Dzień Otwarty UW – warsztaty popularyzatorskie UCBS 4030-DOUW
Przedmiot oparty jest na praktycznym zaangażowaniu studentów UCBS w organizację i przeprowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych podczas Dnia Otwartego Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach zajęć studenci przygotowują i prowadzą stanowisko promocyjne, projektują i realizują prezentacje multimedialne, proste doświadczenia, modele edukacyjne oraz warsztaty związane z tematyką środowiskową i zrównoważonym rozwojem.
Celem przedmiotu jest rozwój umiejętności popularyzacji wiedzy, pracy zespołowej, komunikacji z różnorodnym odbiorcą oraz promowanie idei zrównoważonego rozwoju w środowisku akademickim i poza nim. Zajęcia stwarzają okazję do praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej w toku studiów oraz do reprezentowania UCBS wobec kandydatów na studia i społeczności zewnętrznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MSOŚ /
K_W02 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, a w szczególności relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną, zwłaszcza w kontekście ochrony środowiska;
K_W13 zna i rozumie podstawy metod, technik i technologii, a także sposobów działania narzędzi i własności materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, a także pozwalające na odtwarzanie utraconych walorów przyrodniczych;
K_W14 zna i rozumie podstawy zjawisk, procesów i technologii pozwalających na pozyskiwanie energii odnawialnej;
K_W15 zna i rozumie podstawy budowy i funkcjonowania systemów ochrony środowiska, zwłaszcza w kontekście związku nauk o Ziemi i środowisku i nauk prawnych;
K_U01 potrafi rozpoznawać elementy przyrody ożywionej i nieożywionej;
K_U02 potrafi korzystać z technik komputerowych, narzędzi informatycznych oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników;
K_U04 potrafi komunikować się w różnych formach z wieloma odbiorcami o zróżnicowanych kompetencjach, w szczególności z przedstawicielami otoczenia społeczno- gospodarczego;
K_U12 potrafi posługiwać się argumentami dotyczącymi rozwoju zrównoważonego;
K_K01 jest gotów do upowszechniania zasad ochrony środowiska i angażowania się w edukację ekologiczną i zdrowotną;
K_K02 jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za pracę własną i wyniki pracy w zespole, a także za powierzany sprzęt, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
SD/
K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu pojęcie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do nauk o środowisku i Ziemi oraz
wymiarze społecznym i gospodarczym;
K_W02 zna i rozumie wyzwania środowiskowe oraz społeczne i gospodarcze na poziomie regionalnym i globalnym oraz rozumie wzajemne powiązania pomiędzy nimi;
K_W03 zna i rozumie w pogłębionym stopniu problemy i wyzwania środowiska oraz zrównoważonego rozwoju a także metody, narzędzia i procedury prowadzące do osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju w różnych skalach przestrzennych (globalne, regionalne, lokalne) oraz branżowych takich jak biznes, administracja i inne;
K_U01 potrafi inicjować, aktywnie uczestniczyć i prowadzić zespoły przygotowujące dokumenty oraz strategie wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w różnego rodzaju instytucjach oraz organach różnego szczebla zarządzania, a także w ramach ruchów obywatelskich i innych inicjatyw społecznych;
K_U02 potrafi pracować interdyscyplinarnie i międzysektorowo w oparciu o wiedzę z różnych dyscyplin przedmiotowych oraz sektorów instytucjonalnych w celu syntezy nowych pomysłów oraz koncepcji służących środowisku i zrównoważonemu rozwojowi;
K_U06 potrafi uczestniczyć w międzynarodowych i lokalnych inicjatywach oraz debatach akademickich i praktycznych na temat zagadnień dotyczących środowiska i zrównoważonego rozwoju.
K_K08 jest gotów koordynowania pracy zespołu, w szczególności w zakresie podziału obowiązków i zarządzania czasem;
GED/
K_W01 zna i rozumie w pogłębiony sposób kluczowe teorie i aktualne tematy związane ze środowiskiem i rozwojem;
K_K01 krytycznej analizy i omawiania zagadnień związanych ze środowiskiem i rozwojem;
K_K02 rozważać korzyści i wyzwania związane z praktyką interdyscyplinarności na gruncie badań nad środowiskiem i rozwojem;
K_U01 potrafi stosować i oceniać własną wiedzę, jak wykorzystywać umiejętności i kompetencje rozwiązywania złożonych, interdyscyplinarnych problemów pojawiających się na styku wymogów ochrony środowiska i zapewnienia rozwoju;
K_U02 potrafi pracować nad zagadnieniami środowiska i rozwoju w grupach interdyscyplinarnych i międzykulturowych;
K_K04 jest gotów do prezentowania kompetencji, zachowań i postaw wymaganych w życiu zawodowym, w tym umiejętności pracy nad zagadnieniami środowiska i rozwoju w interdyscyplinarnych i międzykulturowych zespołach zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, opartej na refleksji, uczciwości, otwartości, myśleniu opartym na dowodach i koleżeństwie;
Kryteria oceniania
Oceny wystawiane na podstawie aktywności studenta. Głównym kryterium jest zaangażowanie w przygotowanie wydarzenia, udział w pokazach oraz ocena umiejętności pracy zespołowej. Oceniana jest także umiejętność przygotowania krótkiej prezentacji, jej wartość merytoryczna i sposób wygłoszenia.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie obowiązują.
Literatura
1. Brownell, S.E., Price, J.V., Steinman, L. (2013)
Science communication to the general public: why we need to teach undergraduate and graduate students this skill as part of their formal scientific training, Journal of Undergraduate Neuroscience Education, 12(1), E6–E10.
2. Holliman, R., et al. (2009)
Practising science communication in the information age: Theorising professional practices, Oxford University Press.
3. Bucchi, M., Trench, B. (2021)
Science Communication: An Introduction (2nd ed.), Routledge.
4. Lewenstein, B.V. (Ed.) (2022)
Researching Science Communication, Oxford University Press.
5. Komisja Europejska (2016)
Science Education for Responsible Citizenship – dostępny online: https://ec.europa.eu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: