Ekologia stosowana 4030-ES-IL
Celem przedmiotu jest:
• rozumienie procesów ekologicznych w kontekście praktycznym.
• poznanie metod stosowanych w ochronie przyrody i zarządzaniu środowiskiem.
• umiejętność oceny wpływu działalności człowieka na ekosystemy.
• rozwój kompetencji w zakresie analizy danych środowiskowych i ich interpretacji.
• przygotowanie do pracy w instytucjach zajmujących się ochroną środowiska, planowaniem przestrzennym, edukacją ekologiczną czy monitoringiem przyrody.
W ramach zajęć będą poruszane następujące zagadnienia:
Wykłady
1. Ekologia jako dziedzina nauki. Życie na Ziemi i poziomy jego organizacji. Podstawy metodologii badań ekologicznych. Główne przyczyny ekstynkcji gatunków.
2. Struktura, organizacja i funkcjonowanie populacji. Liczebność populacji i jej dynamika. Interakcje wewnątrzpopulacyjne.
3. Koncepcja ekosystemu i różne sposoby opisu jego funkcjonowania. Historia biosfery, czynniki kształtujące życie na Ziemi. Zmiany klimatyczne jako czynnik przeprogramowujący funkcjonowanie biosfery.
4. Ewolucja strategii ochrony środowiska. Podstawowe pojęcia w zarządzaniu środowiskiem: gospodarowanie środowiskiem, korzystanie ze środowiska, użytkowanie środowiska, kształtowanie środowiska, usługi
5. System informacji o środowisku: bioindykacja, biomonitoring, sprawozdawczość, badania naukowe, informacja rządowa. Informacja ekologiczne w UE. Bazy danych o środowisku.
6. Ekologia krajobrazu, urządzanie krajobrazu wiejskiego i miejskiego, fragmentacja siedlisk, korytarze ekologiczne, strefy ripariowe.
7. Wpływ zamian środowiskowych na funkcjonowanie organizmów i ekosystemów: tolerancja ekologiczna, aklimacja, adaptacja, stabilność ekosystemów, sukcesja ekologiczna.
8. Gatunki inwazyjne i ich kontrola: przykłady, skutki ekologiczne i gospodarcze, metody zwalczania (prewencja, wczesne wykrywanie i szybka reakcja, metody mechaniczne, chemiczne, biologiczne, zarządzanie siedliskiem).
9. Zrównoważone rolnictwo i leśnictwo
10. Europejska polityka ochrony środowiska: cele, instytucje, ogólne zasady, podstawowe akty prawne.
11. Polityka ekologiczna Polski: programowanie, planowanie, finansowanie. Makrosystem społeczeństwo-gospodarka-środowisko: system zarządzający, narzędzia zarządzania, obiekt zarządzania.
12. Systemy zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie: EMAS, ISO14001.
13. Znaczenie edukacji ekologicznej w systemie zarządzania środowiskiem. Udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska.
Ćwiczenia
1. Wpływ substancji toksycznych na historię życia organizmów.
2. Modelowanie wzrostu liczebności populacji
3. Wpływ ilości dopływającej energii na funkcjonowanie ekosystemu.
4. Metody oceny różnorodności biologicznej.
5. Wykorzystanie porostów w biomonitoringu, skala porostowa, ekologiczne liczby wskaźnikowe (Ellenberga, Zarzyckiego).
6. Analiza wybranych przypadków katastrof środowiskowych: przyczyny, skutki, możliwości zapobiegania.
7. Porównanie stanu środowiska w Polsce i innych wybranych krajach w Europie i na świecie na postawie analizy danych z dostępnych baz.
8. Porównanie skuteczności różnych metod zwalczania gatunków inwazyjnych, teoria i przykłady praktyczne.
9. Porównanie tradycyjnych i ekologicznych metod gospodarowania. dobre praktyki w gospodarce rolnej i leśnej.
10. Cele i konsekwencje wprowadzenia Zielonego Ładu dla przedsiębiorców, obywateli, rolników, organizacji ekologicznych.
11. Analiza sukcesu lub porażki wybranych programów ekologicznych na przykładzie Polski i innych krajów na świecie.
12. System EMAS. Warsztaty z udziałem zaproszonego gościa (audytora systemu ISO i EMAS).
13. Projekt kampanii edukacyjnej i infografiki dotyczący wybranego aspektu ochrony środowiska.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 absolwent zna i rozumie podstawy zjawisk fizycznych, chemicznych, biologicznych i geologicznych zachodzących w przyrodzie.
K_W02 absolwent zna i rozumie w stopniu zaawansowanym związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, a w szczególności relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną, zwłaszcza w kontekście ochrony środowiska.
K_W05 absolwent zna i rozumie podstawy bioróżnorodności biologicznej i oddziaływania organizmów na środowisko, a także funkcjonowania ekosystemów.
K_W07 absolwent zna i rozumie w stopniu zaawansowanym rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem roli wody i surowców mineralnych, dla funkcjonowania człowieka i jego zdrowia.
K_W20 absolwent zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę o rodzajach zanieczyszczeń występujących w środowisku oraz metody przeciwdziałania ich występowaniu.
K_U01 absolwent zna i rozumie rozpoznawać elementy przyrody ożywionej i nieożywionej.
K_U08 absolwent potrafi prowadzić proste obserwacje i pomiary w terenie lub w laboratorium, w szczególności łącząc metodologie różnych dyscyplin nauk ścisłych i przyrodniczych.
K_U09 absolwent potrafi interpretować sytuacje i zagrożenia związane z ochroną środowiska, w szczególności w kontekście nauk o Ziemi i środowisku.
K_K01 absolwent jest gotów do upowszechniania zasad ochrony środowiska i angażowania się w edukację ekologiczną i zdrowotną.
K_K04 absolwent jest gotów do upowszechniania zasad ochrony środowiska i angażowania się w edukację ekologiczną i zdrowotną.
K_K07 absolwent jest gotów do podjęcia ryzyka związanego z wykonywaniem działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska, w szczególności za przeprowadzoną ocenę oddziaływania na środowisko.
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny
Ćwiczenia - projekt kampznii edukacyjnej
Dopuszczalne są dwie nieobecności na ćwiczeniach
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane
Literatura
Bąk J. 2001. Zarządzanie środowiskiem i zarządzanie środowiskowe. Environmental
Begon M., Harper J.L., Townsend C.R., 1996. Ecology. Individuals, Populations, and Communities. 3. wyd., Blackwell
Krebs Ch. J., 2011. Ekologia. PWN, Warszawa.
Krystek J. 2020. Ocena oddziaływania na środowisko. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN,, Warszawa.
Łuczka-Bakuła W. 2009. Skutki systemu zarządzania środowiskowego według normy ISO 14001 i EMAS. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy 2, 111-123.
Perlo D. 20014. Modelowanie zrównoważonego rozwoju regionów. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok.
Poskrobko B., Poskrobko T. 2012. Zarządzanie Środowiskiem w Polsce. PWE, Warszawa.
Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa.
Wójcik B. 2015. Zarządzanie ochroną różnorodności biologicznej. Fundacja Instytutu na rzecz Ekorozwoju, Warszawa.
Materiały do dyskusji polecane na każdych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: