Archeologia kryminalistyczna 4027-KNS-CHSD-212-AR
Na zajęciach zostaną zaprezentowane te elementy archeologii, które mogą być przydatne w kryminalistyce. Zajęcia będą się składały z trzech części. W pierwszej – teoretycznej – skoncentrujemy się na metodologii archeologicznej. Zostaną, zatem zaprezentowane stosowane w archeologii metody badań oraz określenie ich wartości poznawczej i skuteczności. Rozwinięciem tych rozważań będzie zapoznanie z metodyką archeologiczna, czyli podstawowymi zasadami prowadzenia badań w terenie, z zachowaniem odpowiednich standardów dokumentacyjnych. Będzie przedstawiona także krótka historia archeologii sądowej.
Druga część to przedstawienie konkretnych - znanych i mniej znanych - przykładów zastosowania metod używanych przez archeologów w rozwiązywaniu niektórych problemów naukowych:m.in. sprawa tzw. Człowieka z Similaun czyli Człowieka z lodu, tzw. problem Tutanchamona, czy problemy datowania początków naszego Państwa.
W trzeciejczęści zostaną zaprezentowane stosowane w archeologii metody analityczne, a zatem podane generalne zasady fizyki i chemii, na których się one opierają, określenie granic ich stosowania oraz metody odczytywania i analizy uzyskanych wyników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zasady pracy na stanowisku archeologicznym. Zna zasady zabezpieczania terenu oraz pobierania śladów kryminalistycznych w postaci np. gleby. Potrafi powiązać metody stosowane w archeologii i kryminalistyce. Umie kierować zespołem archeologicznym, potrafi wskazać cel badawczy i go realizować. Potrafi współpracować z innymi ekspertami, bazując na wynikach przeprowadzonych przez siebie badań.
K_W01: Student zna relacje występujące między kryminalistyką a archeologią;
K_U01: Student umie bezpiecznie zastosować techniki ujawniania i zabezpieczania śladów adekwatnie do ich rodzaju oraz warunków otoczenia, bazując na wiedzy z zakresu kryminalistyki;
K_K02: Student ma zdolność do formułowania i proponowania specjalistycznych naukowych metod do rozwiązania problemów.
Kryteria oceniania
Odnotowywana będzie aktywność i regularność uczestniczenia w zajęciach.Na zakończenieprzewidywany jest pisemny test sprawdzającyzarówno część teoretyczną, jak i, poprzez odpowiednio dobrane przykłady,umiejętność wyboru najlepszych metod w analizie różnych sytuacji „kryminalistycznych”
Literatura
Literatura
D. Ławecka, Wstęp do archeologii, Warszaw-Kraków, 2003
J. Kawecki, P. Konczewski, K. Szwagrzyk, M. Trzciński, Archeologia sądowa w teorii i praktyce, Warszawa 2013.
Dla bardziej zainteresowanych:
F. Arnau,Sztuka fałszerzy. Fałszerze sztuki. Trzydzieści wieków antykwarskich mistyfikacji,Wrocław – Warszawa – Kraków 1966.
J. Miziołek, Falsyfikaty na przestrzeni wieków, [w:] Falsyfikaty dzieł sztuki w zbiorach polskich,red. J. Miziołek, M. Morka, Warszawa 2001.
P. Rybicki,Technicznokryminalistyczne badania dzieł sztuki, „Problemy Kryminalistyki” 2005, nr250.
K. Dobrzański, Wykorzystanie metod archeologicznych w kryminalistyce, Wrocław 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: