Mikrobiologia i samooczyszczanie się wód powierzchniowych 4030-MIKSWP-CW
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawami analizy stanu ekologicznego różnych typów zbiorników i cieków wodnych, głównymi zagrożeniami dla jakości ekologicznej środowisk wodnych, elementami oceny ich podatności na antropogeniczną degradację i na zachodzące zmiany klimatyczne a także z procesami i mechanizmami przeciwdziałającymi zaburzeniom homeostazy i zmniejszaniu się bioróżnorodności w środowiskach wodnych. Uczestnicy każdej z grup ćwiczeniowych podzieleni zostaną na 2-3 osobowe zespoły których zadaniem będzie przygotowanie krótkiej (15-20 min) prezentacji na wcześniej określony temat. Główne tezy prezentacji uzupełnione uwagami prowadzących zostaną następnie przedyskutowane w ramach całej grupy ćwiczeniowej. Zagadnieniami do opracowania przez studentów i dyskusji na forum grupy ćwiczeniowej będą: (i) Rola tlenu w zbiornikach i ciekach wodnych; (ii) Substancje biogenne niezbędny element czy „zanieczyszczenia” ekosystemów wodnych; (iii) Zanieczyszczenia wód; (iv) Zmiany klimatyczne a funkcjonowanie ekosystemów wodnych; (v) Głębokie vs płytkie zbiorniki wodne – różnice w funkcjonowaniu, podatności na degradację i w odpowiedzi na zachodzące zmiany klimatyczne; (vi) Osady denne – integralny składnik czy efekt degradacji zbiornika; (vii) Cyjanobakterie i gatunki inwazyjne – główni beneficjenci ocieplania się klimatu.
Szczegółowy opis zagadnień jakie winny być poruszane w prezentacjach i stanowić podstawę do dyskusji w ramach zajęć udostępniony będzie studentom na pierwszym wykładzie a także wraz z innymi materiałami pomocniczymi na Dysku Google
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zrozumienie roli i znaczenia mikroorganizmów w środowisku oraz złożonych sieci powiązań i mechanizmów funkcjonowania ekosystemów wodnych; nabycie zdolności postrzegania i analizy zjawisk zachodzących w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych w kontekście zagrożeń niesionych przez zmiany klimatyczne i działalność człowieka, przygotowanie do stosowania wiedzy teoretycznej nabytej w trakcie zajęć do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z ochroną zasobów wód powierzchniowych.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będzie wynik 45-cio minutowego kolokwium kończącego cykl zajęć. Negatywna ocena z kolokwium skutkować będzie niezaliczeniem ćwiczeń. Wpływ na podwyższenie (o 0,5 -1 stopień) pozytywnej oceny uzyskanej podczas kolokwium będzie mieć również zawartość merytoryczna i sposób prezentacji analizowanego tematu oraz aktywność podczas ćwiczeń. Termin zaliczenia –w czasie wykładowym w tydzień po ostatnich ćwiczeniach. Kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań z czterema odpowiedziami cząstkowymi. Prawidłowa odpowiedź na każde z pytań cząstkowych - 1 pkt. Do zaliczenia kolokwium niezbędne jest uzyskanie co najmniej 11 punktów (55% maksymalnej możliwej do zdobycia sumy punktów).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Materiały udostępnione studentom zamieszczone na Dysku Google.
2. Kajak Zdzisław, Górniak Andrzej. Hydrobiologia. Limnologia. Warszawa PWN
2020 (również w postaci e-book)
3. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska. Warszawa PWN 2007.
4. Wetzel R.G. Limnology, Saunders College publishing 1975 (lub wydania
późniejsze), Philadelphia, New York, Chicago, San Francisco, Montreal, Toronto,
London, Sydney, Tokyo, Mexico City, Rio de Janejro, Madrid.
5. Brock T.D.,Madigan M.T. Biology of microorganisms. Prentice Hall International.
London
6. Lampert W., Sommer U. Ekologia wód śródlądowych PWN, 1996 Warszawa.
7. Rheinheimer G. Mikrobiologia wód. PWRiL 1987, Warszawa.
8. Kunicki-Goldfinger W. Życie bakterii. 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: