Podstawy geologii II 4030-PGEOII
Celem zajęć jest nauczenie studentów rozpoznawania minerałów skałotwórczych oraz identyfikacji na podstawie składu mineralnego skał magmowych, osadowych i metamorficznych.
Do przeprowadzenia przedmiotu służy skrypt „Materiały do ćwiczeń z geologii dynamicznej — Minerały i skały”.
Na cykl 30 godzin spotkań składają się następujące zagadnienia dydaktyczne:
1. Omówienie cech fizycznych i chemicznych minerałów: twardość, łupliwość, barwa i barwa rysy, połysk, postać i pokrój minerału, reakcja z kwasem solnym lub alizaryną, oraz cechy specjalne (smak, palność, sprężystość, właściwości magnetyczne i inne).
2. Zastosowanie cech fizycznych i chemicznych minerałów do rozpoznania i prawidłowego nazwania minerałów skałotwórczych skał magmowych, osadowych i metamorficznych.
3. Omówienie cech tekstualnych skał i związek cech tekstualnych z genezą skał.
4. Nabycie umiejętności rozróżnienia trzech podstawowych typów genetycznych skał: magmowych, osadowych i metamorficznych na podstawie ich cech tekstualnych oraz na podstawie składu mineralnego.
5. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał magmowych, w tym głębinowych, wulkanicznych i żyłowych.
6. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał osadowych.
7. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał metamorficznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student umie przeprowadzić podstawowe doświadczenia makroskopowe służące do makroskopowego rozpoznania cech fizycznych lub chemicznych minerałów, jak twardość, barwa, barwa rysy i połysk minerału, pokrój, postać skupienia, reakcja z kwasem solnym oraz rozpoznać cechy specjalne (smak, palność, sprężystość, właściwości magnetyczne, iryzacja, pleochroizm).
Student umie rozpoznać i nazwać minerały skałotwórcze z grupy krzemianów, tlenków i wodorotlenków Fe i Al., węglanów Ca, Mg i Fe, chlorków, siarczanów i siarczków Fe, Pb, Zn.
Student zna terminologię służącą do opisania cech teksturalnych skał. Prawidłowo identyfikuje skały pod względem ich genezy magmowej, w tym głębinowej, wulkanicznej i żyłowej, oraz oraz genezy osadowej i metamorficznej. Umie sklasyfikować skały do odpowiedniej grupy genetycznej skał Umie nazwać skały należące do wymienionych grup skał. Umie zakwalifikować skały magmowe do typu skał felsytowych, obojętnych lub maficznych. Umie rozpoznać i prawidłowo nazwać skały osadowe z grupy skał detrytycznych, a ponadto węglany, ewaporaty, skały powstające w wyniku procesów diagenezy, jak również kaustobiolity. Zna terminologię służącą do opisania tekstur skał metamorficznych oraz umie rozpoznać ich skład mineralny. Prawidłowo rozpoznaje różne typy skał metamorficznych, w tym łupki, gnejsy, zieleńce, fyllity i granulity.
Student z zakresu Wiedza - zna i rozumie:
K_W01 - podstawy zjawisk fizycznych, chemicznych, biologicznych i geologicznych zachodzących
w przyrodzie;
K_W02 - w stopniu zaawansowanym związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk
przyrodniczych, a w szczególności relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną, zwłaszcza
w kontekście ochrony środowiska;
K_W03 - związki i zależności podstawowych aspektów ochrony środowiska opisywanej z punktu
widzenia dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych oraz z punktu widzenia dyscypliny ekonomia
i finanse;
K_W04 - podstawowe uwarunkowania geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne i klimatyczne
funkcjonowania przyrody, zwłaszcza w kontekście historii Ziemi;
K_W05 - podstawy bioróżnorodności biologicznej i oddziaływania organizmów na środowisko, a także
funkcjonowania ekosystemów;
K_W06 - w zaawansowanym stopniu chemię w zakresie niezbędnym do opisu środowiska
przyrodniczego i podejmowania aktywnych działań związanych z ochroną środowiska,
w szczególności charakteryzuje pierwiastki biogeniczne; związki nieorganiczne i organiczne
oraz stany materii;
K_W07 - w stopniu zaawansowanym rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego, ze szczególnym
uwzględnieniem roli wody i surowców mineralnych, dla funkcjonowania człowieka i jego
zdrowia;
K_W08 - różne skale, od globalnej, przez regionalną do lokalnej, problemów środowiskowych;
K_W09 - podstawowe pojęcia matematyczne i rozumie znaczenie matematyki jako fundamentu nauk
ścisłych. Zna i rozumie elementy matematyki wyższej i metod statystycznych w zakresie
umożliwiającym opis jakościowy oraz analizy ilościowe zjawisk przyrodniczych związanych
z ochroną środowiska;
K_W10 - podstawy metod numerycznych, zastosowania komputerów oraz technik informacyjnych
i komunikacyjnych związanych z ochroną środowiska.
Student z zakresu umiejętności potrafi:
K_U01 - rozpoznawać elementy przyrody ożywionej i nieożywionej;
K_U02 - korzystać z technik komputerowych, narzędzi informatycznych oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników;
K_U03 - stosować podstawowe techniki pomiarowe i analityczne wykorzystywane w ochronie
Środowiska.
Student z zakresu -Kompetencje społeczne: jest gotów do
K_K03 - krytycznej weryfikacji informacji z literatury naukowej, platform internetowych, a szczególnie
informacji dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska,
szczególnie w kontekście nauk o Ziemi i środowisku;
K_K04 - przyjmowania różnych ról w zespole, do którego należy, w tym pełnienia funkcji kierowniczych w zespole wykonując działania w obszarze ochrony przyrody;
K_K05 - stałego pogłębiania wiedzy z zakresu dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych, w dyscyplinie
nauk o Ziemi i środowisku
Kryteria oceniania
I. Na ćwiczeniach dopuszczalne są DWIE nieobecności w semestrze, ale TYLKO JEDNA może być nieusprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim. Opuszczone ćwiczenia – ze zwolnieniem lekarskim lub bez – muszą być odrobione indywidualnie w następnym tygodniu w godzinach ćwiczeń innej grupy lub ustalonych indywidualnie z prowadzącym.
II. Ćwiczenia prowadzone są w systemie wejściówkowym. Polega to na samodzielnym przygotowaniu się do ćwiczeń na podstawie skryptu i napisaniu wejściówki z 1-2 pytaniami na początku każdego ćwiczenia. Wejściówki są oceniane na punkty. Celem jest uzbieranie minimum 51% punktów, aby zostać dopuszczonym do kolokwium. Ocena z wejściówek jest brana pod uwagę przy ocenie zaliczeniowej z przedmiotu. Nadwyżka punktów z wejściówek powyżej 51% może być doliczona do punktacji testu na kolokwium gdyby ocena nie była jednoznacznie pozytywna.
III. Zaliczenie ćwiczeń jest na ocenę, na podstawie DWÓCH KOLOKWIÓW:
- KOLOKWIUM 1: obejmuje program ćwiczeń 1–5,
- KOLOKWIUM 2: obejmuje program ćwiczeń 6–9 w wersji „Małej” (piszą osoby które uzyskały ocenę pozytywną z KOLKWIUM 1) lub program ćwiczeń 1–9 w wersji „Dużej” (piszą osoby, które uzyskały ocenę niedostateczną z KOLOKWIUM 1).
IV. KOLOKWIA 1 i 2 są pisemne i składają się z trzech części: z TESTU dotyczącego programu ćwiczeń w skrypcie, z PYTAŃ OTWARTYCH ze skryptu oraz z FORMULARZA do OPISU I ROZPOZNAWANIA minerałów i skał w indywidualnych zestawach kolokwialnych (6 okazów skalnych do opisania i rozpoznania na kolokwium 1 i w wersji małej kolkwium 2).
V. Warunkiem koniecznym dopuszczania do KOLOKWIUM 1 i KOLOKWIUM 2 jest obecność na wszystkich ćwiczeniach (w tym ćwiczenia odrobione) i przekroczenie progu. 51% punktów z wejściówek. NIESPEŁNIENIE jednego lub obu tych kryteriów spowoduje NIEDOPUSZCZENIE do kolokwium i niezaliczenie ćwiczeń bez możliwości poprawy, co w praktyce oznacza powtarzanie ćwiczeń w kolejnym roku akademickim.
VI. Poprawa oceny niedostatecznej z ćwiczeń przysługuje TYLKO RAZ, w terminie poprawkowym, który odbędzie się w czerwcu, przed terminem egzaminu z Podstaw Geologii. Student poprawia wtedy KOLOKWIUM 2 w tej wersji, której nie zaliczył, tj. „Małej” lub „Dużej”. Od oceny uzyskanej w czerwcowym terminie NIE PRZYSŁUGUJE prawo dodatkowej poprawy we wrześniu.
VII. Przypadki losowe, których nie regulują powyższe ustalenia, będą rozstrzygane indywidualnie przez koordynatora przedmiotu oraz Dyrektora d/s Kształcenia UCBS.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane.
Literatura
Skrypt „Materiały do ćwiczeń z geologii dynamicznej — Minerały i skały”, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geologii, Katedra Geologii Basenów Sedymentacyjnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: