Na tropach doświadczenia nowoczesności – ćwiczenie z wyobraźni socjologicznej 4018-WAR2-CLASS
1. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie do problematyki wyobraźni socjologicznej
2. Alienacja w kulturze: europejskie końce światów
3. Alienacja w naturze: amerykańska samotność (nowoczesność i brak tradycji):
4. Głębia na powierzchni: „ja” jak miasto
5. Głębia na powierzchni: ludzie w mieście
6. Ludzie luźni, ludzie w podróży
7. Religijność i parabiblijność (a właściwie: fundamentalizm i „protestantyzacja”)
8. Gry i zabawy zmechaconym materiałem kulturowym
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– rozpoznaje główne wątki refleksji socjologicznej nad nowoczesnością
– potrafi stosować pojęcia socjologiczne do opisu doświadczenia jednostkowego
– analizuje dzieła sztuki jako wyraz szerszych przemian kulturowych i społecznych
- potrafi porównać opis doświadczenia kulturowego w języku socjologicznym z innymi ujęciami tego doświadczenia
- potrafi wypowiedzieć się pisemnie na temat socjologicznej analizy kulturowego wyrazu nowoczesności
- potrafi analizować dane audiowizualne jako dane socjologiczne
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczająca)
Udział w dyskusji na zajęciach (10%)
Dwie prace semestralne (po 40% każda)
Prezentacja na zajęciach (10%)
Literatura
Ch. W. Mills, Wyobraźnia socjologiczna (fragmenty)
Marshall Berman, „Wszystko, co stałe... (fragmenty)
Georg Simmel, Socjologia (fragmenty)
Georg Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów (fragmenty)
Theodor W. Adorno, Filozofia nowej muzyki (fragmenty)
Tomasz Mann, Doktor Faustus (fragmenty)
Federico Fellini, La Dolce Vita
Ralph Waldo Emerson, Nature, History, The American Scholar, Divinity School Address
Henry David Thoreau, Walking
T. S. Elliott, The Love Song of J. Alfred Prufrock
Marianne Moore, Milczenie
Allen Ginsberg, Howl
Charlotte Perkins Gillmann, The Yellow Wallpaper
Virginia Woolf, Własny pokój (fragmenty)
Ralph Ellison, Niewidzialny człowiek
Amos Oz, Czarna Skrzynka
Sam Mendes, Revolutionary Road
Fitzgerald, Wielki Gatsby
Pilch, Miasto utrapienia
David Fincher, Fight club
Jan Sverak, Jazda
Andrzej Stasiuk, Jadąc do Babadag
Olga Tokarczuk, Bieguni
W drodze
Harold Bloom, The American Religion
Matrix
Martin Scorsese, Ostatnie Kuszenie
Bob Dylan, Blood on the Tracks, Times That Are A’Changin’, Amazing Grace
Isaak Bashevis Singer, Nawrócony
Murakami, Kronika ptaka nakręcacza
Jorge Louis Borges, Powszechna historia nikczemności, Pierre Menard, autor Don Kichota
Kurt Vonnegutt, Śniadanie mistrzów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: