Hydrologia 4030-HYD-W
Wykłady Na wstępie analizowane są wartości środowiskowe, kulturowe i społeczne wody. Na tym tle wykłady obejmują zagadnienia dotyczące: cech hydrosfery, zasobów wodnych Ziemi, obiegu wody w skali globalnej i w skali zlewni. Omawiane są procesy rządzące krążeniem wody w przyrodzie oraz zmiany warunków obiegu wody pod wpływem antropopresji. Następnie uwaga poświęcona jest kolejnym elementom struktury hydrograficznej (Ocean Światowy wody podziemne, rzeki, źródła, jeziora, bagna). Omawiane są typy wód podziemnych oraz warunki alimentacji i drenażu wód powierzchniowych. W przypadku rzek charakteryzowane są metody kontroli stanów wody i odpływu oraz stosowane miary odpływu (ich mocne i słabe strony). Wiele miejsca poświęcane jest zdarzeniom ekstremalnym (niżówki, susze, wezbrania i powodzie) skutkom i sposobom przeciwdziałania. W przypadku jezior omawiane jest ich zróżnicowanie genetyczne, naturalna i antropogeniczna ewolucja, metody oceny zasobów wodnych, wrażliwość jezior na antropopresję i zmiany klimatu, oraz metody ochrony.. Bagna charakteryzowane są pod kontem ich różnicowania.
Kierunek podstawowy MISMaP
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty kształcenia:
WIEDZA:
- zna słownictwo specjalistyczne;
- zna procesy rządzące obiegiem wody;
- rozumie rolę wody w obiegu materii;
- akceptuje ograniczoność zasobów wodnych i rozumie konieczność ich ochrony;
- zna kierunki naturalnej ewolucji zasobów jezior i zbiorników wodnych
- zna przyczyny zjawisk ekstremalnych;
- rozumie zmienność procesów hydrologicznych w czasie;
- akceptuje konieczność monitorowania i prognozowania zjawisk hydrologicznych.
- zna źródła danych hydrologicznych;
- rozumie przyczyny powstawania powodzi i suszy i zna sposoby ochrony przed ryzykiem
UMIEJĘTNOŚCI:
- Potrafi wyznaczać granice zlewni.
- Potrafi wstępnie opracować oraz zinterpretować dane hydrologiczne;
- Umie zastosować zróżnicowane metody wizualizacji i prezentacji danych hydrologicznych;
- Potrafi korzystać z wybranych map tematycznych (np. zagrożeń i ryzyka powodziowego)
POSTAWY:
- Docenia znaczenie wody w środowisku
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu jest na podstawie testowego egzaminu pisemnego oraz wyników wykonanych ćwiczeń cząstkowych (ocenianych punktowo).
Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie prac pisemnych, oddawanych w terminie wskazanym przez prowadzącego. Dopuszczalne jest poprawianie wyłącznie niezaliczonych ćwiczeń. Prace pisemne (ćwiczenia cząstkowe) są oceniane na punkty.
Na ćwiczeniach dopuszcza się maksymalnie jedną nieusprawiedliwioną nieobecności natomiast całkowita dopuszczalna liczba nieobecności, zarówno usprawiedliwionych, jak i nieusprawiedliwionych, wynosi 3
Wkład własny Studenta w celu osiągnięcia efektów kształcenia obejmuje aktywne uczestnictwo w zajęciach – w wykładach i ćwiczeniach, a także przygotowanie do ćwiczeń oraz przygotowanie do egzaminu. Zaległości
powstałe w wyniku nieobecności (bez względu na jej przyczynę) student jest zobowiązany uzupełnić w terminie ustalonym indywidualnie z
prowadzącym.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
USTAWA Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 r. DZ.U. 2017 POZ. 1566
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.
Kępińska-Kasprzak M., Limanówka D., Malota A, Nowicka B., Otop I., Pyrc R, Tokarczyk T, 2018, Susze na obszarze Polski – narzędzia od IMGW, Miesięcznik ubezpieczeniowy nr10, ISSN:1732-2413
Chełmicki W. Woda: zasoby, degradacja, ochrona. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2001
Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych – [red.] M. Gutry-Korycka i H. Werner-Więckowska, PWN Warszawa, 1989.
Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., 1996, Hydrologia ogólna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, (wyd. III popr.).
Bajkiewicz-Grabowska E., Magnuszewski A., 2002 Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, (wyd. III uzup.).
Nowicka B., 2005, Wezbrania i powodzie [w] Geografia Fizyczna Polski [red.] K. Ostaszewska, A. Richling, PWN, ISBN 83-01-14426-2; 158-164
Nowicka B., 2005, Susze i niżówki [w] Geografia Fizyczna Polski [red.] K. Ostaszewska, A. Richling, PWN,ISBN 83-01-14426-2;157-158
Charakterystyka jezior i ich współczesnej wrażliwości, 2014, (w:) Jeziora Europejskie pod wpływem stresorów środowiskowych. Tom 1 (red:) E. Bogdanowicz, M. Marcinkowski, A. Nadolna, B. Nowicka, N. Gallinaro, F. Cantoni, S. Tavernini, Wyd. IMGW-PIB, Warszawa; IBBN: 978-83-61102-83-0; 1-54 pl/ 1-54 eng
Zmiany klimatu i przyszłe zagrożenia, 2014, (w:) Jeziora Europejskie pod wpływem stresorów środowiskowych. Tom 2 (red:) E. Bogdanowicz, M. Marcinkowski, A. Nadolna, B. Nowicka, I. Piętka, N. Gallinaro, F. Cantoni, S. Tavernini, Wyd. IMGW-PIB, Warszawa; IBBN: 978-83-61102-85-4; 1-95pl/ 1-95 eng
Siligardi M., Zennaro B., Nowicka B., Nadolna A., 2016, SFI – Metoda oceny funkcjonalności stref brzegowych jezior. Gospodarka Wodna 12; ISSN: 0017-2448 e-ISN 2449-9439; 410-417
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: