Rozpoznawanie zwierząt dzikich – praktyki terenowe 4030-RZDz
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia teoretyczne:
1. Czym jest komunikacja; wskazówki i sygnały; klasyfikacja sygnałów; koszt i wiarygodność sygnałów
2. Zawartość informacyjna sygnałów
3. Sygnały dźwiękowe; sposoby wydawania, modyfikowania i odbierania sygnałów dźwiękowych; wielkość ciała a sygnały dźwiękowe
4. Wokalizacja u ptaków z wrodzonym repertuarem głosów oraz u ptaków uczących się śpiewu; duety wokalne; podobieństwa i różnice w porównaniu do języka ludzkiego
5. Propagacja sygnałów w środowisku; degradacja częstotliwości, amplitudy, kierunkowości; hipoteza niszy i adaptacji akustycznej
Podczas zajęć praktycznych studenci nauczą się rozpoznawania głosów ptaków (pospolitych gatunków leśnych, łąkowych i wodno-błotnych), posługiwania się sprzętem bioakustycznym wykorzystywanym do nagrywania głosów w warunkach terenowych, a zebrany materiał będzie analizowany w programach służących do analizy dźwięku.
Studenci będą wykonywać własne obserwacje i proste eksperymenty dotyczące m.in. następujących zagadnień:
1. Różnorodność gatunkowa oraz aktywność głosowa ptaków w różnych siedliskach
2. Adaptacja głosów do specyficznych warunków panujących w środowisku miejskim
3. Propagacja sygnałów dźwiękowych w różnych siedliskach
4. Dialekty w głosach ptaków
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (K_W14, K_W15):
1. Potrafi zdefiniować i rozróżnić czym jest właściwa komunikacja, sygnał i wskazówka
2. Ma wiedzę na temat sposobów, form i funkcji komunikacji w świecie zwierząt
3. Zna i rozumie wzajemne zależności między siedliskiem a różnorodnością i złożonością wytwarzanych sygnałów
4. Zna podstawowe metody i techniki służące do prowadzenia badań bioakustycznych
Umiejętności (K_U11, K_U12, K_U14):
1. Czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku obcym na poziomie B2
2. Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego przeprowadzić proste obserwacje lub eksperymenty z zastosowaniem poznanych metod bioakustycznych
3. Potrafi analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę
4. Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w postaci prezentacji multimedialnej
Kompetencje społeczne (K_K02):
1. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (ekologii behawioralnej)
2. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy na tematy związane z ekologią behawioralną zwierząt
3. Wykazuje umiejętność pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej
Kryteria oceniania
Ocena za wykonanie projektu grupowego oraz prezentację uzyskanych wyników
Literatura
• Bradbury J.W., Vehrencamp S.L. 2011. Principles of animal communication. Sinauer Associates, USA
• Catchpole C.K., Slater P.J.B. 2008. Bird song: biological themes and variations. Cambridge University Press, UK
• Mathevon N. 2023. The Voices of Nature: How and Why Animals Communicate. Princeton University Press, USA
• Lovette I.J., Fitzpatrick J.W. 2025. Biologia ptaków. Podręcznik ornitologa. Wydawnictwo Naukowe PWN, Polska
• Nicholas B. Davies, John R. Krebs, Stuart A. West 2012. An introduction to behavioural ecology. Wiley-Blackwell, USA
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Zajęcia odbywają się podczas 3-dniowego kursu terenowego w stacji terenowej Wydziału Biologii w Urwitałcie (k. Mikołajek). Rozpoczęcie zajęć: 12.04.2026, godz. 19:00 Ze stacji mogą Państwo wyjechać następnego dnia rano. Na zajęcia proszę zabrać laptopa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: