Towards Sustainable Future: Gender Equality and the Work 4030-TSF
Zajęcia dotyczą pojęć i problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem, równouprawnieniem, oraz rynkiem pracy, z tym, że w uniwersalnej perspektywie. Omawiane będą m. in. cele zrównoważonego rozwoju, praca w systemie zrównoważonego rozwoju, godna praca i wzrost gospodarczy, stan dochodów i zatrudnienia na świecie, bariery w zatrudnieniu, polityka promująca możliwości gospodarcze i przyszłość pracy w szybko zmieniającym się świecie, równouprawnienie jako instrument poprawy sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy i w poszczególnych sektorach rynku pracy, prawa jako instrumentu osiągania celów zrównoważonego rozwoju.
Na zajęciach poruszane będą zagadnienia integracji społecznej, równości oraz zrównoważonego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich. Poruszane tematy obejmą zmiany strukturalne w gospodarce i pracy, wyzwania związane z pracą, nowoczesne państwo opiekuńcze i przyszłość pracy, zatrudnianie kobiet, praca dzieci, jak również kwestie umiejętności istotnych dla przyszłych pokoleń. Program obejmie m.in.
1. Pojęcie równouprawnienia – kto go potrzebuje?
2. Równouprawnienie w kontekście zrównoważonego rozwoju
3. Pojęcie godnej pracy – co je konstruuje?
4. Czy godna praca może zaistnieć bez równouprawnienia?
5. Edukacja a równouprawnienie
6. Zagadnienia równouprawnienia jako metodologia tworzenia instrumentów prawnych i ekonomicznych
7. Jak czytać statystyki i wyciągać dane dotyczące podziałów wg płci?
8. Kompetencje przyszłości
9. Czy powinniśmy się bać automatyzacji?
10. Perspektywy rozwoju rynku pracy
11. Instrumenty na rzecz wspierania równouprawnienia na rynku pracy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka:
– zna podstawowe pojęcia w zakresie zrównoważonego rozwoju
- zna podstawowe pojęcia w zakresie rynku pracy
- zna podstawowe zjawiska, które będą wyzwaniem dla pracy w przyszłości
- rozpoznaje zjawiska związane z praca prekaryjną czy pracą niezapewniającą godziwego dochodu
- rozumie znaczenie celów zrównoważonego rozwoju
- rozumie współzależność godziwej pracy i równouprawnienia
Kryteria oceniania
Czynne uczestnictwo w zajęciach, ocena bieżąca -60 pkt, test – 40 pkt, praca dodatkowa – esej na podany temat 20 pkt
Próg zaliczenia 60 pkt
Literatura
1. Holmberg, S. (2020). Social trust-The Nordic Gold?. https://socialeurope.eu/ubi-bad-idea-welfare-state
2. Chen, Martha Alter. 2012. The Informal Economy: Definitions, Theories and Policies. WIEGO Working Paper No. 1. WIEGO , https://www.wiego.org/publications/informal-economy-definitions-theories-and-policies
3. Jeffrey Sachs, How to Live Happily with Robots , https://prospect.org/labor/live-happily-robots/
4. https://www.socialeurope.eu/wp-content/uploads/2020/04/socialtrust.pdf
5. Decent work and the SDGs: 11 charts that tell the story, https://ilostat.ilo.org/decent-work-and-the-sdgs-11-charts-that-tell-the-story/
6. 100 statistics on the ILO and the labour market to celebrate the ILO centenary, https://ilostat.ilo.org/100-statistics-on-the-ilo-and-the-labour-market/
7. Digital labour platforms and the future of work. Towards decent work in the online world, http://wtf.tw/text/digital_labour_platforms_and_the_future_of_work.pdf
8. The Future of Work in the ‘Sharing Economy’, publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC101280/jrc101280.pdf
9. Countouris, N. (2019). Defining and regulating work relations for the future of work. International Labour Office. Geneva., http://www.ilo.int/wcmsp5/groups/public/@ed_dialogue/documents/publication/wcms_677999.pdf
10. Decent Work and the Sustainable Development Goals A Guidebook on SDG Labour Market Indicators, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---stat/documents/publication/wcms_647109.pdf
11. Núñez, R. B. C., Bandeira, P., & Santero-Sánchez, R. (2020). Social economy, gender equality at work and the 2030 agenda: theory and evidence from Spain. Sustainability, 12(12), 5192.
12. Ameratunga Kring, S. (2017). Gender in employment policies and programmes what works for women? (No. 994972793402676). International Labour Organization.
13. Pérez Ortiz, L., Sánchez Díez, Á., & Viñas Apaolaza, A. I. (2020). Employment quality and gender equality. an analysis for the european union. Regional and Sectorial Economic Studies.
14. Nieuwenhuis, R., Munzi, T., Neugschwender, J., Omar, H., & Palmisano, F. (2019). Gender equality and poverty are intrinsically linked: A contribution to the continued monitoring of selected sustainable development goals (No. 759). LIS Working Paper Series.
15. Odera, J. A., & Mulusa, J. (2020). SDGs, gender equality and women’s empowerment: what prospects for delivery. Sustainable development goals and human rights, 95-118.
16. Shannon, G., Jansen, M., Williams, K., Cáceres, C., Motta, A., Odhiambo, A., ... & Mannell, J. (2019). Gender equality in science, medicine, and global health: where are we at and why does it matter?. The Lancet, 393(10171), 560-569.
17. Onditi, F., & Odera, J. (2017). Gender equality as a means to women empowerment? Consensus, challenges and prospects for post-2015 development agenda in Africa. African Geographical Review, 36(2), 146-167.
18. Anyanwu, J. C. (2016). Analysis of gender equality in youth employment in Africa. African Development Review, 28(4), 397-415.
19. O'Neil, T., Fleury, A., & Foresti, M. (2016). Women on the move: Migration, gender equality and the 2030 Agenda for Sustainable Development.
20. Razavi, S. (2016). The 2030 Agenda: challenges of implementation to attain gender equality and women's rights. Gender & Development, 24(1), 25-41.
21. I inne wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: