Język starogrecki -gr.średniozaawansowana - FN 4018-LEK-SGR1FN
Ćwiczenia są poświęcone nauce języka starogreckiego w połączeniu ze zdobywaniem wiadomości na temat kultury Grecji Starożytnej. Moduł gramatyczny, podczas którego w trybie intensywnej nauki student uzpełnia i rozszerza znajomość gramatyki starogreckiej, opanowuje nowe słownictwo i tłumaczy dłuższe teksty spreparowane oraz teksty oryginalne, uzupełnia moduł recepcyjno–kulturowy: poznane struktury gramatyczne oraz wzbogacone słownictwo student wykorzystuje do zrozumienia współczesnych terminów naukowych i wyrażeń z życia codziennego (w różnych językach), a przez lekturę tekstów pogłębia wiedzę z kultury Grecji Starożytnej (literatury, filozofii, sztuki, życia codziennego, umysłowości starożytnych Greków).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student uzyskuje następujące efekty kształcenia:
Wiedza:
• zna struktury i słownictwo starożytnej greki na poziomie średniozaawansowanym umożliwiające rozpoznanie rdzeni greckich w terminologii naukowej oraz obcowanie z oryginalnymi tekstami starożytnych autorów,
H1A_W04/09 : K_W08
• ma świadomość zróżnicowania greki i roli antycznej greki w rozwoju języków nowożytnych,
H1A_W09 : K_K07
• posiada średniozaawansowaną wiedzę o metryce, poetyce, topice i retoryce greckiej.
H1A_W04 : K_W12
• ma wiedzę umożliwiającą rozpoznaje rdzeni greckich w terminologii naukowej (z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa i kulturoznawstwa).
H1A_W04/09 : K_W08
Umiejętności:
• rozpoznaje formy fleksyjne i wybrane konstrukcje składniowe języka starogreckiego objęte programem kursu
• potrafi umiejętnie korzystać ze słowników przekładowych, oraz podręczników gramatyki,
• rozwiązuje testy gramatyczne na poziomie wiedzy w zakresie programu kursu,
H1A_U01 : K_U07
• jest w stanie przetłumaczyć oryginalny tekst grecki ze słownikiem,
• analizuje tłumaczone teksty z zastosowaniem wiedzy o kulturze Grecji starożytnej,
• jest w stanie porównać i zweryfikować przekład wybranego tekstu antycznego z oryginałem greckim,
H1A_U05 : K_U11
Kompetencje społeczne:
• potrafi pracować w grupie, realizując powierzone zadanie;
H1A_K02 : K_K05
• rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy;
H1A_K01/03 : K_K02
• wykazuje dbałość o właściwą organizację pracy własnej i jest zdolny do podejmowania samodzielnych działań
H1A_K02/03 : K_K06
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć prowadzący przewiduje krótkie, 15-minutowe, najczęściej niezapowiedziane sprawdziany w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i/lub otwartych. Test sprawdza bieżące przygotowanie studenta do zajęć. Każdy student zobowiązany jest do zaliczenia wszystkich testów. Minimalny próg zaliczenia testu to 65%.
W ciągu całego roku student samodzielnie przygotowuje określona ilość tzw. ćwiczeń recepcyjnych: samodzielnie wybiera fragment napisanego w języku greckim, dokonuje jego przekładu, wskazuje na greckie słowo, którego rdzeń znajduje się we współczesnej terminologii naukowej, pokazuje przykłady zastosowania terminu naukowego oraz wykonuje określone ćwiczenia gramatyczne. Przed ukończeniem kursu, ale przed przystąpieniem do zaliczenia końcowego, student musi rozliczyć się ze wszystkich ćwiczeń recepcyjnych. Wszystkie ćwiczenia recepcyjne muszą być wykonane poprawnie. Prowadzący przewiduje ich poprawę.
Po całym cyklu nauki przewidziany jest test końcowy (roczny) obejmujący cały zakres materiału. Test składa się z pytań zamkniętych i/lub otwartych. Minimalny próg zaliczenia testu semestralnego wynosi 65%. Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest zaliczenie wszystkich testów cząstkowych oraz ewentualnych nieobecności. W kwestii nieobecności studenta na zajęciach stosuje się §2 pkt. 3 zasad studiowania na kierunku filologia nowogrecka (studia I stopnia); http://www.psh.ibi.uw.edu.pl/files/zasady_fn_201213.pdf
Ocena końcowa (100%) obejmuje:
testy cząstkowe - 30%
test końcowy (roczny) - 60%
aktywność - 5%
ćwiczenia - 5%
Zaliczenie zajęć następuje po osiągnięciu minimalnego progu, tj. 65%.
Skala ocen:
poniżej 65% - niedostateczny (2)
65%-71% - dostateczny (3)
72%-78% - dostateczny plus (3,5)
79%-86% - dobry (4)
87%-93% - dobry plus (4,5)
94%-100% bardzo dobry (5)
Literatura
Polskojęzyczna:
M. Borowska, Mormolyke. Książka do nauki języka starogreckiego, Warszawa 1996.
M. Golias, Gramatyka języka greckiego, Warszawa 1985.
M. Golias, Wstępna nauka języka greckiego, cz. 1: Teksty, cz. 2: Preparacje, Warszawa 1975.
Z. Węclewski (opr. O. Jurewicz), Słownik grecko-polski, t. I i II,
Z. Abramowiczówna, Słownik grecko-polski, t. I–IV.
N. Marinone, Słownik fleksyjnych form czasowników greckich, Bydgoszcz 2001.
K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1955.
P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1997.
Z. Piszczek (red.), Mała encyklopedia kultury antycznej, Warszawa 1966.
Obcojęzyczna:
M. Malme, G. Lawall, L. Miraglia, T.F. Bórri, Athenaze. Introduzione al greco antico. Parte I, Montella 2009.
J-P. Guglielmi, Le Grec ancien. Collecuion sans Peine,, Channevieres sur Marne Cedex, 2003.
H. Hansen, G. M. Quinn, Greek. An Intensive Course, New York, 1992.
H. W. Smyth, Greek Grammar, Cambridge, Massachusetts 1984.
A. Bailly (red.), Dictionnaire grec-française,
Lidell and Scott’s Greek-English Lexicon.
R. Tosi, Dizionario delle sentenze latine e greche, Milano 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: