Wprowadzenie do historii, literatury i kultury Cypru 4018-WYK46
Wykład ma stanowi całościowe opisanie Cypru jako wyspy i państwa - jego geografii, historii, kultury (ze szczególnym uwypukleniem literatury) oraz społeczeństwa. Ma służyć kompleksowemu poinformowaniu studentów o cechach szczególnych Cypru we wszelkich aspektach. Ważnym rozdziałem jest zaprezentowanie Cypru jak części "świata greckiego", państwa i społeczeństwa wykazującego liczne podobieństwa z Grecją, ale też różniącego się od niej w wielu kwestiach.
Wykład jest istotny w aspekcie nadchodzącego przewodnictwa Unii Europejskiej przez triadę, do której należą zarówno Polska, jak i Cypr.
Wykład stanowi też swoistą część projektu naukowego finansowego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod tytułem "Cypr: dzieje, kultura, literatura", który rozpoczyna się w Pracowni Studiów Helleńskich w pierwszej połowie 2010 roku.
Ramowy plan zajęć (zagadnienia - każdemu poświęcone są 1 zajęcia):
1. Fauna i flora. Ukształtowanie terenu. Klimat
2. Podróż po Cyprze: atrakcje turystyczne wyspy
3. Cypr starożytny (do 330) i Cypr bizantyński (do 1187)
4. Cypr frankoński, lusigniański i wenecki (1187-1571)
5. Turkokracja na Cyprze (1571-1878)
6. Anglokracja (1878-1960)
7. Republika Cypryjska w latach 1960-1974
8. Wydarzenia sierpnia 1974
9. Cypr po 1974 roku
10. Cypr i akcesja do UE, Polityka Cypru
11. Społeczeństwo, ekonomia i przemysł
12. Kultura tradycyjna i elementy etnografii
13. Kultura popularna
14. Kuchnia cypryjska
15. Dialekt cypryjski
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY student/ka:
(zakres historyczno-literaturoznawczy i kulturoznawczy)
ma świadomość istnienia związków (historycznych, kulturalnych itp.) między Polską a Cyprem
wskazuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Cypru
ma elementarną wiedzę o dobrobku literackim grekojęzycznych Cypryjczyków
rozpoznaje cechy charakterystyczne geograficznych i kulturowych regionów Cypru i ma świadomość jego miejsca w obszarze śródziemnomorskim
posiada elementarną wiedzę o kulturze, sztuce i folklorze Cypru
ma elementarną orientację we współczesnym życiu kulturalnym Cypru
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/ka:
samodzielnie wyszukuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł pisanych i elektronicznych
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/ka:
ma świadomość ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności
postrzega potrzebę ciągłego dokształcania się
jest świadomy/a istnienia etycznego we własnej pracy
jest przygotowany/a do uczestnictwa w życiu kulturalnym, wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności i świadomego rozwijania indywidualnych potrzeb kulturalnych
Kryteria oceniania
W przypadku testu (składającego się w większości z pytań zamkniętych) ocena jest wynikiem zgodności opowiedzi z kluczem.
Praca pisemna udowadnia stopień biegłości studenta w posługiwaniu się wiadomościach pozyskanymi na wykładzie, jak i w skompletowaniu skutecznej bibliografii.
Prezentacja wskazuje na spostrzegawczość studenta, oryginalność spostrzeżeń oraz umiejętność ciekawego zaprezentowania publicznie swoich poglądów.
Literatura
Bibliografia:
Adamczyk Artur, Cypr - dzieje polityczne, Dialog 2002
Bernard Andrzej, Republika Cypru, KAW 1998
Hadjidemetriou Katia, A History of Cyprus, Nikozja 2002
Spyridakis C., A Brief History of Cyprus, Nikozja 1964
The Almanac of Cyprus 1998
About Cyprus (różne lata)
oraz przewodniki turystyczne, materiały internetowe, czasopisma, roczniki statystyczne
Wybór lektur dodatkowych:
Cyril Mango, Historia Bizancjum: narody i cywilizacje, Gdańsk 2002
Geoffroy de Villehardouin, Zdobycie Konstantynopola, Poznań 2003
Nikołaj Sokołow, Narodziny weneckiego imperium kolonialnego, Warszawa 1985
Jean-Paul Roux, Historia Turków, Gdańsk 2003
Raphaela Lewis, Życie codzienne w Turcji osmańskiej, Warszawa 1984
Richard Clogg, Historia Grecji nowożytnej, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: