The World at the Crossroads 4030-WCg
Żyjemy w czasach niespotykanych zmian. Jesteśmy świadkami przyspieszenia tylu procesów, że
naukowcy zaproponowali, że żyjemy teraz w nowej epoce - antropocenie. Wielu badaczy mówi również,
że z naszym rosnącym wpływem na procesy globalne możemy obecnie poważnie przekraczać granice
planetarne, poza którymi może już nie być powrotu na planetę, na której dorastaliśmy jako gatunek.
Celem kursu jest budowanie wiedzy i świadomości globalnych zagadnień związanych z dobrobytem
planetarnym i funkcjonowaniem populacji ludzkiej na planecie. Posługujemy się wspólnym nowoczesnym
medium - filmem pełnometrażowym - po którym omawiamy zarówno globalne wyzwania, jak i możliwe
rozwiązania.
Podczas kursu oglądamy jedne z najważniejszych filmów pokazujących świat na rozdrożu. Każde z
dziesięciu spotkań skupia się na innym zagadnieniu - od zmiany klimatu poprzez dezintegrację
różnorodności biologicznej po przemiany społeczne - które omawiamy po obejrzeniu filmu.
Reagujemy na aktualną sytuację. Omawiane tematy mogą objąć:
- Granice planetarne i wprowadzenie do antropocenu
- Na ile rzeczywiście człowiek jest osią uwagi "antropocentryzmu"
- Punkty krytyczne, integralność biosfery i usługi ekosystemowe
- Żywienie człowieka i zmierzanie do nowego systemu produkcji żywności
- Zanik doświadczenia i odnawianie więzi z przyrodą
- Nasze duchy przeszłości ewolucyjnej: chciwość, strach i upośledzenia poznawcze
- Optymizm konserwatorski i wizje do urzeczywistniania
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
After completing the course the student:
- knows global and regional environmental, social and economic challenges and understands the mutual connections between tchem;
- recognizes the problems and challenges of the functioning of the human population in the planet's ecosystem;
- understands the concept of sustainable development and the need to introduce therein principles for functioning of human societies;
- knows where to look for reliable sources of information and databases and can verify these data;
- asks critical questions and finds appropriate solutions;
- actively participates in academic and practical discussions on sustainable development issues;
- uses social communication methods in activities promoting sustainable development solutions;
- is ready to actively participate in resolving conflicts and conducting negotiations;
- is ready to use new technologies and media in effective communication (online blog, film review).
Kryteria oceniania
- Obecność i aktywność na co najmniej 8 z 10 spotkań jest warunkiem wstępnym zaliczenia.
- Ocena opiera się na pisemnych mini-esejach dotyczących omawianych filmów i problemów.
- Sposób zaliczenia: mini-eseje (100-300 słów) pisane na wylosowane tematy podczas egzaminu.
Praktyki zawodowe
-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: