Bioindykacyjne metody oceny środowiska 4030-BMOS
Na ćwiczeniach będą omawiane i badane wybrane aspekty dotyczące roli czynników środowiskowych w regulacji wzrostu i metabolizmu roślin oraz sposoby ich badania.
• Żywienie mineralne.
Objawy chorobowe roślin a niedobór makro i mikroelementów w środowisku. Gospodarka azotowa roślin. Wpływ pH środowiska na pobieranie jonów, w tym jonu amonowego.
• Fotosynteza.
Charakterystyka izolowanych chloroplastów. Reakcja Hilla. Inhibitory transportu elektronów.
• Oddychanie.
Zastosowanie metod polarograficznych do mierzenia aktywności oddechowej korzeni. Aktywność dehydrogenazy alkoholowej jako wskaźnik intensywności fermentacji w komórkach.
• Zanieczyszczenie środowiska.
Wpływ herbicydów na gospodarkę azotową roślin. Oznaczanie całkowitej zawartości białka oraz barwników w roślinach poddanych działaniu herbicydu Roundup przy pomocy metod spektrofotometrycznych.
• Fluorescencja.
Zastosowanie metod fluorescencyjnych in vivo w ocenie stanu fizjologicznego roślin.
• Stres oksydacyjny.
Aktywność dysmutazy ponadtlenkowej w roślinach poddanych działaniu różnych stresów środowiskowych (wysokie natężenie światła, obecność metali ciężkich, działanie herbicydów).
• Stres solny.
Zawartość proliny w liściach poddanych stresowi solnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student
-rozumie podstawowe pojęcia terminologii biologii środowiskowej, fizjologii roślin
-poznana metody oceny stanu fizjologicznego roślin in vivo,
- potrafi analizować strategie przystosowawcze roślin do niekorzystnych warunków środowiska,
- potrafi opisać mechanizmy odporności roślin na stresowe i toksyczne czynniki środowiska,
- wie jak rozpoznać objawy chorobowe roślin wywołane np. brakiem lub nadmiarem makroelementów, metali ciężkich, herbicydów.
-pozna podstawowe techniki analityczne
Umiejętności
Student
-umie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym
-umie analizować wyniki eksperymentów i przedstawiać je w postaci graficznej i opisowej
-uczy się samodzielnie wskazanych zagadnień
Kompetencje społeczne
Student
-wykazuje umiejętność pracy w zespole
-rozumie zasady bezpieczeństwa eksperymentów biologicznych
-rozumie na czym polega etyka badawcza i rzetelność w prowadzeniu badań
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie: pisemnego opracowania wyników w trakcie wykonanych zajęć laboratoryjnych i kolokwium końcowego (test).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Kopcewicz J., St.Lewak: Podstawy fiozjologii roślin PWN 1998.
Hans B.D., N.M. Hooper: Biochemia 2002.
Taiz L., Zeiger E. Plant Physiology Sinauer Associates, Inc Publishers 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: