Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce 1 4030-RZTP1
Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym jest międzywydziałowa jednostką powołaną w 1989 roku jako wyraz przekonania, że ochrona środowiska to dziedzina wymagająca interdyscyplinarnego podejścia. Bez podstawowej wiedzy na temat środowiska i jego ochrony trudno wyobrazić sobie absolwenta uczelni w nowoczesnym społeczeństwie. Wychodząc z tego założenia UCBS od 1992 r. prowadzi ogólnodostępne, popularno-naukowe wykłady poświęcone prezentacji aktualnych zagadnień szeroko pojętej ekologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Do wygłoszenia wykładów zapraszani są najwybitniejsi specjaliści ze świata nauki, instytucji rządowych, organizacji pozarządowych oraz praktycy. Daje to słuchaczom niezwykłą możliwość spotkania ciekawych osobowości zajmujących w polskiej ochronie środowiska kluczowe pozycje. Powstający co roku inny zestaw wykładów ma także charakter prezentacji różnych punktów widzenia spełnia więc wymogi edukacji dla zrównoważonego rozwoju: wykształca holistyczne podejście do problemów i rozwija krytyczne myślenie. Do tej pory prezentowane były m.in. takie zagadnienia jak:
- nauka i ruchy społeczne w ochronie środowiska;
- chemia w badaniu środowiska naturalnego;
- antropogeniczne przemiany środowiska;
- zagadnienia ekonomiczno-prawne;
- od edukacji do świadomości ekologicznej,
- rolnictwo XX wieku- zagrożenia i nadzieje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz:
- rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, a w szczególności relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną;
- rozumie związki między środowiskiem, zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami socjo – ekonomicznymi;
- zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka, wskazuje na istotę i znaczenie wody oraz surowców mineralnych;
- definiuje problemy środowiskowe w skali globalnej, regionalnej i lokalnej;
- wymienia i omawia mechanizmy powstania gospodarczej konsumpcyjnej i produkcyjnej presji na środowisko;
- odtwarza tło historyczne rozwoju ochrony środowiska jako dziedziny wiedzy, w szczególności dotyczące rozwoju metod badawczych;
- objaśnia procesy OOŚ i systemy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie;
- wymienia organizacje w Polsce zajmujące się wspieraniem finansowym przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska;
- charakteryzuje przesłanki polityki ochrony środowiska w Polsce i UE, w tym koncepcję rozwoju zrównoważonego;
- wylicza organizacje oraz systemy ochrony środowiska w Polsce.
Umiejętności:
Słuchacz:
- stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach;
- posługuje się argumentami na rzecz rozwoju zrównoważonego;
- dostrzega związek zagrożeń zdrowotnych i środowiskowych.
Postawy:
Słuchacz:
- wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska;
- jest świadomy samoograniczania się w gospodarce zasobami;
- zdaje sobie sprawę z ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska;
- uznaje konieczność postępowania zgodnie z etyką ekologiczną.
Kryteria oceniania
Końcowy test zaliczający wielokrotnego wyboru.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju. Książka pod redakcją Anny Kalinowskiej i Witolda Lenarta, wydawca: Uniwersytet Warszawski, 2007 r.
Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Różnorodność biologiczna w wielu odsłonach. Książka pod redakcją naukową Anny Kalinowskiej . Warszawa, 2011.
Miasto idealne - miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu. Książka pod redakcją naukową Anny Kalinowskiej. Warszawa, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: