Metodologia badań naukowych 4027-KNS-BG-21-MBN
Opis kursu:
Kurs wprowadza studentów w podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem i
realizacją badań naukowych z naciskiem na badania społeczne. Zajęcia mają na celu
wyposażenie uczestników w niezbędną wiedzę oraz umiejętności dotycząca
planowania, realizacji i oceny badań naukowych. Podczas kursu uczestnicy zapoznają
się z procesem projektowania badań naukowych, metodami badawczymi, zarówno
ilościowymi, jakościowymi jak i eksperymentalnymi oraz z procesem konceptualizacji i
operacjonalizacji, tj. formułowania pytań badawczych, konstruowania narzędzi, zbierania
i przetwarzania danych, analizy, interpretacji i prezentacji wyników. Kurs pozwoli
uczestnikom zrozumieć i krytycznie ocenić rezultaty badań naukowych. Wykład będzie
składał się z następujących modułów:
Moduł 1: Wprowadzenie do metodologii badań naukowych
Definicje i wybrane zagadnienia filozofii nauki; rodzaje wnioskowania naukowego;
wiarygodność źródeł danych; proces planowania, realizacji i ewaluacji badań
naukowych; etyka w badaniach społecznych i przyrodniczych; identyfikacja problemu i
formułowanie hipotez; walidacja wyników badań naukowych.
Moduł 2: Metody i techniki w badaniach społecznych – badania ilościowe i metody
eksperymentalne
Rodzaje i źródła danych ilościowych, definiowanie próby badawczej, projektowanie
narzędzi, techniki zbierania danych, dane zastane; strukturyzacja i przetwarzanie
danych; analiza danych ilościowych; zasady przeprowadzania eksperymentu i
prowadzenia pomiarów; etyczne aspekty badań eksperymentalnych z ludźmi.
Moduł 3: Metody i techniki w badaniach społecznych– badania jakościowe
Wybrane techniki wywiadów: wywiady pogłębione (IDI), wywiad swobodny,
ustrukturyzowany, biograficzny, wywiady zogniskowane FGI); analiza danych zastanych:
(analiza akt i dokumentów sądowych, dane statystyczne, rejestry urzędowe, dostępne
zbiory danych statystycznych itd.); metody obserwacji (uczestniczące i
nieuczestniczące); projektowanie wywiadów fokusowych; analiza danych jakościowych.
Moduł 5: Projektowanie badania
Planowanie badania (od pytania badawczego do analizy wyników); realizacja i
harmonogramy, czas realizacji, budżet, zasoby; problemy, wyzwania, kwestie etyczne.
Moduł 6: Analiza, interpretacja i prezentacja wyników badań
Proces i metody analizy danych jakościowych i ilościowych; tworzenie raportów z badań
naukowych; ograniczenia wnioskowania w badaniach społecznych i tworzenie
rekomendacji. Prezentacja badań i dyskusja wyników badań naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi zaprojektować badania naukowe, aby analizować konkretny problem badawczy. Potrafi zaprojektować narzędzia badawcze, wie jak wybrać odpowiednie metody zarówno badawcze, jak i analityczne. Potrafi zaprojektować badania z poszanowaniem godności ludzkiej.
K_W07: Student zna terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu kryminalistyki i nauk z nią związanych tj. z zakresu nauk socjologicznych;
K_W08: Student zna kwestie psychologicznych aspektów w wiedzy kryminalistycznej w kontekście popełniania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom;
K_W09: Student znaczenie człowieka jako podmiotu badań, zna fundamentalne zasady identyfikacji człowieka w kontekście zastosowania metod nauk biologicznych w kryminalistyce.;
K_W10: Student zna relacje występujące między kryminalistyką a obszarami nauk chemicznych;
K_W11: Student zna zasady i skutki poprawnego interpretowania zjawisk fizycznych opartych na danych empirycznych w pracy badawczej;
K_U01: Student umie bezpiecznie zastosować techniki ujawniania i zabezpieczania śladów adekwatnie do ich rodzaju oraz warunków otoczenia, bazując na wiedzy z zakresu kryminalistyki;
K_K01: Student ma zdolność uważnego i krytycznego oceniania odbieranych informacji, oceny ich wiarygodności i przydatności z punktu widzenia kryminalistyki; rozumie jednocześnie ograniczenia we wnioskowaniu na podstawie śladów kryminalistycznych i w ich badaniu, wynikające z możliwości stosowanych współcześnie metod badawczych.;
Kryteria oceniania
Test
Literatura
Literatura:
1. Babbie, E. (2008). Podstawy badan społecznych. Wydawnictwo PWN
2. Sułek, A. (2000) Ogród metody socjologicznej. Wydawnictwo Scholar
3. Popper, K. (1997) Logika odkrycia naukowego. Wydawnictwo PW
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: