Podstawy fizyki doświadczalnej 4030-PFD
I. Jak fizyka bada nasz świat
I.1. Doświadczenie w fizyce
I.2. Wielkości fizyczne
I.3. O metodach fizyki
I.4. Pytania i problemy
II. Struktura świata materii
II.1. Atomy. Pierwiastki chemiczne
II.2. Cząsteczki i inne struktury
II.3. Gazy, ciecze, ciała stałe, roztwory i mieszaniny
II.4. Substancje i ich własności
II.5. Niebo, czyli makroskopowe skupiska materii
II.6. Pytania i problemy
III. Dynamika materii – oddziaływania
III.1. Oddziaływanie – podstawowe pojęcie fizyki
III.2. Oddziaływania fundamentalne
III.3. Elektrostatyka
III.4. Magnetyzm
III.5. Elektrostatyka i magnetyzm – analogie i różnice
III.6. Pytania i problemy
IV. Kinetyczno-molekularny model budowy materii
IV.1. Opis modelu i podstawowe zjawiska
IV.2. Energia wewnętrzna
IV.3. Stany skupienia
IV.4. Ciepło i temperatura
IV.5. Mechanizmy przepływu ciepła
IV.6. Wilgotność powietrza
IV.7. Anomalne własności wody
IV.8. Pytania i problemy
V. Opis oddziaływania – co to jest siła
V.1. Wektory i skalary
V.2. Zasady dynamiki Newtona
V.3. Siła ciężkości
V.4. Siły sprężystości
V.5. Pytania i problemy
VI. Dwoje na huśtawce czyli równowaga sił
VI.1. Podstawy statyki
VI.2. Ciśnienie
VI.3. Hydrostatyka
VI.4. Siły spójności i przylegania
VI.5. Pytania i problemy
VII. Fale w przyrodzie
VII.1. Fale mechaniczne
VII.2. Dźwięki
VII.3. Fale elektromagnetyczne
VII.4. Pytania i problemy
VIII. Elektryczność z baterii czyli co to jest prąd elektryczny
VIII.1. Ruch ładunku elektrycznego
VIII.2. Przewodniki, izolatory
VIII.3. Obwody prądu elektrycznego
VIII.4. Pytania i problemy
IX. Zjawiska fizyczne (obserwacje, przyrządy)
IX.1. Zjawiska astronomiczne
IX.2. Magnetyzm ziemski
IX.3. Przyrządy optyczne
IX.4. Oko ludzkie
IX.5. Ucho ludzkie
IX.6. Ultradźwięki
IX.7. Zjawiska fizyczne w atmosferze ziemskiej
IX.8. Pytania i problemy
X. Energia
X.1. Energia – pojęcie i wielkość fizyczna
X.2. Praca – miara energii
X.3. Główne formy energii
X.4. Zmiana formy i prawo zachowania energii
X.5. Pytania i problemy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność przeprowadzenia analizy obserwowanego zjawiska i pokazania przyczyn jego powstania.
Kryteria oceniania
Egzamin 83 p na 100 p możliwych do zdobycia.
Dopuszczenie do egzaminu - zaliczenie Sprawdzianu umiejętności języka fizyki - matematyki na 1 punkt z 17 możliwych do zdobycia, doliczanych do 83 punktów zdobywanych na egzaminie.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: