- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biologiczne podstawy zachowania 4018-WYK8-CLASS-OG
Celem zajęć jest przybliżenie studentowi wrodzonych cech i biologicznych praw, które determinują zachowanie się człowieka. W ramach wykładu podkreślone zostaną podobieństwa pomiędzy funkcjonowaniem ludzi i zwierząt.
Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
• Budowa ciała – podobieństwa i różnice pomiędzy człowiekiem i innymi zwierzętami. Skąd się wzięła dwunożność. Skutki dwunożności.
• Fizjologia – odżywianie człowieka a odżywianie innych zwierząt; rytm dzienny versus rytm nocny, oddychanie człowieka a oddychanie innych organizmów, układ wydalniczy i jego funkcjonowanie.
• Wpływ hormonów na zmiany funkcjonowania organizmu.
• Układ nerwowy – jego budowa i zasada działania.
• Narządy zmysłów, percepcja i złudzenia.
• Budowa mózgu a kwestia umysłu.
• Biologia atrakcyjności człowieka.
• Zachowania seksualne i ich biologiczne determinanty.
• Zachowania rodzicielskie i ich biologiczne determinanty.
• Zachowania związane z konkurencją, agresją i obroną.
• Zachowania związane ze zdobywaniem, gromadzeniem pożywienia i zachowania pokarmowe. Kwestie otyłości w kontekście ewolucyjnym.
• Zachowania społeczne zwierząt i sygnalizacja.
• Starość i śmierć jako zjawiska biologiczne.
• Zachowania kooperacyjne i altruistyczne.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- wyjaśnia przyczyny i skutki przyjęcia postawy dwunożnej przez człowieka,
- wie jak funkcjonuje układ nerwowy, zna podstawowe neurotransmitery, wie co to jest warunkowanie pawłowowskie,
- zna hormony, miejsca ich wytwarzania, działanie w organizmie, objawy towarzyszące nieprawidłowościom w ich wydzielaniu,
- rozumie zasady funkcjonowania układów pokarmowego, oddechowego i wydalniczego człowieka,
- Zna podstawy budowy mózgu – wie jakie są główne funkcje półkul mózgowych, zna ośrodki mowy, wie gdzie znajduje się kora wzrokowa, co to są neurony lustrzane,
- Zna budowę narządów zmysłów człowieka i rozumie skąd się biorą różnice w rozwoju narządów zmysłów u zwierząt w kontekście trybu życia,
- Potrafi objaśnić kontekst ewolucyjny złudzeń wzrokowych,
- Wie co to jest „teoria umysłu”, wie jak się bada samoświadomość u zwierząt, wie czym się różni człowiek od małpy w kwestii możliwości lingwistycznych i zachowań narzędziowych,
- Wie jakie cechy wpływają na podniesienie atrakcyjności biologicznej człowieka,
- Wyjaśnia specyfikę zachowań seksualnych i rodzicielskich człowieka w kontekście ewolucyjnym,
- Potrafi dyskutować o przyczynach pojawienia się długiego okresu starczego u człowieka, wie co to jest „śmierć kliniczna”, co rozumie się pod nazwą śpiączki i „śmierci mózgowej”,
- Potrafi omówić zachowania agresywne i obronne człowieka, porównać do analogicznych zachowań zwierzęcych, rozumie ich kontekst ewolucyjny,
- Potrafi porównać dietę człowieka i zwierząt, wskazać na różnice w budowie przewodu pokarmowego związane z dietą, wyjaśnia ewolucyjne przyczyny otyłości,
- Potrafi podać przykłady zwierząt społecznych – omawia ich system porozumiewania się, podział ról. Potrafi porównać społeczeństwo owadów do społeczeństwa ludzi w kontekście ewolucyjnym.
- Potrafi powiedzieć jakie zachowania altruistyczne są wyjaśnialne na podstawie teorii altruizmu recyprokalnego i doboru krewniaczego
- Potrafi wyjaśniać strategie zachowań organizmów w świetle teorii gier.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (maksymalnie 2 nieobecności w semestrze)
Egzamin
Literatura
J.R. Krebs, N.B. Davies, 2001, Wprowadzenie do ekologii behawioralnej , PWN
J.Harborne, 1997, Ekologia biochemiczna, PWN,
Ch. Frith, 2011, Od mózgu do umysłu, WUW
J. Wejner, 2003, Życie i ewolucja biosfery, PWN
B.Pawłowski, 2009, Biologia atrakcyjności człowieka, WUW
R. Foley2001, Zanim człowiek stał się człowiekiem, PIW
K.Fiałkowski, T. Bielicki, 2008, Homo przypadkiem sapiens, PWN
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: