Wstęp do psychologii 4027-KNS-BG-21-WDP
1. Wprowadzenie w problematykę psychologii ogólnej: czym jest psychologia? Szkoły w psychologii: strukturalizm, funkcjonalizm,
asocjacjonizm, behawioryzm, psychologia postaci, psychoanaliza; współczesne podejścia teoretyczne: fizjologiczne, psychodynamiczne,
behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne.
2. Biologiczne podstawy zachowania: genetyka zachowania; układ nerwowy – poziom neuronalny; badanie mózgu; obwodowy układ
nerwowy; struktury mózgowe; asymetria półkul mózgowych; układ dokrewny.
3. Wrażenia zmysłowe i percepcja: wzrok; słuch; inne zmysły: węch, smak, skórne, kinestezja, równowaga, ból; organizacja percepcji;
identyfikacja i rozpoznawanie.
4. Uczenie się: warunkowanie klasyczne; warunkowanie instrumentalne; nabywanie umiejętności; czynniki wpływające na przebieg i efekty
uczenia się.
5. Pamięć: rodzaje pamięci; magazyny pamięciowe; zapamiętywanie (kodowanie); przechowywanie i zapominanie; wydobywanie; pamięć
autobiograficzna.
6. Procesy poznawcze: pamięć semantyczna; język; poznanie wzrokowe; rozwiązywanie problemów; ocenianie; podejmowanie decyzji.
7. Inteligencja i twórczość: różne koncepcje inteligencji; wrodzona czy nabyta? Pomiar inteligencji; problemy z pojęciem inteligencji;
twórczość.
8. Motywacja: różne podejścia teoretyczne do motywacji; rodzaje motywacji; nastawienie na wykonanie i na sprawność; bezradność
intelektualna; zachowania agresywne; siła woli.
9. Emocje: uniwersalne czy uwarunkowane kulturowo? Fizjologia emocji; teorie emocji; stres.
10. Różnice indywidualne: temperament: od humorów do formalnej charakterystyki zachowania; osobowość: wielość ujęć; style
poznawcze: preferencje czy możliwości?
11. Rozwój w ciągu życia: badanie rozwoju; rozwój fizyczny; rozwój poznawczy; rozwój społeczny; schyłek życia.
12. Człowiek istota społeczna – perspektywa grupowa: poznanie społeczne; grupa społeczna; normy społeczne; konformizm i zachowanie
w grupie; postawy; stereotypy i uprzedzenia.
13. Człowiek istota społeczna – perspektywa indywidualna: atrakcyjność interpersonalna; związki uczuciowe; zachowania prospołeczne;
psychologia społeczna dla prawa; psychologia społeczna dla biznesu.
14. Psychopatologia: zaburzenia lękowe; zaburzenia nastroju; zaburzenia osobowości; zaburzenia somatoformiczne i dysocjacyjne;
zaburzenia schizofreniczne; zaburzenia psychiczne okresu dziecięcego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna terminologię stosowaną w psychologii, potrafi wskazać różnice w metodach badawczych. Zna zalety i ograniczenia tej nauki oraz relacje z innymi dziedzinami naukowymi. Potrafi wskazać zastosowanie psychologii w ujawnianiu i ściganiu przestępstw, w tym w szczególności w odniesieniu do sposobu prowadzenia różnych czynności śledczych i sądowych związanych z przesłuchiwaniem i oceną dowodów osobowych.
K_W08: Student zna kwestie psychologicznych aspektów w wiedzy kryminalistycznej w kontekście popełniania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom;
K_U01: Student umie bezpiecznie zastosować techniki ujawniania i zabezpieczania śladów adekwatnie do ich rodzaju oraz warunków otoczenia, bazując na wiedzy z zakresu kryminalistyki;
K_K02: Student ma zdolność do formułowania i proponowania specjalistycznych naukowych metod do rozwiązania problemów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: egzamin pisemny z założonym poziomem trudności 60%
Kryteria oceniania: egzamin pisemny zawierający pytania wielokrotnego wyboru, pytania typu prawda-fałsz, zdania z luką/lukami; egzamin
obejmuje wszystkie zagadnienia prezentowane na wykładzie oraz zawarte w literaturze obowiązkowej, w równomiernym rozkładzie.
Literatura
Spielman, R.M., Jenkins, W.J., Lovett, M.D., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. OpenStax. Rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: