- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska.Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce 4025-EKOS-ZR-OG
Cykl wykładów. Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce.
Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym jest ogólnouniwersytecką jednostką powołaną w 1989 roku jako wyraz przekonania, że ochrona środowiska to dziedzina wymagająca interdyscyplinarnego podejścia. UCBS od 1992 r. prowadzi ogólnodostępne wykłady, poświęcone prezentacji aktualnych zagadnień szeroko pojętej ekologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Do wygłoszenia wykładów zapraszani są najwybitniejsi specjaliści ze świata nauki, instytucji rządowych, organizacji pozarządowych oraz praktycy. Daje to słuchaczom niezwykłą możliwość spotkania ciekawych osobowości zajmujących w polskiej ochronie środowiska kluczowe pozycje. Powstający co roku inny zestaw wykładów ma także charakter prezentacji różnych punktów widzenia spełnia więc wymogi edukacji dla zrównoważonego rozwoju: wykształca holistyczne podejście do problemów i rozwija krytyczne myślenie. Do tej pory prezentowane były m.in. takie zagadnienia jak:
Nauka i ruchy społeczne w ochronie środowiska
Zmiany klimatu i ich następstwa
Biznes i ekologia
Proces inwestycyjny a oceny oddziaływania na środowisko
Szanse rozwoju energetyki odnawialnej
Antropogeniczne przemiany środowiska
Zagadnienia ekonomiczno-prawne
Od edukacji do świadomości ekologicznej
Rolnictwo XXI wieku - zagrożenia i nadzieje
Zagrożenia i znaczenie różnorodności biologicznej.
Zaliczenie na ocenę, testem wielokrotnego wyboru (na ostatnich zajęciach).
Program wykładów w sem. letnim 2013/2014:
20.02. Dr Anna Kalinowska, UCBS, UW
Różnorodność biologiczna miast – ofiara czy beneficjent zmian klimatu
27.02. Arch. Janusz Korzeń, „Przegląd Urbanistyczny”, Towarzystwo Urbanistów Polskich
Kierunki zagospodarowania terenów zurbanizowanych Dolnego Śląska
06.03. Dr Witold Lenart, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, UW
Miasto w zgodzie z klimatem
13.03. Prof. dr hab. Artur Magnuszewski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, UW
Wielkie i małe rzeki w miastach podczas przemian klimatycznych
20.03. Dr Janusz Radziejowski, Wszechnica Polska – Szkoła Wyższa TWP w Warszawie, Towarzystwo Urbanistów Polskich
Planowanie przestrzenne jako sposób adaptacji do zmian klimatu i przeciwdziałania zjawisku rozlewania się miast
27.03. Dr Anna Batorczak, UCBS, UW
Zielone podwórka – szkolne pomysły dla zrównoważonego rozwoju miast
03.04. Dr Andrzej Tyszecki, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk
Sekwencja procedur: planowanie przestrzenne i oceny oddziaływania na środowisko
10.04. Prof. dr hab. Paweł Dobak, Wydział Geologii, UW
Sozotechniczne planowanie przestrzenne na terenach zurbanizowanych
24.04. Prof. dr hab. Halina Szczepanowska, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa
Zieleń w mieście jako sposób na miejskie wyspy ciepła
8.05. Mgr Jolanta Pawlak, Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego, Urząd Miejski, Warszawa
Rozwój Warszawy – czy zgodny z wizją miasta przyjaznego mieszkańcom i środowisku?
15.05. Mgr inż. Janina Kawałczewska, Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej w Płocku
Samorządowe recepty na gospodarkę odpadami w mieście
22.05. Prof. dr hab. Elżbieta Lonc, Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Wrocławski
Przyjazna środowisku, biologiczna kontrola komarów w aglomeracjach miejskich
29.05. Dr inż. Andrzej Brzeziński, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska
Czym może być zrównoważony transport miejski
Program wykładów w roku akad. 2011/12
Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce:
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz:
- rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, a w szczególności relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną;
- rozumie związki między środowiskiem, zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami socjo – ekonomicznymi;
- zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka, wskazuje na istotę i znaczenie wody oraz surowców mineralnych;
- definiuje problemy środowiskowe w skali globalnej, regionalnej i lokalnej;
- wymienia i omawia mechanizmy powstania gospodarczej konsumpcyjnej i produkcyjnej presji na środowisko;
- odtwarza tło historyczne rozwoju ochrony środowiska jako dziedziny wiedzy, w szczególności dotyczące rozwoju metod badawczych;
- objaśnia procesy OOŚ i systemy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie;
- wymienia organizacje w Polsce zajmujące się wspieraniem finansowym przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska;
- charakteryzuje przesłanki polityki ochrony środowiska w Polsce i UE, w tym koncepcję rozwoju zrównoważonego;
- wylicza organizacje oraz systemy ochrony środowiska w Polsce.
Umiejętności:
Słuchacz:
- stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach;
- posługuje się argumentami na rzecz rozwoju zrównoważonego;
- dostrzega związek zagrożeń zdrowotnych i środowiskowych.
Postawy:
Słuchacz:
- wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska;
- jest świadomy samoograniczania się w gospodarce zasobami;
- zdaje sobie sprawę z ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska;
- uznaje konieczność postępowania zgodnie z etyką ekologiczną.
Kryteria oceniania
Zalicza: końcowy test zaliczający.
Zaliczenie na ocenę, testem wielokrotnego wyboru.
Literatura
1. Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju. Książka pod redakcją Anny Kalinowskiej i Witolda Lenarta, wydawca: Uniwersytet Warszawski, 2007 r.
2. Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Różnorodność biologiczna w wielu odsłonach. Książka pod redakcją naukową Anny Kalinowskiej . Warszawa, 2011.
W miarę możliwości wykłady lub ich abstrakty będą zamieszczane na stronach internetowych: www.ekoedu.uw.edu.pl oraz www.ucbs.uw.edu.pl.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: