Artystyczne Szkolenie indywidualne. Laboratorium pamięci ciała. 4018-SEM24.1-CLASS
Laboratorium pamięci ciała ma na celu przybliżenie uczestnikom tańca współczesnego: jego miejsca w sztuce współczesnej, metod kompozycji, związków z innymi dziedzinami sztuki i nauki, ważnych nurtów, działalności teatrów, sposobów interpretacji, a w szczególności roli pamięci ciała jako inspiracji, środka wyrazu i podstawy techniki. Jako że nowe zjawiska wymagają nowego sposobu analizy, każde zajęcia kursu składają się z części teoretycznej i z części praktycznej.
Część teoretyczna będzie składać się z wykładu wprowadzającego, dyskusji na temat przeczytanej literatury oraz oglądania i omawiania zarejestrowanych spektakli tanecznych. Uczestnicy poznają najważniejsze nurty w tańcu współczesnym (m. in. taniec fizyczny, Contact Improvisation, taniec konceptualny, minimalistyczny, teatr tańca) i będą analizować konkretne spektakle pod kątem roli pamięci ciała. Poznają też podstawowe informacje dotyczące budowy szkieletu, niektórych ścięgien
i mięśni, oraz metody kompozycji (improwizacja, wariacje na temat motywu, wybór jakości ruchu, obecność sceniczna, budowanie dramaturgii) co ułatwi im udział w praktycznej części zajęć.
Część praktyczna obejmuje badanie pamięci własnego ciała
i zautomatyzowanych odruchów. Uczestnicy poznają podstawy techniki tańca współczesnego. Poruszane zagadnienia to improwizacja w kontakcie, centrum, ciężar, upadek, odbicie, zawieszenie, spirala, „rolling point of contact”, partnerowanie. W praktyce wykorzystują wiedzę na temat kompozycji ruchu i budowy szkieletu. Każdy uczestnik pracuje
z wybranym przez siebie zagadnieniem i dąży do zbudowania własnej etiudy solo lub w duecie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu.
Zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej.
Ma pogłebioną wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce i Europie.
Potrafi przygotować działania o charakterze performatywnym z wyzyskaniem elementów tekstowych i multimedialnych.
potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym.
Rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej.
Potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Praca pisemna lub etiuda taneczna na zakończenie semestru.
Literatura
J. Greene Haas, Anatomia w tańcu, Muza, Warszawa 2011.
W. Klimczyk, Wizjonerzy ciała, Korporacja Ha!Art, Kraków 2010.
O. Sakson-Obada, Pamięć ciała: Ja cielesne w relacji przywiązania i w traumie, Difin, Warszawa 2009.
J. Smith-Autard, Dance composition, Methuen drama, London 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: