Interactions of Human and Nature 4030-IHN
Głównym celem kursu jest zastosowanie wiedzy zdobytej podczas pierwszego roku studiów na kierunku Sustainable Development na rzeczywistych przykładach. Kurs będzie podzielony na dwie części.
Podczas pierwszego etapu, który odbędzie się w ECEG w Chęcinach, studenci zostaną zapoznani z sytuacją przyrodniczą i społeczno-gospodarczą obszaru Chęcin. Dowiedzą się o jego geologii, hydrologii, roślinności i faunie oraz walorach przyrodniczych i kulturowych, a także o sytuacji gospodarczej na tym obszarze (główni pracodawcy i źródła dochodów miejscowej ludności, najnowsze zmiany w strukturze społeczno-gospodarczej, główne czynniki rozwoju lokalnego obecnie i w najbliższej przyszłości). Jednocześnie zostaną im pokazane przykłady konfliktów między wzrostem gospodarczym, urbanizacją i/lub eksploatacją zasobów naturalnych a ochroną kapitału naturalnego i kulturowego. Należą do nich: powiększanie obszarów górnictwa odkrywkowego, rozrastanie się miast, budowa sztucznych zbiorników wodnych, niewłaściwe praktyki gospodarki leśnej, zanikanie siedlisk półnaturalnych.
Podczas drugiej części kursu, która odbędzie się w Warszawie, studenci dowiedzą się, jak rozwiązywać konflikty między rozwojem a przyrodą w najbardziej korzystny (dla obu) sposób, wykorzystując wielokryterialną analizę decyzyjną wspieraną przez odpowiednie narzędzia GIS.
Na koniec studenci wybiorą własne przypadki konfliktów między rozwojem a naturą i ocenią możliwe scenariusze przy użyciu wielokryterialnej analizy decyzyjnej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Podczas przygotowywania własnych projektów zdobędą wiedzę potrzebną do znalezienia właściwego rozwiązania dla danego przypadku. Obejmowałyby one zarówno dane środowiskowe (geologiczne, geomorfologiczne, roślinne lub faunistyczne), jak i społeczne i ekonomiczne z publicznie dostępnych źródeł.
Wyniki tych badań zostaną zaprezentowane grupie podczas ostatniego dnia kursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podczas kursu studenci dowiedzą się, w jaki sposób wiedza, którą zdobyli podczas pierwszego roku studiów, może być zastosowana w praktyce. Zrozumieją również lepiej multidyscyplinarny charakter problemów środowiskowych i nauczą się wykorzystywać swoją szeroką wiedzę do ich rozwiązywania.
Po ukończeniu kursu student:
- understands the concept of sustainable development in all its aspects (K_W01);
- zna globalne i regionalne wyzwania środowiskowe, społeczne i gospodarcze oraz rozumie wzajemne powiązania pomiędzy nimi (K_W02);
- rozpoznaje problemy i wyzwania zrównoważonego rozwoju i potrafi dobrać metody, narzędzia oraz procedury prowadzące do osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju w różnych skalach przestrzennych (globalne, regionalne, lokalne) oraz branżowych (K_W03);
- umie stosować interdyscyplinarne podejście do zrównoważonego rozwoju, z wykorzystaniem informacji z różnych dziedzin oraz potrafi ocenić wkład tych dziedzin w rozwiązywanie problemów/wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem (K_W07);
- potrafi inicjować, aktywnie uczestniczyć i prowadzić zespoły przygotowujące dokumenty oraz strategie wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w różnego rodzaju instytucjach oraz organach różnego szczebla zarządzania, a także w ramach ruchów obywatelskich i innych inicjatyw społecznych (K_U01);
- potrafi pracować interdyscyplinarnie i międzysektorowo – czerpać wiedzę z różnych dyscyplin przedmiotowych oraz sektorów instytucjonalnych i niezależnych w celu syntezy nowych pomysłów oraz koncepcji (K_U02);
- potrafi stawiać krytyczne pytania oraz znajdować odpowiednie rozwiązania (K_U04);
- potrafi uczestniczyć w międzynarodowych i lokalnych inicjatywach oraz debatach akademickich i praktycznych na temat zagadnień zrównoważonego rozwoju (K_U06);
- stosuje nowoczesne techniki informacyjne (np.: GIS, teledetekcja) (eg: GIS, remote sensing)(K_U09);
- doskonali swoje umiejętności zawodowe (K_K04);
- weryfikuje i respektuje zdanie innych członków zespołu, szczególnie podwładnych (K_K05);
- dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy badawczej (K_K07);
- koordynuje pracę zespołu, w szczególności w zakresie podziału obowiązków i zarządzania czasem (K_K09).
Kryteria oceniania
The students will be graded according to their engagement during the field part of the course, progress during development of their own project and performance during final presentation of their own project.
Praktyki zawodowe
Not apllplicaple.
Literatura
• Ollson E. G. A. Gooch P. (Eds.) (2019). Natural Resource Conflicts and Sustainable Development. London, New York: Routledge.
• Redpath, S., Gutiérrez, R., Wood, K., & Young, J. (Eds.). (2015). Conflicts in Conservation: Navigating Towards Solutions (Ecological Reviews). Cambridge: Cambridge University Press.
• Steve M. Redpath, Juliette Young, Evely A., Adams W. M., Sutherland W. J., Whitehouse A., Amar A., Lambert R. A., Linnell J. D. C., Watt A., Gutiérrez R. J. (2013), Understanding and managing conservation conflicts, Trends in Ecology & Evolution, 28(2): 100-109.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: