Etyka w naukach sądowych 4027-KNS-BG-21-ENS
1. Zajęcia wstępne – etyka a moralność, etyka a etos
2. Etyka jako dziedzina nauki
3. Różne systemy etyczne
4. Rozwiązywania dylematów etycznych
5. Moralne problemy współczesności
6. Zachowania etyczne a emocje - empatia
7. Rozwój moralny
8. Moralność w badaniach empirycznych
9. Etyka badań naukowych
10. Rodzaje norm i konsekwencje ich nieprzestrzegania
11. Zawody zaufania publicznego
12. Wymiar sprawiedliwości – obowiązki etyczne eksperta i funkcjonariusza
13. Zasady prawne – jaki jest ich związek z etyką ?
14. Zapisy kodeksowe – komu mają służyć kodeksy etyczne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna zasady dobrych praktyk badawczych. Prawidłowo identyfikuje problemy natury moralnej i etycznej występujące w projektowaniu i przeprowadzaniu badań kryminalistycznych. Posiada poczucie odpowiedzialności przed pracownikami i społeczeństwem za odpowiednie przygotowanie i prowadzenie prac badawczych, w tym także ekspertyz sądowych. Potrafi etycznie i zgodnie z prawem prowadzić czynności wykrywcze i dowodowe.
K_W07: Student zna terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu kryminalistyki i nauk z nią związanych tj. z zakresu nauk socjologicznych;
K_W08: Student zna kwestie psychologicznych aspektów w wiedzy kryminalistycznej w kontekście popełniania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom;
K_U01: Student umie bezpiecznie zastosować techniki ujawniania i zabezpieczania śladów adekwatnie do ich rodzaju oraz warunków otoczenia, bazując na wiedzy z zakresu kryminalistyki;
K_U02: Student odpowiednio dobierając sprzęt, materiały i metody naukowo-badawcze podjąć się przeprowadzenia badań związanych z zagadnieniami kryminalistycznymi;
K_K01: Student ma zdolność uważnego i krytycznego oceniania odbieranych informacji, oceny ich wiarygodności i przydatności z punktu widzenia kryminalistyki; rozumie jednocześnie ograniczenia we wnioskowaniu na podstawie śladów kryminalistycznych i w ich badaniu, wynikające z możliwości stosowanych współcześnie metod badawczych;
K_K02: Student ma zdolność do formułowania i proponowania specjalistycznych naukowych metod do rozwiązania problemów do skutecznej i efektywnej współpracy z ekspertami z różnych obszarów nauki
Kryteria oceniania
Egzamin:
20 pytań testowych ( z pojedynczym wyborem ): ocena 0-1 pkt.
10 pytań otwartych: ocena 0 – 2 pkt.
20-24 pkt. dostateczny
25-27 pkt. dostateczny plus
28-30 pkt. dobry
31-33 pkt. dobry plus
34-35 pkt. bardzo dobry
36 i więcej celujący
Literatura
Brzeziński J., Chyrowicz B, Toeplitz-Winiewska M, Toeplitz Z. (2017) Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN – wybrane fragmenty
Chyrowicz B, (1997) Zamiar i skutki. Lublin: wydawnictwa KUL
Chyrowicz B. (2008) O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne, ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania. Kraków : Znak
Hartman J. (2015) Etyka ! Poradnik dla grzeszników. Warszawa: Agora
Hołówka J. (2001) Etyka w działaniu. Warszawa: Prószyński i S-ka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: