Rekultywacja i remediacja 4030-REK-W
Skala degradacji i dewastacji środowiska glebowego. Rodzaje degradacji - erozja, degradacja geomechaniczna, hydrologiczna, chemiczna (m.in. zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi, zasolenie), degradacja gleb na skutek pożarów.
Odpady przemysłu energetycznego i problem ich zagospodarowania.
Pojęcia rekultywacji, remediacji, rewitalizacji, renaturyzacji, kompensacji przyrodniczej w wybranych przepisach prawnych dotyczących rekultywacji terenów zdegradowanych.
Cele i fazy rekultywacji. Modele rekultywacji. Kierunki zagospodarowania terenów zdegradowanych. Strategie zagospodarowania nieużytków miejsko-przemysłowych.
Właściwy dobór roślin w w procesie rekultywacji - biologia i ekologia stosowanych gatunków, możliwe zagrożenia dla lokalnej flory i roślinności.
Rola naturalnej sukcesji w odtworzeniu bioróżnorodności zdegradowanych terenów (renaturyzacja) na wybranych przykładach (m.in. flora terenów metalonośnych, terenów zasolonych). Potrzeba ochrony obszarów poprzemysłowych cennych pod względem przyrodniczym.
Rola zieleni na terenach zurbanizowanych - m.in. w retencji wody opadowej, remediacji środowiska z zanieczyszczeń (fitoremediacja).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Rozumie znaczenie i funkcje gleb oraz konieczność ich ochrony.
Zna podstawowe procesy degradacji gleb spowodowane działalnością człowieka.
Potrafi powiązać rodzaj zanieczyszczeń i odpadów z rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej.
Potrafi wymienić problemy środowiskowe m.in. składowisk odpadów komunalnych, hałd pogórniczych, wyrobisk, pożarzysk, terenów zasolonych oraz podać sposoby ich rekultywacji.
Zna i rozumie pojęcia związane z rekultywacją terenów zdegradowanych, definiowane w wybranych przepisach prawnych.
Potrafi określić kierunek rekultywacji dla danego obiektu na podstawie uwarunkowań środowiskowych.
Rozumie, na czym polegają kolejne fazy rekultywacji, potrafi ocenić przebieg procesu i jego efekty.
Rozróżnia modele rekultywacji.
Zna gatunki roślin stosowane w rekultywacji, ich biologię i ekologię, dostrzega ryzyko inwazji lub ekspansji w przypadku niektórych z nich.
Potrafi wskazać przykłady roślin naturalnie porastających tereny zasolone oraz metalonośne.
Potrafi podać przykłady zastosowania roślin w remediacji środowiska.
Kryteria oceniania
Pisemny egzamin.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2012.
Wierzbicka M. Ekotoksykologia. Rośliny, gleby, metale, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
Turek, A., Maciejewska A. 2019. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: