Psychologia sądowa 4027-KNS-KO-22-PSY
2. Poruszana tematyka na kolejnych wykładach;
• Ogólne omówienie przedmiotu badań, działów i kierunków rozwoju psychologii sądowej
• Opiniowanie psychologiczne dorosłych sprawców przestępstw, problematyka motywacji, osobowości i jej zaburzeń
• Opiniowanie dorosłych sprawców przestępstw - problem poczytalności , silnego wzburzenia emocjonalnego
• Przestępczość seksualna – pedofilia, kazirodztwo, zgwałcenie
• Przestępczość nieletnich i młodocianych – zaburzenia procesu socjalizacji
• Wiktymologia, ofiary i ich znaczenie na różnych etapach procesu sądowego
• Resocjalizacja – miejsce i możliwości psychologa, podkultura więzienna
• Psychologia śledcza, profilowanie i typowanie nieznanych sprawców
• Zeznania świadków i ich uwarunkowania psychologiczne
• Problematyka uzależnień ( alkoholizm i narkomania) aspekty psychologiczne a regulacje prawne
• Problem krzywdzenia dzieci – formy i skutki fizycznego i psychicznego krzywdzenia
• Rola opinii psychologicznej w sprawach rodzinnych i opiekuńczych
• Na jakie pytania organu procesowego daje odpowiedzi wiedza psychologiczna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczy się podstaw psychologii sądowej, metodyki przeprowadzania badań psychologicznych. Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe badania z tego zakresu. Zna zasady badań poligraficznych.
K_W17 Student zna znaczenie dowodu jako podmiotu badań psychologicznych w kontekście kryminalistyki ;
K_U03 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do kreatywnego rozwiązywania problemów zarówno teoretycznych jak i praktycznych;
K_U04 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z obszaru nauk kryminalistycznych do rozwiązywania i interpretowania złożonych zadań i zagadnień kryminalistycznych dotyczących strategii i taktyk efektywnego postępowania;
K_K05 Student inspirować różne kręgi społeczne i naukowe do działań w zakresie profilaktyki kryminalnej oraz popularyzowania dorobku kryminalistyki i nauk ściśle związanych z nią jako istotnych elementów procesu wykrywającego, zwalczającego i zapobiegającego przestępstwom;
K_K06 Student potrafi rzetelnie prowadzić badania kryminalistyczne, dzięki czemu wykonuje pracę na rzecz ofiar i ich rodzin. Zna zasady etyczne nauk sądowych. Jest gotów uczciwie pełnić funkcje zawodowe.
Kryteria oceniania
4. Końcowy egzamin ma charakter testowy zawierający 20 pytań jednokrotnego wyboru oraz 3 pytania otwarte.
Część testowa – punkt za pytanie, nie ma punktów ujemnych, minimum 10 punktów
Część otwarta – od 0 do 3 punktów za odpowiedź, minimum 5 punktów
Zalicza 15 punktów, ale trzeba zaliczyć obie części.
Literatura
1. Barwiński Ł.(2014) Aktualne kierunki zmian w diagnozowaniu zaburzeń osobowości o rysie antyspołecznym. W: E. Habzda-Siwek, J.Kabzińska Psychologia i Prawo. Między teorią a praktyką . Sopot GWP
2. Czerederecka A. Jaskiewicz-Obydzińska T., Gierowski J.K (2002): Ekspertyza psychologiczna , w: J. Wójcikiewicz (red):Ekspertyza Sądowa, Kraków, Wyd. Zakamycze, szczególnie pkt 1, 2.2 i 2.3 oraz 3.3 i 3.4
3. Gierowski J.K., Jaśkiewicz-Obydzińska T. Najda M. (2008) Psychologia w postępowaniu karnym. Warszawa: LexisNexis. Cz. II rozdz. 3,4,6 i 7
4. Przybyliński W. (2005) Podkultura więzienna rozdz. 1 i 3 Kraków Wyd. „Impuls”
5. Rajtar T., Haś A. (2014) Psychologia penitencjarna. W: M. Szpitalak, K. Kasperek(red)Psychologia sądowa. Wybrane zagadnienia Kraków. Wyd. UJ
6. Wach E.(2014) Problematyka psychologii śledczej. W: M. Szpitalak, K. Kasperek(red)Psychologia sądowa. Wybrane zagadnienia Kraków. Wyd. UJ
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: