Amerykański musical filmowy 4018-WYK17-CLASS
Przedmiot ma za zadanie możliwie kompleksowe przybliżenie studentom zagadnienia, jakim jest historia amerykańskiego musicalu filmowego od początków tego gatunku (lata dwudzieste XX wieku) do dnia dzisiejszego. Zajęcia siłą rzeczy zawierać będą także elementy wykładu teatrologicznego, zwłaszcza w początkowej części, poświęconej scenicznej proweniencji musicalu. Zajęcia obejmą następujące zagadnienia:
- Początki gatunku i początki kina dźwiękowego
- Historia musiaclu broadwayowskiego
- Historia wodewilu
- Wczesne musicale rewiowe
- Busby Berkeley: pierwszy geniusz musicalu filmowego
- Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald i inne wczesne gwiazdy musicalu
- Fred Astaire & Ginger Rogers: Duet taneczny i jego kariera
- Musical w służbie wysiłku wojennego i propagandowego
- Musical zintegrowany (Richard Rodgers, Oscar Hammerstein II)
- Musicale wytwórni MGM
- Początki rewolucji: Bob Fosse i jego musical autorski
- Kryzys muscialu w latach 60.
- Kontrkulturowe elementy musicali lat 60. I 70.
- Nowe wcielenia musicalu (film koncertowy, filmy Roberta Altmana)
- Nowe trendy muzyczne w musicalu (disco, punk, hip-hop)
- Musical jako produkt (lata 1990-te)
- Musical jako wypowiedź polityczna
Forma zajęć wybrana przez prowadzącego to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami.
Od studenta będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej ilości godzin dla obejrzenia kilku filmów zadanych jako „lektury obowiązkowe”.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej- K_W11
- zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej- KW14
- rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym- K_W16
- potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych- K_U01
- potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym- K_U03
- posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej- K_U05
- potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne- K_K04
- rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych- K_K07
- czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe- K_K09
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii amerykańskiego musicalu (tytuły filmów, nazwiska twórców, nazwy i cechy nurtów, etc.). Wiedzą tą powinien wykazać się w pracy semestralnej, stanowiącej analizę wybranego filmu musicalowego i będącą podstawą oceny końcowej.
Literatura
Literatura zalecana:
Charles (Rick) F. Altman, The American Film Musical, Indiana University Press 1988.
Steven Cohan (ed.), Hollywood Musical: The Film Reader, Routledge 2002.
Steven Cohan (ed.), The Sound of Musicals, London: BFI 2010.
Matthew Kennedy, Roadshow!: The Fall of Film Musicals in the 1960s, Oxford University Press 2014.
Dorota Skotarczak, Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Poznań: 2004.
.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: