Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju 4030-DnRZR
Przedmiot ma charakter praktyczny i umożliwia studentom aktywne włączanie się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz ochrony środowiska.
Studenci uczestniczą w przygotowaniu i realizacji inicjatyw edukacyjnych, popularyzatorskich i naukowych organizowanych przez UCBS lub we współpracy z UCBS, takich jak m.in. konferencje, warsztaty, wydarzenia promujące ideę zrównoważonego rozwoju, działania komunikacyjne oraz projekty partnerskie.
Zajęcia rozwijają umiejętności pracy zespołowej, komunikacji prośrodowiskowej, organizacji wydarzeń oraz praktycznego zastosowania wiedzy o zrównoważonym rozwoju w kontekście akademickim i społecznym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się przypisane do przedmiotu wspierają realizację kierunkowych efektów kształcenia właściwych dla programów Międzywydziałowe Studia Ochrony Środowiska (MSOŚ – I i II stopień), Sustainable Development (SD – II stopień), Global Environment and Development (GED – II stopień) oraz Ochrona Zwierząt (OZ – II stopień). W szczególności odnoszą się one do rozwijania kompetencji komunikacyjnych, umiejętności współpracy interdyscyplinarnej i międzysektorowej oraz aktywnego zaangażowania w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Międzywydziałowe Studia Ochrony Środowiska (MSOŚ – I i II stopień)
K_W02 – zna i rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych oraz relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną w kontekście ochrony środowiska.
K_W07 – zna zasady funkcjonowania instytucji i systemów zajmujących się ochroną środowiska.
K_W13 – zna podstawy metod i technologii służących ochronie środowiska oraz odtwarzaniu jego zasobów.
K_W15 – rozumie znaczenie działań związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
K_U02 – potrafi wyszukiwać i analizować informacje z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
K_U04 – potrafi komunikować się z odbiorcami o zróżnicowanych kompetencjach w zakresie ochrony środowiska.
K_U12 – potrafi stosować argumenty dotyczące rozwoju zrównoważonego w dyskusjach i działaniach praktycznych.
K_U15 – potrafi współpracować w zespole przy organizacji działań praktycznych.
K_K01 – jest gotowy do upowszechniania zasad ochrony środowiska i angażowania się w edukację ekologiczną.
K_K02 – jest odpowiedzialny za wyniki pracy indywidualnej i zespołowej.
Sustainable Development (SD – II stopień)
K_W01 – zna i rozumie pojęcie zrównoważonego rozwoju w wymiarze środowiskowym, społecznym i gospodarczym.
K_W02 – rozumie globalne i lokalne wyzwania środowiskowe, społeczne i ekonomiczne oraz ich wzajemne powiązania.
K_W03 – zna metody i procedury realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.
K_W05 – zna zasady odpowiedzialnego wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju.
K_U01 – potrafi inicjować i uczestniczyć w zespołach przygotowujących strategie wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju.
K_U02 – potrafi pracować interdyscyplinarnie i międzysektorowo.
K_U05 – potrafi współorganizować działania promujące zrównoważony rozwój.
K_U06 – potrafi uczestniczyć w międzynarodowych i lokalnych inicjatywach dotyczących środowiska i rozwoju.
K_K01 – jest gotowy do angażowania się w inicjatywy prospołeczne i środowiskowe.
K_K02 – jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za własne decyzje i działania.
K_K08 – potrafi koordynować pracę zespołu w zakresie działań prośrodowiskowych.
Global Environment and Development (GED – II stopień)
K_W01 – zna i rozumie kluczowe teorie i aktualne zagadnienia dotyczące środowiska i rozwoju.
K_W05 – rozumie znaczenie interdyscyplinarności w badaniach i działaniach dotyczących środowiska.
K_U01 – potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania złożonych problemów.
K_U02 – potrafi efektywnie pracować w zespołach interdyscyplinarnych i międzykulturowych.
K_U06 – potrafi wykorzystywać narzędzia komunikacji naukowej w międzynarodowym kontekście.
K_K01 – jest gotowy do krytycznej analizy i oceny działań dotyczących środowiska i rozwoju.
K_K04 – prezentuje postawy etyczne, refleksyjne i otwarte, niezbędne w pracy interdyscyplinarnej.
Ochrona Zwierząt (OZ – II stopień)
K_W03 – zna i rozumie prawne, etyczne i społeczne aspekty ochrony zwierząt.
K_W07 – zna zasady komunikacji społecznej i popularyzacji wiedzy o ochronie zwierząt.
K_U05 – potrafi przygotować i prezentować materiały edukacyjne i informacyjne o ochronie zwierząt.
K_U07 – potrafi współorganizować i prowadzić działania edukacyjne i promocyjne.
K_K01 – jest gotowy do upowszechniania zasad humanitarnego traktowania zwierząt.
K_K02 – potrafi współpracować w zespole przy realizacji działań edukacyjnych i promocyjnych.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności studenta.
Głównym kryterium jest zaangażowanie w przygotowanie i realizację działań promujących zrównoważony rozwój, udział w wydarzeniach organizowanych przez UCBS lub we współpracy z UCBS oraz umiejętność pracy zespołowej.
Oceniana jest także zdolność komunikowania treści prośrodowiskowych, przygotowanie krótkiej prezentacji lub materiału informacyjnego oraz sposób ich przedstawienia i wartość merytoryczna.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie obowiązują.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: