Seminarium włoskie - seminarium główne 4018-SEM49
Tematyka zajęć uzależniona jest po części od zainteresowań uczestników i tematów ich prac dyplomowych. Równoczesnej zajęcia poświęcone są relacji między nauką, duchowością i literaturą w włoskiej literaturze dwudziestego wieku.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat relacji między nauką, duchowością i literaturą w włoskiej literaturze dwudziestego wieku
- ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstów kultury
Umiejętności:
- potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, krytycznie oceniając ich wiarygodność
- potrafi przygotować prace pisemne popularyzujące kulturę, typu: esej, komunikat, recenzja – w językach polskim oraz włoskim
Kompetencje społeczne:
- uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych
- podejmuje samodzielne prace kulturoznawcze (w tym zadania dokumentacyjne) związane z poznawaniem kultury Środziemnomorza i ma świadomość wagi tych prac dla zachowania spuścizny kulturowej
K_W07 – H2A_W04
K_W10 – H2A_W07
K_U01 – H2A_U01, H2A_U03, H2A_U04
K_U02 - H2A_U04, H2A_U05
K_U08 - H2A_U08, H2A_U10, H2A_U11
K_K08 - H2A_K05
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Na podstawie aktywności w trakcie seminarium.
Literatura
Zależnie od zainteresowań uczestników oraz:
Antonello P., Il menage a quattro. Scienza, filosofia, tecnica nelle letteratura italiana del Novecento, Le Monnier, 2005
Calvino I, Due interviste su scienza e letteratura in Una pietra sopra, Mondadori, 1968
Calvino I., Le cosmicomiche, Mondadori, 2000
Calvino I., Lezioni americane, Mondadori, 2000
Calvino I., Palomar, Mondadori 1994
Calvino I., T con zero, Mondadori, 1995
Gabici F., Gadda. Il dolore della cognizione, Simonelli, 2002
Gadda C. Opere vol. I-V (a cura di Guido Lucchini, Emilio Manzoni, Raffaella Rodondi), Garzanti, 1991-1994
Ioli G., Cavalcare la luce. Scienza e letteratura, Interlinea, 2009
Levi P., I racconti: Storie naturali - Vizio di forma - Lilit, Einaudi, 1996
Levi P., Il sistema periodico, Einaudi, 2005
Levi P., L’altrui mestiere, Einaudi, 2006
Levi P., La chiave a stella, Einaudi, 1979
Moliterni F., Ceccarelli R., Lattanzio A., Primo Levi: L’a-topia letteraria. Il pensiero narrativo. La scrittura e l’assurdo, Liguori, 2000
Petrucciani M., Scienza e letteratura nel secondo novecento: la ricerca letteraria in Italia tra algebra e metafora, Mursia, 1978
Preti G., Retorica e logica. Le due culture, Einaudi, 1968
Snow C. P., Le due culture, Marsilio, 2005
Gianfranco Ravasi, 500 curiosità della fede, Mondadori, 2009
Antonio Spadaro, Abitare nella possibilità. L’esperienza della letteratura, Jaca Book, 2008.
Elsa Morante, Il mondo salvato dai ragazzini, Einaudi, 1995
Elsa Morante, La Storia, Einaudi, 2005
Erri De Luca e Gennaro Martino, Sottosopra, Mondadori, 2007
Erri De Luca, E disse, Feltrinelli,2011
Erri De Luca, In nome della madre, Feltrinelli, 2006
Stefano Jacomuzzi, Cominciò in Galilea, 2005
Hanna Serkowska (red.), Literatura włoska w toku, I – Ossolineum, Wrocław 2006.
Hanna Serkowska (red.), Literatura włoska w toku, II – WUW, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: