza relacje Homologia/Analogia, zależności pomiędzy budową ciała a środowiskiem życia
3. Rozwój osobniczy zwierząt prosty i złożony, embriogeneza i organogeneza u różnych grup zwierząt, podział zwierząt na typy.
4. Budowa, filogeneza, tryb życia, adaptacje do środowiska i klasyfikacja przedstawicieli gąbek, żebropławów i parzydełkowców oraz najważniejszych typów Spiralia i Ecdysozoa
5. Budowa, filogeneza, tryb życia, adaptacje do środowiska i klasyfikacja wtóroustych w tym szkarłupni i poszczególnych gromad kręgowców
6. Ewolucja układu nerwowego i funkcji poznawczych, ewolucja relacji socjalnych; zmiany w etycznym podejściu do zwierząt
Wykład uwzględni najnowsze osiągnięcia naukowe w dziedzinie filogenetyki, ochrony przyrody i biologii behawioralnej, co pozwoli studentom na aktualizację wiedzy i jej praktyczne zastosowanie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu:
Wiedza: student zna i rozumie:
K_W13 w pogłębionym stopniu: biologiczne podłoże ochrony zwierząt.
K_W14 w pogłębionym stopniu: wzajemne pokrewieństwo wszystkich żywych organizmów oraz relacje organizm-środowisko.
K_W15 zagadnienia zoologii i etologii, niezbędne do ochrony zwierząt i monitorowania ich dobrostanu.
K_W17 uwarunkowania empiryczne nauk przyrodniczych i społecznych.
Umiejętności: student potrafi:
K_U01 korzystać ze źródeł wiedzy biologicznej w toku prowadzenia działalności w zakresie ochrony zwierząt i interpretować wyniki badań w tym zakresie.
K_U06 planować działania w zakresie ochrony zwierząt i współdziałać z ekspertami dziedzinowymi w tym zakresie.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K02 ciągłego podnoszenia kompetencji w obrębie nauk przyrodniczych .
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na wykładach, oraz egzamin końcowy
Egzamin będzie miał formę testu pojedynczego wyboru prawidłowej odpowiedzi. 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi stanowi minimum do zaliczenia. Obecność i aktywność na wykładzie pozwala podnieść uzyskany wynik egzaminu o 15%
Literatura
1. Dzik, J. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt, 2015, WUW
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: