Modelowanie systemów hydrologicznych 4030-MSH-W
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z podstawami teorii systemów, relacjami między systemem a jego modelem, klasyfikacją modeli matematycznych, etapami tworzenia modelu matematycznego oraz zastosowaniami modeli matematycznych do opisu systemów i procesów hydrologicznych. Ponadto, przedstawiane są zagadnienia związane z pozyskiwaniem danych hydrologicznych i klimatologicznych, przykładami zastosowania metod statystycznych do przygotowywania danych wejścia i wyjścia, weryfikacji modeli oraz praktycznego wykorzystania modeli integralnych i modeli procesów hydrologicznych. Omawiane są szczegółowo pakiety oprogramowania HEC, MIKE oraz SWAT.
Liczba godzin:
System zajęć: 7,5 zajęć (7,5 × 2 h)
Forma zajęć: wykład w sali – 15 h
Czas potrzebny na przygotowanie studenta do zajęć (egzamin ) - 20 h
Konsultacje (ewentualne) - 15 h.
Razem: około 50 h
W cyklu 2025Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe efekty uczenia (kody): K_W01; K_W05; K_W06; K_W08 / K_U01; K_U02; K_U07; K_U09; K_U15 / K_K08; K_K09
Po zaliczeniu wykładu student:
WIEDZA (K_W01; K_W05; K_W06; K_W08):
1. zna i rozumie w pogłębionym stopniu wielorakie związki między składowymi środowiska;
2. przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze;
3. zna i rozumie zaawansowane systemy informatyczne (m.in. GIS, arkusze kalkulacyjne, biblioteki numeryczne, bazy danych);
4. zna i rozumie zaawansowane modele opisujące środowisko.
UMIEJĘTNOŚCI (K_U01; K_U02; K_U07; K_U09; K_U15):
1. potrafi wykonać i opisać zaawansowane zadania badawcze indywidualnie i zespołowo oraz potrafi podjąć wiodącą rolę w zespołach;
2. potrafi stosować właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub praktycznego, w szczególności w zakresie ochrony środowiska;
3. potrafi rozpoznawać i wykorzystywać zaawansowane modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej;
4. potrafi zastosować nowoczesne, zaawansowane techniki informacyjne (np. GIS, teledetekcja), łączyć informacje pochodzące z różnych źródeł w celu weryfikacji istniejących poglądów i hipotez z umiejętnością formułowania i testowania hipotez;
5. potrafi zaplanować zawodową karierę i stosować zasady rozwoju zrównoważonego w pracy własnej.
POSTAWY (K_K08; K_K09):
1. jest gotowy do wykorzystania modelowania matematycznego i statystycznego w zakresie umożliwiającym opis jakościowy i ilościowy zjawisk przyrodniczych związanych z ochroną środowiska;
2. jest gotów do potrzeby poszukiwania i stosowania nowych technologii szczególnie w odniesieniu do ochrony środowiska.
Kryteria oceniania
Wykład – końcowy egzamin pisemny, testowy, złożony z ok. 20 pytań, w tym wymagających obliczeń i rysowania wykresów.
Obecność na zajęciach będzie brana pod uwagę w ocenie końcowej. Do egzaminu dopuszczone będą osoby, które zaliczą pozytywnie ćwiczenia (4030-MSH-CW). Dopuszczalne jest przeprowadzenie egzaminu w terminie "0" przed rozpoczęciem sesji. Zdający w tym terminie mogą powtórnie zdawać egzamin w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej lub dostatecznej. Prowadzący może uzależnić możliwość poprawy oceny pozytywnej z egzaminu od liczby nieusprawiedliwionych nieobecności studenta na wykładzie.
Końcowa ocena przedmiotu w 30 % stanowi ocenę z egzaminu a w 70 % ocenę z ćwiczeń (4030-MSH-CW).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Brimicombe A., 2010, GIS, Environmental Modeling and Engineering, CRC Press, New York.
Graham, D.N. and M. B. Butts, 2005, Flexible, integrated watershed modelling with MIKE SHE [w:] V.P. Singh & D.K. Frevert (red.) Watershed Models, str. 245-272, CRC Press. (http://www.mikebydhi.com)
Grayson R., Blöschl G. (red.), 2000 Spatial Patterns in Catchment Hydrology: Observations and Modelling, Cambridge University Press.
Johnson L.E., 2009, Geographic Information Systems In Water Resources Engineering, CRC Press, New York.
Ozga-Zielińska M., Brzeziński J., 1994, Hydrologia stosowana, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Sivakumar B., Berndtsson R., 2010, Advances In Data-Based Approaches for Hydrologic Modeling and Forecasting. World Scientific Publishing, Singapore.
Soczyńska U., 1995, Modelowanie systemów naturalnych, WGSR UW, Warszawa.
Soczyńska U. (red.), 1997, Hydrologia dynamiczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
https://esri.pl/arcgis-pro/ - podstawowe informacje o pakiecie oprogramowania ArcGIS PRO
https://qgis.org/resources/hub/ - Instrukcje i publikacje dla użytkowników oprogramowania QGIS.
https://directives.nrcs.usda.gov/sites/default/files2/1712930634/Part%20630%20-%20Hydrology.pdf - National Engineering Handbook. Part 630 Hydrology, 2000, Natural Resources Conservation Service, US Department of Agriculture.
https://www.hec.usace.army.mil/software/hec-hms/ - dokumentacja i oprogramowanie z rodziny HEC dostępne w możliwie najnowszej wersji na stronie internetowej United States Army Corps of Engineers (USACE).
W cyklu 2025Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: