Metodologia Badań Naukowych 4027-21WMBN
10.10 Zajęcia wstępne, omówienie programu i zasad zaliczania. Co to jest
nauka. Nauka a pseudonauka.
17.10 Nauka jako wiedza prawdopodobna
24.10 Status poznawczy nauki – realizm, konstruktywizm, relatywizm.
31.10 Struktura nauki – teoria naukowa, pojęcia naukowe.
07.11 Definicje: rodzaje definicji i warunki poprawności definicji
14.11 Planowanie badania – pytania badawcze, hipotezy
21.11 Planowanie badań – schematy badawcze, świadomość metodologiczna
28.11 Eksperyment – schematy badawcze
05.12 Zmienne i ich rodzaje
12.12 Operacjonalizacja zmiennych – wskaźniki (ocena jakości wskaźnika)
19.12 Skale pomiarowe – rodzaje i właściwości
09.01 Metody analizy danych : rozumowanie statystyczne, rozkład
prawdopodobieństwa zdarzeń losowych a błąd alfa
16.01 Wyjaśnianie i ocena hipotez – wnioski z badań
23.01 Wymogi stawiane publikacji naukowej - struktura, język, zawartość
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student potrafi zaprojektować badania naukowe, aby analizować konkretny problem badawczy. Potrafi zaprojektować narzędzia badawcze, wie jak wybrać odpowiednie metody zarówno badawcze, jak i analityczne. Potrafi zaprojektować badania z poszanowaniem godności ludzkiej.
K_W03; Absolwent zna i rozumie znaczenie człowieka jako podmiotu badań, zna fundamentalne zasady identyfikacji człowieka w kontekście zastosowania metod nauk przyrodniczych i ścisłych w kryminalistyce.
K_U03; Absolwent potrafi przeprowadzić czynności wykrywcze, zabezpieczające oraz dokumentacyjne związane z dowodami kryminalistycznymi, odpowiednio dobierając sprzęt, materiały i metody naukowo-badawcze, w zależności od badanych śladów, posługując się terminologią dyscyplin pokrewnych fizyki, chemii, biologii, informatyki.
K_K01; Absolwent ma zdolność uważnego i krytycznego oceniania odbieranych informacji, oceny ich wiarygodności i przydatności z punktu widzenia kryminalistyki, stosując przy takiej ocenie wiedzę z zakresu nauk: fizycznych, chemicznych, biologicznych, psychologicznych i prawnych; rozumie jednocześnie ograniczenia we wnioskowaniu na podstawie śladów kryminalistycznych i w ich badaniu, wynikające z możliwości stosowanych współcześnie metod badawczych.
K_K02; Absolwent ma zdolność do formułowania i proponowania specjalistycznych naukowych metod do rozwiązania problemów oraz do skutecznej i efektywnej współpracy z ekspertami z różnych obszarów nauki.
Kryteria oceniania
Egzamin:
20 pytań testowych (z pojedynczym wyborem): ocena 0 – 1 pkt.
10 pytań otwartych : ocena 0 – 2 pkt.
20-24 pkt. dostateczny
25-27 pkt. dostateczny plus
28-30 pkt. dobry
31-33 pkt. dobry plus
34-35 pkt. bardzo dobry
36 i więcej celujący
Literatura
Brzeziński, J. (2017) O psychologii nauce i uniwersytecie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 317-330
Carnap, R. (2000) Wprowadzenie do filozofii nauki. Warszawa: Fundacja Aletheia
Grobler, A. (2006) Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus. Wydawnictwo Znak
Nowak, S. (1985) Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: