- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dramat 2 poł. XIX i początku XX wieku 4018-SEM25-OG
Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich studentów, którzy poprzez interdyscyplinarną lekturę wybranych dramatów chcą pogłębić swoją wiedzę na temat kultury w 2 połowie XIX i początku XX. Dokładna analiza oraz interpretacja polskich i europejskich tekstów dramatycznych z okresu 2 połowy XIX i początku XX wieku w kontekście wiedzy o historii teatru, historii i historii sztuki, historii idei i historii filozofii oraz estetyki posłuży rozpoznaniu najważniejszych zjawisk i przemian, które dokonały się w dramacie i teatrze oraz – szerzej – kulturze artystycznej na przełomie XIX i XX wieku.
Podstawowym celem zajęć jest także wskazanie, że tekst dramatyczny, ujmowany jako tekst kultury, który powstawał w określonym czasie, a więc i w warunkach historycznych, społecznych i intelektualnych, odzwierciedla charakterystyczne dyrektywy estetyczne (w tym także teatralne), a także może być źródłem wiedzy o teatrze jako instytucji kultury nierozerwalnie związanej z kulturą artystyczną, kulturą masową i życiem społecznym.
W zakresie proponowanych lektur znalazły się utwory dramatyczne kwalifikowane jako tzw. literatura „wysoka” i popularna, obecne w świadomości czytelniczej i usytuowane poza nią. Proponowana kolejność lektury poszczególnych dramatów odzwieciedla porządek problemowy, a nie chronologiczny. Rozległość kontekstu, w którym sytuowana będzie interdyscyplinarna lektura dramatów, uwarunkowana jest – ze względu na ogólnouniwersytecki charakter zajęć - zaintersowaniami studentów. Sylabus obejmuje tylko propozycję zakresu tematyki poszczególnych bloków zajęć oraz podstawową lekturę literacką. Wybór literatury uzupełniającej, określającej kontekst historyczny, filozoficzny, estetyczny i społeczny, uzależniam od zainteresowań i potrzeb uczestników konwersatorium, dlatego będę ją proponować podczas zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą tereminologię, teorie i metody z zakresu badań nad historią dramatu i teatru 2 połowy XIX i początku XX wieku;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów dramatycznych;
- potrafi łączyć lekturę literatury wysokiej i popularnej, polskiej i obcej;
- umie wskazać, scharakteryzować i wyjaśnić najważniejsze zjawiska w historii dramatu i teatru, a także kulturze artystycznej 2 poł. XIX i początku XX wieku.
Umiejętności:
- student potrafi interdyscyplinarnie i komparatystycznie interpretować teksty dramatyczne w odniesieniu do przemian historycznych, estetycznych, filozoficznych, społecznych i kulturowych 2 połowy XIX wieku i początku XX wieku
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków;
- posiada umiejętność przygotowania pracy pisemnej dotyczącej tekstu literackiego (dramatu) z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Kompetencje społeczne:
- student potrafi pracować w grupie;
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie samodzielnej pracy zaliczeniowej. Praca zaliczeniowa (może być w formie eseju) powinna dotyczyć analizy i interpretacji dowolnego utworu dramatycznego z 2 poł. XIX wieku i pocz. XX wieku w kontekście świadomości artystycznej tego okresu.
Na ocenę końcową składają się:
- przygotowanie do zajęć (aktywność) – 65%
- ocena z pracy zaliczeniowej – 35%
Uwaga: obowiązuje kontrola obecności.
Literatura
I. Dramat i teatr polski po 1864 roku
1. E. Heise, Teatr a literatura polska w latach 1864-1890, [w:] zbior., Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku, Seria IV, t. 3, Warszawa 1969
2. M. Bałucki, Dom otwarty
3. J. Bliziński, Pan Damazy
4. A. Świętochowski, Aureli Wiszar
II. Skandynawizm
1. H. Ibsen, Dzika kaczka
2. H. Ibsen, Upiory
3. A. Strindberg, Panna Julia
III. Symbol i/a nastrój
1. B. Frankowska, Teatr okresu Młodej Polski a literatura, [w:] zbior. Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku, Seria V, t. 2, Warszawa 1967
2. M. Maetrlinck, Wnętrze
2a. M. Przesmycki, Maurycy Maeterlinck [w:] zbior., Myśl teatralna Młodej Polski, Warszawa 1966.
3. S. Wyspiański, Warszawianka
4. S. Przybyszewski, Śnieg
4a. S. Przybyszewski, O dramacie i scenie [w:] zbior., Myśl teatralna Młodej Polski, Warszawa 1966.
IV. Dramat ludowy
1. L. Rydel, Zaczarowane koło,
1a. L. Rydel, Teatr wiejski przyszłości, [w:] Myśl teatralna Młodej Polski
V. Synkretyzm
1. G. Hauptmann, Hanusia
2. J. A. Kisielewski, W sieci i Ostatnie spotkanie
VI. Psychologizm (?)
1. A. Czechow, Trzy siostry
2. G. B. Show, Profesja Pani Warren
3. T. Rittner, Głupi Jakub
VII. Symbolizm
1. S. Wyspiański, Wesele
2. J. Żuławski, Eros i psyche
VIII. Naturalizm
1. W. Perzyński, Lekkomyślna siostra,
2. G. Zapolska, Ich czworo
IX. (Pre)ekspresjonizm
1. T. Miciński, Kniaź Patiomkin
2. S. Żeromski, Róża
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: