Nahuatl współczesny - poziom podstawowy 4018-TRANSL-1
Kurs obejmuje naukę współczesnego języka nahuatl (azteckiego), jednego z najważniejszych języków tubylczych Nowego Świata. Zajęcia realizowane są przez lingwistę, dla którego nahuatl był pierwszym językiem (nativohablante). Podstawą kursu jest współczesny etnodialekt nahuatl de la Huasteca, którym do dziś posługują się liczne społeczności meksykańskiego stanu Veracruz. Ten wariant nahuatl w relatywnie niewielkim stopniu uległ wpływowi hiszpańskiego mimo trwającej wiele stuleci interakcji i pod wieloma względami bliski jest wersji języka z okresu kolonialnego, w którym powstał największy na kontynencie amerykańskim korpus indiańskich tekstów pisanych. Uczestnicy zajęć poznają gramatykę i podstawy słownictwa, nabędą umiejętność porozumiewania się w najważniejszych kontekstach komunikacyjnych i sytuacjach codziennych. Dobór tematów poszczególnych zajęć oraz towarzyszących im konwersacji pozwala na przyswojenie szerokiego zakresu słownictwa i rozwinięcie praktycznych umiejętności jego wykorzystania. Uczestnicy poznają także współczesną kulturę Indian Nahua, a zwłaszcza wierzenia i wybrane rytuały, jakie pozostają żywe do dziś wśród społeczności w regionie Veracruz.
Uzupełnieniem zajęć jest translatorium z klasycznego języka nahuatl poświęcony lekturze tekstów spisanych w tym języku w okresie kolonialnym (XVI-XVIII w.) wykład „Historia kultury iberoamerykańskiej. Spotkania Starego i Nowego Świata”. Szczególnie polecany dla uczestników zajęć jest komplementarny kurs języka klasycznego, który pozwoli zrozumieć ciągłość językową i kulturową między przedhiszpańską kulturą aztecką, kolonialną kulturą nahua i współczesnymi społecznościami indiańskimi.
Zagadnienia gramatyczne:
podstawy fonologii i transkrypcji
rzeczownik, zdrobnienia, zgrubienia, formy rewerencyjne
zaimki (zaimki osobowe, dzierżawcze, pytające, wskazujące)
liczebniki
czasownik (wprowadzenie, grupy, odmiana) i czasy; czasowniki nieregularne
dopełnienie
tryb warunkowy i przypuszczający
tworzenie form tzw. aplikativu i kauzatywnych czasowników
tryb rozkazujący
sufiksy
strona bierna
Tematy konwersacji obejmują podstawowe konteksty komunikacyjne, w tym m.in. przedstawianie i powitanie, wiek, wygląd, zainteresowania, codzienne czynności, praca, gotowanie i posiłki, zagadnienia związane z kulturą Nahua (uprawa pola, rytuał, wierzenia)
Zadania:
prowadzenie konwersacji
tłumaczenie tekstów pisanych
rozumienie języka mówionego i nagrań audio/video
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
- zdobędzie podstawową, praktyczną znajomość współczesnego języka nahuatl de la Huasteca, w tym podstawy gramatyki i słownictwa
- zdobędzie podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscypliny związanej z kulturą nahua i kulturą iberoamerykańską
- zdobędzie uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka regionu
- pozna zagadnienia związane z przekazem międzykulturowym i zmianami zachodzącymi w języku pod wpływem intensywnego kontaktu z innym językiem na przykładzie nahuatl i hiszpańskiego
- pozna najważniejsze aspekty kultury duchowej Indian Nahua
- będzie miał świadomość znaczenia kompleksowej natury języka w badaniach filologicznych i kulturoznawczych
w zakresie umiejętności:
- posiądzie zdolność rozumienia mówionego nahuatl de la Huasteca oraz posługiwania się nim w sytuacjach codziennych, a w szczególności zdolność komunikacji z rodzimymi użytkownikami tego języka
- zdobędzie umiejętność lektury tekstów pisanych w nahuatl de la Huasteca
w zakresie kompetencji społecznych:
- rozwinie świadomość znaczenia kompleksowej natury języka w badaniach filologicznych i kulturoznawczych
- zrozumie potrzebę i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej
- pozna i zrozumie podstawowe wyzwania związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych
- zrozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
Kryteria oceniania
Ocenie podlega regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach, stopień przygotowywania się do zajęć oraz nabyte umiejętności. Te ostatnie weryfikowane są podczas formalnego zaliczenia/egzaminu w formie ustnej. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
Wszystkie materiały zostaną dostarczone przez prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: